Grenen binnendeur

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Vandaag ben ik een deur gaan plaatsen die ik enkele weken geleden gemaakt heb voor een klant
naar een bestaand model.

In deze deur zitten vele uren freeswerk om alle lijsten te profileren. Vooral aan de chambranten omdat de knoop van de briketscharnieren gelijk valt met de knoop in de chambrant.

De vlakke bossing aan de panelen heb ik op de paneelzaag gemaakt.

Spijtig dat de deur links tegen de muur staat, maar door de erg brede chambranten (16 cm) was het geen optie om,de deur smaller te maken.

Een erg leuk project.

S.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    82 KB · Weergaven: 566
  • image.jpg
    image.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 564
  • image.jpg
    image.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 564

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Daar zit veel profiel freeswerk aan, heb je mooi gedaan.
Chambranten is ook een mooi woord dat we hier in Nederland weinig horen,het klinkt wel 10 x beter dan "deurlijsten" :D

Hoewel het officieel niet de juiste benaming is noemen we in Nederland een "deurlijst" een architraaf. En voor de gene met een harde G, het wordt uitgesproken als arsjietraaf :)
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik vind het een prachtige deur en omlijsting! Toch ben ik blij dat de oorspronkelijke stijl in mijn eigen huis iets eenvoudiger is. Dat scheelt een hoop werk (en frustratie om het netjes genoeg te krijgen).
Wat me wel verbaast is de ikea-kast die naast de deur staat. Niets mis met praktisch Zweeds design, maar naast het echte werk valt een Billy toch uit de toon.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Prachtig stuk werk Silvano.
Heb je ook wat technische details voor ons?
Maten, de houtverbindingen e.d.

Verder de vraag hoe je op een simpele manier de hars van je machines krijgt. Daar zul jij ongetwijfeld
mee te maken hebben gehad.
Ik ben vanmiddag een paar uur bezig geweest om de vlak-/vandiktebank schoon te poetsen met wasbenzine.
Morgen ga ik een spuitbus met harsverwijderaar kopen (500ml, ongeveer 16 euro) want
ik moet nog veel meer grenenhout kantrechten, zagen en schaven.
grenenhout.jpg
grenen.jpg
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Tjeerd,

Het deurblad is 40 mm dik, zoals standaard in België.
De verbindingen zijn gemaakt met m'n splinternieuwe domino XL. Waar ik overigens erg tevreden van ben.

Ik moet zeggen dat ik erg weinig last had van harsaanslag bij dit project. Geen aanslag op de aanvoertafels en geleiders.
Wel een beetje op de zaag. Deze gaat op de slijpdienst in een soort van wasmachine en komt dan proper en scherp terug.

Wanneer er ik wel een keer hars op m'n materiaal heb gebruik ik hier ook wasbenzine voor.

Mooie stapel hout heb je daar trouwens. Wat ga je er mee maken?

S.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ha Silvano,

Bedankt voor je reactie. Wat het harsprobleem betreft, ik heb er maar een onderwerpje aan gewaagd in de rubriek "Werken met hout".
Daar laat ik ook wat foto's zien van mijn harsellende.
Ik ben een ensuite-wand aan het maken voor mijn zoon. De planning is dat "deel 1" die uiterlijk jan 2015 geplaatst gaat worden. Extra probleem is
dat hij in Amsterdam woont, dus vervoer erheen, parkeerproblemen en 2-hoog een smalle trap op. Dus wil ik er een soort bouwpakket van maken en het geheel ter plaatse in elkaar zetten en lijmen.
Om je een indruk te geven zie volgende SketchUp-plaatjes van deel 1.

kamer400 1.jpg

kamer400 2.jpg

achterzijde400.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.