Hulp voor trapleuning

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik ben nog bezig met enkele kasten die ik aan het maken ben, maar ben al aan het denken aan mijn volgend werkje. Ik zit namelijk met een trap, uitbekleed met natuursteen, dubbeldraaiend (volledig verdreven). Het was de bedoeling hem open te laten, maar met mijn dochtertje van 3,5 jaar die nu alleen de trap op en af wil zou ik toch een ballustrade willen maken. Ik dacht aan eiken, maar heb dit nog nooit gedaan en weet niet hoe ik moet beginnen.
Mijn grootste probleem is dat de ballustrade aan de 'binnenkant' van de draai zit. In de draai kan ik onmogelijk op elke trede een 'paaltje' (ken de correcte benaming niet) zetten en gezien de treden verdreven zijn zijn die ook bijna allemaal verschillend en zullen de 'paaltjes' op verschillende afstanden van elkaar staan.
Een trapleuning langs de muur is geen optie, ik wil vooral voorkomen, moest mijn dochtertje vallen, dat ze langs de trap valt en zo mogelijks een val van 2,40 m doet om op de grond te belanden. Met een trapleuning kan ze enkel nog de trap volgen in haar val en hopelijk op een bepaald moment tot stilstand komen. Misschien valt ze nooit, maar ik zou het niet willen geweten hebben...
Hierbij een foto van mijn situatie : alle uitleg en tips zijn welkom!
IMG_5602.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Misschien kun je je staanders/paaltjes langs het natuursteen laten schieten, dwz bevestigen tegen de boom met een klos of door de staander Lvormig te zagen als het ware. Je zit dan ook niet met boorgaten in het natuursteen mocht je de leuning ooit weer willen verwijderen.
Je kunt het aantal staanders dan over de boomlengte verdelen en bent niet gebonden aan de tredes.
Als je het gedeelte wat je aan de boom bevestigt groot genoeg maakt geeft dat de staanders ook veel stevigheid.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik denk dat ik een stalen leuning het mooiste vind hier. Uiteraard aan de trapboom bevestigen.

Je moet zelf ook niet willen om de trap zonder leuning te houden. In NL is het ook gewoon verplicht gelukkig.

De trap vind ik in de hal een beetje uit de toom vallen (in positieve zin). De rest mag ook wel wat sjieker. Het stucwerk ziet er bv. wat armoedig uit. Maar wellicht is het nog niet af allemaal. Een mooie leuning fleurt het ook op. Op internet kan je veel inspiratie op doen. Ook kwa stijl en materiaalgebruik.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat ik een stalen leuning het mooiste vind hier. Uiteraard aan de trapboom bevestigen.

Je moet zelf ook niet willen om de trap zonder leuning te houden. In NL is het ook gewoon verplicht gelukkig.

De trap vind ik in de hal een beetje uit de toom vallen (in positieve zin). De rest mag ook wel wat sjieker. Het stucwerk ziet er bv. wat armoedig uit. Maar wellicht is het nog niet af allemaal. Een mooie leuning fleurt het ook op. Op internet kan je veel inspiratie op doen. Ook kwa stijl en materiaalgebruik.

Tja, het is inderdaad nog niet afgewerkt, het plakwerk is wat beschadigd van materialen naar boven te dragen bij afwerkingen boven, moet nog de putjes vullen, schuren, vlies hangen, schilderen,... onder de trap wil ik ook nog een kast maken met 4 deuren, waarin de tas van de madam, de schoenen, de vesten... in weg kunnen, met deurtjes van mdf in hetzelfde kleur van de muren (eens ze geschilderd zijn).
Een terechte opmerking, maar er is nog heel veel werk aan de winkel! Zo is er eigenlijk enkel de kamer van mijn dochtertje die al geschilderd is... Beetje bij beetje... moest alles spotgoedkoop zijn... dan zou ik geen kasten ed zelf maken, zou ik een aannemer kunnen betalen die komt schilderen, kastjes komt maken... terwijl ik op mijn werk ben en zou alles al af zijn, maar zoals velen moet ik veel sparen om de materialen te kunnen kopen om het dan zelf af te werken.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik denk dat ik hier praktisch zou zijn:

- zet een lat op het hoogste, rechte gedeelte. Dikte lat gelijk aan uitsteken vd tegels.
- zet een lat tegen het plafond in lijn hiermee
- schroef hier een aantal vertikale latjes tegenaan om een 'open' rooster te maken.
- laat de draai en het onderste gedeelte helemaal open.

Zonder goed in te schatten waar de draai zit is niet te zien of het voldoende is, maar het is snel en goedkoop, en hoewel het onderste deel open blijft lijkt het risico daar beperkt. Desnoods zet je daar nog een latje tegen het raamwerk aan naar beneden als leuning en je bent er. Niet zo heel fraai, maar als je redelijk hout gebruikt en netjes tussenruimte laat kan het best wel strak worden.

Anders moet je echt een stevige constructie maken (palen zijkant) om een balustrade stevig genoeg te maken, en dan kan ze er nog steeds onderdoor kukelen...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat ik hier praktisch zou zijn:

- zet een lat op het hoogste, rechte gedeelte. Dikte lat gelijk aan uitsteken vd tegels.
- zet een lat tegen het plafond in lijn hiermee
- schroef hier een aantal vertikale latjes tegenaan om een 'open' rooster te maken.
- laat de draai en het onderste gedeelte helemaal open.


Zonder goed in te schatten waar de draai zit is niet te zien of het voldoende is, maar het is snel en goedkoop, en hoewel het onderste deel open blijft lijkt het risico daar beperkt. Desnoods zet je daar nog een latje tegen het raamwerk aan naar beneden als leuning en je bent er. Niet zo heel fraai, maar als je redelijk hout gebruikt en netjes tussenruimte laat kan het best wel strak worden.

Anders moet je echt een stevige constructie maken (palen zijkant) om een balustrade stevig genoeg te maken, en dan kan ze er nog steeds onderdoor kukelen...


Dank je voor de reactie! Ben niet zo zot van het gedacht om de ballustrade aan de boom te bevestigen, maar lijkt me dat er inderdaad geen andere oplossing is... Ik denk dat ik toch even ga rondkijken of niets te maken valt in smeedwerk met daarop dan een houten greep, zo blijft het luchtig, moet de siersmid zijn kop breken over het bevestigen en is het misschien nog betaalbaar.

Alvast bedankt voor alle info!

- - - Updated - - -

@bijtel : als ik vandaag teruglees wat ik gisteren geschreven heb lijkt me dat het nogal bot overkomt. Dat is zeker niet de bedoeling, het is een bemerking!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dank je voor de reactie! Ben niet zo zot van het gedacht om de ballustrade aan de boom te bevestigen, maar lijkt me dat er inderdaad geen andere oplossing is...


Er zijn wel andere oplossingen, een metalen hekwerk kan je ook wel op de natuursteen treden plaatsen. Een houten leuning kan je ook wel maken door een dikke staander boven te plaatsen, een dikke staander in de bocht en een staander onderaan.

Je schrijft dat je later nog een kast wilt maken onder de trap, ik zou daar wel een beetje rekening mee houden bij het maken van een leuning.
Als je bv de boom nog weg wilt timmeren in het voor front van de kast , dwz je je mdf paszaagt onder de treden , wat in mijn ogen wel strak zou lijken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
@Bjorn: Zo vond ik mijn "bemerking" ook aan de botte kant, maar je reactie dan weer niet. Ik denk dat we elkaar in deze wel begrijpen. :D

Ik denk inderdaad dat ik smeedwerk met een houten leuning het mooist zou vinden. Heb je referentieplaatjes gezocht/kunnen vinden?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Bjorn: Zo vond ik mijn "bemerking" ook aan de botte kant, maar je reactie dan weer niet. Ik denk dat we elkaar in deze wel begrijpen. :D

Ik denk inderdaad dat ik smeedwerk met een houten leuning het mooist zou vinden. Heb je referentieplaatjes gezocht/kunnen vinden?

Ik heb er zooooooveeeeeeeeeeeel gevonden dat het weer moeilijk wordt om te kiezen! Ik denk dat het budget wel grotendeels de selectie zal maken :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.