Huistempeltje's op Bali

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Deze vakantie op Bali maar eens gestopt langs de weg. Het merendeel vN DE bewoners op Bali zijn Hindoe en houden er een eigen huistempeltje op na. Gewoon achter of bij het huis. Heb je weinig geld dat is het een simpel plankje met versiering. IMG_9255.jpg
Heb je meer knaken dan laat je een tempeltje bouwen.
IMG_9330.jpg
Het regenseizoen zorgt ervoor dat je alles van de grond moet bouwen. Hier word een soort beton gemaakt van de lokale steen, zwart gesteente waardoor de onderkant donker van kleur is. Deze stukken worden half nat in de vorm gesneden.
IMG_9324.jpg
IMG_9325.jpg
IMG_9338.jpg
Een paar mooie beelden maken het onderstel compleet.
De bovenkant is geheel van hout. Omdat er niemand Engels sprak ging alles verder met handen en voeten. De houtsoort is?? geen TEAK dat begrepen we wel van elkaar. Een tempeltje is ongeveer een maand werk met een man of 4 / 5.
Alles met het handje, en heel veel spijkers. Het snijwerk gaat echt razend snel Dat topstuk was ongeveer 15 minuten werk. Hij deed niets anders als snijden. Een bijtel zonder handsvat en een hamer.
IMG_9326.jpg
IMG_9327.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het hout word met de hand op maat gezaagd. Een schaaf heb ik er niet gezien.
IMG_9335.jpg
Dit is het topstuk
Het dak word in een stuk gemaakt.
IMG_9325.jpg
IMG_9334.jpg
Ik vond zelf het snijwerk er mooi, ook de snelheid deed me versteld staan,
IMG_9331.jpg
IMG_9332.jpg
De afwerking, Het lijkt wel heel erg op een soort van beits. Maar ik heb ook wel eens gezien dat er diesel werd gebruikt om hout te verduurzamen.
IMG_9336.jpg
Rechts op de foto ligt een wit stuk steen. Dit werd gebruikt om de beitels te slijpen. De oosterse variant op het Belgische brok
In een klein kwartiertje heb ik gezien wat vakmanschap van echte handwerkslui kan maken. Een mooir tussenstop zomaar langs de weg.
Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Leuk he! Indonesie staat ook hoog op mijn verlangenlijstje om eens te bezoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.