Vlak vandiktebank planken in een boog

Kevin020

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een eikenhouten tafelblad te maken.
De planken zijn ongeveer 45mm dik en de lengte is 230cm.

Mijn probleem is als volgt:
als ik de planken over de vlakbank haal dan krijg ik ze niet perfect recht.
Ze lopen als het ware in een boog.

Ik heb een scheppach hmo solo. Aan de voor en achterzijde heb ik twee rolblokken staan.
Het rolblok en de uitvoertafel staan even hoog. Het zelfde geldt voor de invoertafel.

Wie weet wat ik verkeerd doe?

alvast bedankt!
 

Kevin020

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Nee de messen staan een fractie hoger dan de uitvoertafel.
Als ik een stalen liniaal op de uitvoertafel zet en ik rol dan de messen
dan neemt hij de liniaal ongeveer 5mm mee.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Is de boog over de gehele lengte? of alleen begin en eind? In het laatste geval: kwaaltje van de meeste vlakbanken. Kan je voorkomen door overlengte op je planken te bewaren en na het vlakken pas op de juiste lengte afkorten.. (en er zal vast een ander maniertje voor zijn, maar die weet ik niet.. )
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als de uitvoertafel op de juiste positie ten opzichte van de messen dan moet het schaafwerk normaal gezien recht zijn. Lange stukken schaven op een kleine machine is soms niet evident, bij het gebruik van rolbokken is de hoogte ervan ook heel kritisch, iets te hoog en je schaaft bol. Lange planken begin je recht te schaven met de bolle kant op tafel, en de eerste schaafbeurt begin je op ongeveer 1/4 van de lengte. Je zet de plank dus al een stuk over de messen alvorens te beginnen schaven, zo vlak je de bolle kant al af. Gebruik enkel aan de kant van de uitvoertafel een rolbok, nooit aan beide zijden tegelijk , dit werkt enkel als de te schaven planken al kaarsrecht zijn.
 

Kevin020

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Nee de boog is over de gehele lengte.

oke ik zal de rolblok bij de invoertafel weg halen.
Dat wordt pittig met deze lengtes.

Iig allemaal bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Kevin, ik had met mijn Scheppach machines ook altijd problemen met vlakken, vandikteschaven ging perfect maar vlakken was lastig. Ik begon al aan mijn vlaktechniek te twijfelen totdat ik een Hammer A3-31 kocht met langere tafels, perfect vlak, de tafels zijn iets langer en blijkbaar maakt dat toch een groot verschil. Zeker bij de oude Scheppachs met de korte tafels heb je erg weinig lengte beschikbaar om te vlakken.
 

Kevin020

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Ik ben over het algemeen wel heel tevreden over deze kleine rammer.
Scheppie weet jij of ik die tafel kan verlengen? Ik zie namelijk wel 4 gaten aan de zijde van de invoertafel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is het kenmerk van een korte vlakbank, regelmatig langs het hout kijken of het al/nog recht is, indien kijken niet lukt een draadje erlangs spannen.
 
A

Athanor

Guest
Ik kan op mijn Hammer vlakbank het vlak, hol of bol schaven beinvloeden door de invoertafel aan het beginpunt omhoog of omlaag te verstellen. Naar beneden geeft holle vlakken naar boven bolle en er precies tussenin vlak!

Kijk dus eens of je de invoertafel kunt laten kantelen.


Fons

- - - Updated - - -

Een voorbeeld van de werkwijze van afstelling van de vlakbanktafels van een Robland vind je hier.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoe lang is de volledige tafel juist? Er is een vuistregel voor om te weten welke lengtes je kan schaven zonder defecten. Maar ik gok op 1-1,5x de lengte van de bank.
Waren de planken al hol van in het begin, of komt de holling na het schaven?
En als ze al hol waren dan leg je toch de holle kant naar onder?

Als je ziet dat één uiteinde harder gebogen is dan moet je die kant een paar keren schaven steeds tot waar de messen het hout niet meer raken. Wanneer de messen het hout over de volledig lengte raken en het hout vlak op de uitvoegtafel blijft dan zit je goed.
 

Kevin020

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
De planken waren niet hol in het begin. Ze komen na het schaven. Als ik dan twee planken die geschaafd zijn tegen elkaar zou leggen dan heb ik in het midden een spleet van ongeveer 2mm.

Ik ik ga proberen de invoertafel te verlengen. Als die vuistregel van 1,5x de lengte klopt dan weet ik hoe lang ik het invoertafel moet maken om zonder problemen te kunnen schaven.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gecontroleerd of aan- en afvoertafel evenwijdig aan elkaar staan?
Er waren vroeger verlengsets in de handel voor de tafels, bestond simpel gezegd uit een roller/wals tussen 2 strippen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
1mm deflectie per plank van ongeveer 2m40 is verwaarloosbaar, dat kan je bij het klemmen + lijmen terug opvangen. Ik zou mij pas zorgen maken vanaf 2-3mm.
Je moet dan wel brede planken vermijden, hoe smaller hoe makkelijker je de kromming eruit kan krijgen zonder te zorgen voor interne stress. Als ik planken moet zagen uit stamdelen voor tafelbladen dan probeer ik dicht bij de 100-120mm breedte te blijven, ik ga enkel breder als dat beter uitkomt ivm verlies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.