PDA

Bekijk Volledige Versie : Trots: gevelbekleding in padoek!

deftone82
10-09-14, 08:32
De buitenkant van ons huis is bijna klaar. Erg trots zijn we op de zelf geplaatste gevelbekleding in padoek.
Ik hoop dat dit een plaats is om dit te mogen delen:

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-2.jpg?w=450

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-3.jpg?w=450

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-19.jpg?w=450

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-18.jpg?w=450

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-24.jpg?w=450

http://berghut.files.wordpress.com/2014/09/padoek-22.jpg?w=450

Klaas
10-09-14, 09:21
Dat ziet er strak uit! Is dat nou een beetje te betalen, padoek als gevelbekleding?

rené13
10-09-14, 09:35
dat is prachtig! enigste puntje zijn die regenpijpen:) maar die zullen nog weggewerkt worden?

deftone82
10-09-14, 09:50
Dat ziet er strak uit! Is dat nou een beetje te betalen, padoek als gevelbekleding?

Ligt er aan wat jij als 'een beetje te betalen' ziet. Wij hebben hier in het begin van ons budget rekening mee gehouden en uiteindelijk hebben we het hout goedkoper kunnen krijgen dan gebudgetteerd. Het zelf plaatsen is natuurlijk de grootste besparing geweest. Het heeft ons 46 euro/m² gekost, incl. btw.

- - - Updated - - -

dat is prachtig! enigste puntje zijn die regenpijpen:) maar die zullen nog weggewerkt worden?

Inderdaad, die moet de houtskeletbouwer nog komen hangen. het is momenteel nog een werf. Aan de voorkant (zwarte balk) komt volgend jaar nog een carport. dus ook dat verdwijnt nog.

Klaas
10-09-14, 09:56
Ligt er aan wat jij als 'een beetje te betalen' ziet. Wij hebben hier in het begin van ons budget rekening mee gehouden en uiteindelijk hebben we het hout goedkoper kunnen krijgen dan gebudgetteerd. Het zelf plaatsen is natuurlijk de grootste besparing geweest. Het heeft ons 46 euro/m² gekost, incl. btw.

Dat is een mooie prijs, je zou het er voor in de woonkamer kunnen leggen. Dan heb je (naar mijn smaak) een heel gave parketvloer. :)

Toxiq
10-09-14, 11:47
Enige minpuntje aan dit draadje is dat trots in hoofdletters geschreven zou moeten worden TROTS ! mooi hoor

jaap
10-09-14, 11:53
Prachtig! Klopt het dat in Belgie padouk veel gebruikt wordt voor gevelbekleding, dakgoten etc?

jaap

Duncan
10-09-14, 11:59
Het is een heel mooi huis, maar heb je niet erg weinig vensters?

Jimbo
10-09-14, 12:02
Het bad is uiteindelijk toch met de douche gewisseld ;)? (Inside joke)

Mooie houtbekleding. Het contrast zal uiteraard nog eens mooier worden eens er gevoegd is.

deftone82
10-09-14, 12:14
Het is een heel mooi huis, maar heb je niet erg weinig vensters?

We hebben zoals je kan zien erg veel vensters aan onze zuid-oostelijke kant (achtergevel). Daarnaast zitten er nog twee dakkoepels in het euh...dak. Het is binnen dan ook erg licht. Daarnaast was in tegenstelling tot de padoek, de prijs voor dit driedubbel glas wél even slikken.

Voor wie meer van ons huis wil zien, mag altijd een kijkje nemen op mijn blog: http://berghut.wordpress.com. Een van de berichten gaat over Fermacell gipsvezelplaten. Op het eindresultaat zie je hoeveel licht er binnen kan!

- - - Updated - - -

Prachtig! Klopt het dat in Belgie padouk veel gebruikt wordt voor gevelbekleding, dakgoten etc?

jaap

Geen idee Jaap. Ik zie heel veel ceder en thermowood tegenwoordig. Ik vond weinig mooie referenties voor padoek voor huizen in onze omgeving (limburg). Voor dakgoten heb ik het nog nooit gezien.

- - - Updated - - -

Het bad is uiteindelijk toch met de douche gewisseld ;)? (Inside joke)

Mooie houtbekleding. Het contrast zal uiteraard nog eens mooier worden eens er gevoegd is.

Voegkleur is nog een hoofdbreker. We hadden dunbed gewenst, maar was door de ruwheid en ongelijkheid van de steen geen optie om mooi uit te komen aan de venster/deur. ik hoop vooral dat het nog mooi is eens het hout volledig vergrijst!

Bijtel
10-09-14, 12:30
Hoe egaal verkleurd dit hout, en hoe gevoelig is het voor vervuiling? Ik zie dat de vensterbanken gelijk liggen tegen het hout aan, dus water van de ramen loopt over het hout, vooral aan de zijkanten van elk raam. Dit geeft risico op plaatselijke verkleuring/vervuiling.

Ziet er keurig uit verder.

deftone82
10-09-14, 12:40
inderdaad Bijtel, het hout zal ook op verschillende gevels verschillend verkleuren. Daar waren we ons op voorhand van bewust. De zuidgevel is nu al veel lichter bruin, de noordkant is nog wat koraalrood...Afwachten dus wat het zal worden maar padoek staat gekend als een van de meest duurzame houtsoorten en de voorbeelden die ik gezien heb, waren allemaal mooi zilverkleurig vergrijst. Wat bepaalde hoeken of kantjes zullen doen onder invloed van (te veel) regen, moet ik zelf avonturieren.

SereN
04-08-15, 11:06
deftone82: zou je nog eens foto's willen plaatsen van de gevels nu, na 11 maanden? Wij hebben ook nog een (groot) stuk gevelbekleding te plaatsen, en ik maak me vooral zorgen om de 'vervuiling' waar Bijtel over spreekt...

deftone82
04-08-15, 13:53
SereN, ik probeer na het werk enkele foto's te maken!

deftone82
04-08-15, 19:50
Noord-West kant. Regelmatig regen en avondzon.

33717

33718

zuid-west gevel: veel zon en veel regen. Is de kant die het meest is vergrijsd.
33719

Noord-oost kant, weinig tot geen zon noch regen. Kant die het minst is vergrijsd
33720

Zuid-oost kant...voormiddag tot vroege namiddag zon, soms wat regen.

33721

33722

Varia

33723

33724

Hout is ondertussen zo blinkend dat de zon er in weerkaatst! Heerlijk!
33725

mcarma
04-08-15, 20:03
Veel mensen vinden blijkbaar de verkleuring mooi en gewenst, maar ik ben precies meer verliefd op de rode kleur. Is er een manier om het hout in het mooie rood te houden of is dat niet mogelijk?

SereN
04-08-15, 20:09
Wauw, ziet er nog heel mooi uit! Dat stemt me hoopvol...
Heb je foto's van het onderliggende gebinte waarop je de planken hebt bevestigd? Is dat rechtstreeks op de isolatieplaten bevestigd, of zwevend via afstandschroeven? Zijn de (tand-groef) planken daar dan op geniet?

Btw: heel mooie woning ook, mooie geschakeerde steen. Onze woning vertoont heel veel vergelijkingen zag ik op je blog (lichtgrijze grote tegel, parket, witte keuken, 2 velux dakkoepels, zelfde ventilatie-unit, ...) :)

Jurriaan
04-08-15, 20:39
Veel mensen vinden blijkbaar de verkleuring mooi en gewenst, maar ik ben precies meer verliefd op de rode kleur. Is er een manier om het hout in het mooie rood te houden of is dat niet mogelijk?

Een lak of beits met UV filter zou moeten helpen, want het verkleurt door UV-straling, lees ik her en der.

tuoh
04-08-15, 21:58

Dat is niet mogelijk, het hout verkleurt onherroepelijk naar (donker)bruin, wat je er ook opsmeert:(

Aeolos
05-08-15, 10:06
Het rood was al mooi, maar wat is dat grijs gaaf!

lhoornweg
05-08-15, 10:23
prachtig!

deftone82
05-08-15, 12:22
Wauw, ziet er nog heel mooi uit! Dat stemt me hoopvol...
Heb je foto's van het onderliggende gebinte waarop je de planken hebt bevestigd? Is dat rechtstreeks op de isolatieplaten bevestigd, of zwevend via afstandschroeven? Zijn de (tand-groef) planken daar dan op geniet?

Btw: heel mooie woning ook, mooie geschakeerde steen. Onze woning vertoont heel veel vergelijkingen zag ik op je blog (lichtgrijze grote tegel, parket, witte keuken, 2 velux dakkoepels, zelfde ventilatie-unit, ...) :)

Hebben jullie ook een blog, ben dan wel eens benieuwd naar dat van jou!

Een deel van de foto's staan ook op onze blog: https://berghut.wordpress.com/2014/09/03/gevelbekleding-padoek/

Wij hebben houtskelet. Daar heeft de aannemer aan de buitenkant 33mm dikke 'Gutex' platen geplaatst. Wij hebben eerst horizontale balkjes van 52x58 vastgemaakt aan de houtskelet (door de Gutex heen, in het hout. Flink lange schroeven dus). Tussen die balkjes zit isolatie van 5 cm. Op dat geheel zit de zwarte Deltadoek. Op de deltadoek zitten dan eerst verticale latten (58x35) en daarna nog eens een laag horizontale latten (58x35) waarop daarna weer in verticale richting de padoek zit. De eerste laag is enkel voor de isolatie, de twee volgende lagen zijn voor de ventilatie én omdat we de padoek persé vertikaal wilden zetten. In totaal zit er dus tussen achterkant van de padoek en de zwarte delta doek 7cm 'lucht' om alles aan achterkant goed te laten drogen. De padoek is met rvs brads op die laatste laag latten geschoten.

Indien je niet moet isoleren of de eindplanken in een andere richting wil zetten, moet je dus minder lattenwerk voorzien. Maar ik zou toch aanraden om tussen de plank minstens 4cm verluchting te voorzien.

Planken zitten aan de zijkanten indd met tand groef in elkaar. De kopse kanten staan 0,5cm uit elkaar, ook weer voor de verluchting omdat die kopse kant bij verticale plaatsing nogal moeilijk drogen als je ze koud op elkaar plaatst. Ze zijn ook telkens schuin afgezaagd (15° ofzo) om water sneller af te voeren.

deftone82
05-08-15, 12:25

Ieder zijn smaak. Mijn buurman heeft ook vurig gehoopt dat het rood zou blijven. Wij hebben deze houtsoort net gekozen omdat het zo mooi zilver verkleurt.

Behouden is niet mogelijk en dat wordt hier ook weer bevestigd. De verkleuring van rood naar vaal bruin treedt heel snel in. Ik had daarnaast ook geen zin om jaarlijks deze 130 m² helemaal te gaan behandelen.

rudy
05-08-15, 18:38
Hé deftone82,
Wij zijn bijna buren!
Ik vind het vergrijsde veel mooier dan het rood ,maar ja dat is mijn smaak natuurlijk.
Heel geslaagd.
Mvg,
Rudy

SereN
06-08-15, 06:36
Hebben jullie ook een blog, ben dan wel eens benieuwd naar dat van jou!

Een deel van de foto's staan ook op onze blog: https://berghut.wordpress.com/2014/09/03/gevelbekleding-padoek/

Wij hebben houtskelet. Daar heeft de aannemer aan de buitenkant 33mm dikke 'Gutex' platen geplaatst. Wij hebben eerst horizontale balkjes van 52x58 vastgemaakt aan de houtskelet (door de Gutex heen, in het hout. Flink lange schroeven dus). Tussen die balkjes zit isolatie van 5 cm. Op dat geheel zit de zwarte Deltadoek. Op de deltadoek zitten dan eerst verticale latten (58x35) en daarna nog eens een laag horizontale latten (58x35) waarop daarna weer in verticale richting de padoek zit. De eerste laag is enkel voor de isolatie, de twee volgende lagen zijn voor de ventilatie én omdat we de padoek persé vertikaal wilden zetten. In totaal zit er dus tussen achterkant van de padoek en de zwarte delta doek 7cm 'lucht' om alles aan achterkant goed te laten drogen. De padoek is met rvs brads op die laatste laag latten geschoten.

Indien je niet moet isoleren of de eindplanken in een andere richting wil zetten, moet je dus minder lattenwerk voorzien. Maar ik zou toch aanraden om tussen de plank minstens 4cm verluchting te voorzien.

Planken zitten aan de zijkanten indd met tand groef in elkaar. De kopse kanten staan 0,5cm uit elkaar, ook weer voor de verluchting omdat die kopse kant bij verticale plaatsing nogal moeilijk drogen als je ze koud op elkaar plaatst. Ze zijn ook telkens schuin afgezaagd (15° ofzo) om water sneller af te voeren.

deftone82: Bedankt voor de uitleg. Wij hebben een traditionele snelbouwsteen van 14cm, met daar tegen 12cm PUR-isolatie. Dan dient er nog 12cm overbrugt te worden om gelijk te komen met de gevelsteen (2cm luchtspouw + 10cm steen). Om onze isolatie te beschermen heb ik al van die Delta doek bevestigd met latten van 40x20. Het gaat bij ons om iets meer dan 50m²: een stuk voorgevel + carport + zijgevel met ingewerkte deur op het gelijkvloers, en een stuk achtergevel + een inham op het verdiep.

33776
33777
33778
33779

Waarschijnlijk willen wij ons planken horizontaal plaatsen. Dus ofwel maak ik hierop ook nog eens een dubbel raamwerk, ofwel werden ons afstandschroeven aangeraden waarop je een zwevend raamwerk bevestigd: http://www.etanco.be/toepassingsgebieden/gevel/hout/marcovis-eisys.html

Ik ga mij verder informeren...

(Ik stuur je privé wat algemene foto's van onze woning door)

Bram
21-03-16, 11:03
Met welke afwerking voor buitengebruik kan je ervoor zorgen dat padoek mooi donker bruin wordt/blijft, ipv helemaal grijs zoals je krijgt als je het niet behandeld?
Ik wil het graag zoals Mathieu zijn kistje:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?7291-Kistjes
Dit kistje ziet er nu zo uit:
3225732257

Pel
21-03-16, 12:00
Als padoek met de zon in aanraking komt wordt het vanzelf grijs, daar kun je helaas niets tegen doen. Als je het binnen hebt staan, zou ik er olie op doen, en niet in de zon anders gaat het gegarandeerd snel verkleuren. Maar binnen wordt het door de tijd ook vanzelf toch weer lichter van kleur omdat er licht op valt, de enige manier om het mooi rood te houden is in een donkere kast bewaren, en heel af en toe snel kijken, en weer dicht.:)

Waarom verkleurd hout in de buitenlucht?

Hout verkleurd in de buitenlucht. De meeste houtsoorten worden in de buitenlucht grijs. Dit is onder andere het geval met azobé, grenen, padoek, eiken, basralocus en cederhout. Alle houtsoorten bevatten kleurstoffen die het hout een specifieke kleur geven. Daarnaast bevat hout ook verschillende stoffen die meer of minder verteerbaar zijn. Doormiddel van erosie slijten de zachte delen van hout doormiddel van wind en neerslag weg. De buitenlaag van het hout vergrijst langzamerhand door deze erosie en de uitwerking van zonlicht. Zonlicht bevat ultraviolette straling (UV).
Deze UV straling zorgt er voor dat hout lichter wordt. Vergrijzen van hout is een langzaam proces in eerste instantie zullen alleen de buitenste cellagen van het hout lichtgrijs worden. Als er dan vocht op het hout wordt aangebracht schijnt de buitenste cellaag door. Dit zorgt er voor dat het hout in een natte toestand de oorspronkelijke kleur laat zien. In droge toestand zal het hout echter weer de vergrijsde kleur laten zien. Na verloop van tijd is het hout diep vergrijsd en zal het hout ook in natte toestand een grijze uitstraling hebben.

Bron; http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/waarom-verkleuren-de-meeste-houtsoorten-in-de-buitenlucht/

Groet Pel.

Bram
21-03-16, 14:42
Ik wil padoek niet rood, maar bruin houden.
Zelfs als ik het maandelijks zou behandelen met olie of vernis, gaat het grijs worden?
Bedankt!
Bram

mathieu
28-03-16, 14:13
Ik wil padoek niet rood, maar bruin houden.
Zelfs als ik het maandelijks zou behandelen met olie of vernis, gaat het grijs worden?
Bedankt!
Bram
Als je het hout buiten behandeld zal het verkleuren naar bruin toe, maar niet vergrijzen. Enkel onbehandeld hout vergrijsd.
Ik heb behalve dat kistje ook nog twee schalen gedraaid uit padoek. Ze hebben alle drie een andere afwerking gekregen, maar nu ook alle drie een andere kleur bruin. Wat de uiteindelijke kleur van behandelde padoek buiten wordt zal afwachten zijn.

jeppe
20-10-17, 16:45
Ziet er echt mooi uit. Ik ben van plan om een tuinhuis gaan te maken in Padoek of iroko , maar weet nog niet goed hoe ik de horizintale planken op het latten werk het beste zal kunnen bevestigen. In ieder geval al RVS nagels . Welk type nagels (RVS) heb jij gebruikt ????? Het probleem is dat het ook niet te erg mag opvallen , maar het moet natuurlijk ook wel degelijk vastzitten.