Aquariumkast

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mooi projectje afgerond. Was niet simpel, maar 'k vind het een erg geslaagd resultaat!
Met dank aan André voor de brainstormsessie ;-)

Foto's zeggen uiteraard meer dan woorden:

DSC_0215.jpg

DSC_0214.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0206.jpg

DSC_0207.jpg

Zoals je kunt zien past het aquarium net in de diepte naast het raam. De uitdaging was eigenlijk vooral dat, om het deksel van het aquarium open te krijgen, het aquarium naar voor moest kunnen schuiven. Zware industriële rails boden hier uitkomst.

Steven
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Prachtige kast van mooi eiken. Knap gemaakt :)
Het aquarium doet in mijn ogen een beetje kitcherig aan. Ben zelf erg fan van Takashi Amano of Oliver Knott.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Steven mooie kast. Ik ben geen fan van het verplaatsen van een aquarium. Ervaringsdeskundigheid met een 500 liter bak. Ook kan plaatsing bij een raam soms lastig zijn met algen. Ben zelf fan van het hollandsplanten aquarium. Dat is dus een hele andere smaak.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Voor alle duidelijkheid: Dit betreft een opdracht van een klant. Ben zelf niet echt een fan van aquaria, maar dit doet niet terzake ;-).

Feit is wel dat de klant heel tevreden was met het eindresultaat. De kast moest worden gemaakt in de stijl van de rest van hun meubelen en deuren, en sluit daar mooi bij aan.

Groeten,
Steven
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig werk Steven, al is het voor een klant, hij is de koning.
Wat ik zie is dat het geheel volgens de regels van de kunst is gemaakt.
Dit is het belangrijkste.
Dikke pluim van me.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ziet er netjes uit! Mooi gedaan en nog een tevreden klant ook! ;)

Wat anders, komt de klink van die buitendeur niet naar binnen, het aquarium in?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je linkerboven deur hangt iets hoger dan je rechterbovendeur, maar dat terzijde; puike kast. Hoe moet ik de een na laatste foto zien?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De bovenkast is veel kleiner dan het lijkt, onder de bovenkast is ruimte voorzien om het deksel omhoog te kunnen brengen.
De deuren komen dus ver onder de onderkant van de bovenkast.
Omdat het een warm wateraquarium betreft heb ik voor de zekerheid verluchting voorzien. Daarvoor zijn de uitsparingen in de latten gemaakt. De bovenafwerking zit iets naar binnen, waardoor warme lucht door de uitsparingen kan wegvloeien.

In samenspraak met de klant zijn de binnenkasten in melamine gemaakt, wat betekent dat de af te plakken kanten met eik moesten worden gedaan om geen witte randen te zien bij gesloten deuren. Heb op de plaats waar normaal de afplakbandjes komen een groef gefreesd, en aan de latjes een tand.

Je bent de eerste die iets zegt van de deuren ;-). In werkelijkheid is het praktisch niet te zien, het perspectief maakt het wat erger vermoed ik.

Steven
 

2muchtime

Nieuw lid
4 sep 2014
8
0
Mooi weggewerkt aquarium! Bij veel hobbyisten -incluus moi- is het rondom het aquarium een beetje een zooitje door slangen, spullen die niet weg te werken zijn, losse potjes visvoer... Maar dit is een 120 of 150 liter bak? Is die hele kast verankerd, want het aquarium naar voren halen en en komt een aardig gewicht op je af...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb je er een (geforceerde) ventilatie in gemaakt, aquariums is altijd een natte boel (luchtvochtigheid)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Volgens mijn berekening kan er ongeveer 100 liter water in. De hele kast is inderdaad verankerd, en dat helemaal bovenaan.
Bovendien kan het aquarium slechts zo'n 10 cm uitschuiven (genoeg om het deksel open te doen), wat het risico verder elimineert.

Een geforceerde ventilatie is er niet aanwezig, maar alle hout is 4X vernist met vernis van hoge kwaliteit, en gezien warme lucht naar boven gaat reken ik er op dat er genoeg kan ontsnappen door de sleuven.

Groeten,
Steven
 

2muchtime

Nieuw lid
4 sep 2014
8
0
Honderd liter bak, valt mee.. En met 10 cm verplaatsing blijft het zwaartepunt ook mooi binnen de kast. Een mooie manier om de aquarium hobby netjes te houden, die kast!

Toch doet het me denken aan mijn oude bak, waar ik drie keer een doorgesmolten TL starter gehad heb (in ongeveer 30 maanden), door problemen met de afvoer van hitte. Mijn aquarium was niet ingebouwd, maar de kastplank boven de kap zat er te dicht op om de warmte van de 15 of 18 watt TL en starter af te voeren. Zeg een kier van 3 cm. Dat is opgelost met multicolor LED verlichting (video en site), en daar ben ik erg blij mee. Het warmteprobleem is ook verdwenen. En het resultaat is mooier dan TL licht!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.