Veranda 8x3m

Rene68

Nieuw lid
13 sep 2014
2
0
Ik wil een losstaande veranda plaatsen van 8x3m. Qua grondwerk ben ik er nog niet helemaal uit en wellicht kan ik met een beetje hulp op weg geholpen worden. De veranda moet van hout worden met het liefst eiken balken 14x14. Hoe kunnen deze balken het beste in de grond bevestigd worden? De een zegt in de grond en de ander op poeren. In de grond lijkt me dat de levensduur van de paal wordt verkort en ik zit niet te wachten op het vervangen van een pa(a)l(en) na 20? jaar. De grond bestaat uit zandgrond. Als de veranda op poeren wordt geplaatst twijfel ik of het gewicht er niet voor gaat zorgen dat de veranda langzaam gaat kantelen uitgaande van gefabriceerde poeren met draadeind. Ik geef zelf de voorkeur aan poeren maar welke zijn dan voor deze afmeting van de veranda het best? Het straatwerk onder de veranda bestaat uit natuursteen wat na het plaatsen van de veranda wordt gelegd.

Wellicht is het verstandig alleen het geraamte van de veranda te laten plaatsen. Iemand geïnteresseerd (omg Sassenheim)?
 
Laatst bewerkt:

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
Ik zou gaan voor poeren, zeker omdat je zandgrond hebt als onderslag. In de poer stort je dan een draadeind van rond 20mm. Op dit draadeind kan je een moer en een ring plaatsen en daarop een stalen U waarin je de palen plaatst. Wanneer er dan zakking plaatsvind, kan je met de moeren de constructie nastellen. Moet je wel het draadeind een stukje in de paal laten steken. Snap je mij?

Je moet zo min mogelijk graven want wanneer je de grond roert, gaat hij onder belasting inklinken. Dus precies op diepte uitgraven.

Overigens, is de bodem alleen maar zand of ligt er een laagje zand over een kleilaag?
 

Rene68

Nieuw lid
13 sep 2014
2
0
De bodem is voornamelijk zandgrond/plaat. Verzakkingen komen weinig of niet voor zelfs bij woningen zonder palen.

Poeren zou ook makkelijk te plaatsen zijn. Ik zou prefab gebruiken, duur maar 'makkelijk.' Er zijn echter veel soorten en maten van poeren. Volgens mij moet een poer van 50kg/50cm(hoogte) voldoende zijn. Ik dacht namelijk eerst vier palen in de grond te zetten en de andere vier op poeren. Hierdoor krijgt de constructie meer stevigheid. Zo'n paal is ong 80kg. Of is dat niet nodig?

Bedankt voor je reactie trouwens.
 

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
De stijfheid van de constructie zou ik maken in het timmerwerk en niet in de grond.
De poeren kan je ook maken door het peertje uit te graven, het stekend te stellen en dan de beton storten. Wat op zich wel mooi is, is om een randkistje aan de bovenkant te maken voor de afwerking.
 

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
Erg goede methode, zo doen we het hier ook. Ik zou alleen het draadeind wel eerst goed stellen.
Voor de tubes kan je ook een houten kistje maken. En 50 cm is voldoende diepte als hij maar op vaste grond staat.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.