Vraag uit België: Elektra Beckum PKR 250/4200 DN & Robland (overlijden vader)

Anne VE

Nieuw lid
7 sep 2014
3
0
Beste mensen

Wijlen mijn vader was een zeer handige en tevens verwoede knutselaar. Na zijn overlijden kunnen wij echter al zijn materiaal - waaronder deze machines - niet houden en ik heb absoluut geen verstand van deze zaken (helaas). Mijn vraag aan u is dus of iemand mij kan adviseren over richtprijzen voor onderstaande machines en waar we die best te koop kunnen aanbieden. De machines zijn nog in goede staat, mijn vader was zeer punctueel in het onderhoud. Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie te noteren (maar voor mij is het dus 'Chinees' ...).

1) Präzisions-Kreissäge/Precision Circular Saw, Elektra Beckum PKR 250/4200 DN, blad 710 x 900, zaagblad max 250 mm.
Hierbij hoort ook een afzuiging: Elektra Beckum SPA 1000, motortype AB37

2) Robland (BIMAC) X 31 houtbewerkingsmachine, 380V
Hierbij ook afzuiging: Dust Collector Huvema 24025

Er liggen ook een aantal toebehoren voor deze machines gestockeerd in zijn garage.

Met oprechte dank voor uw hulp
Anne Van Espen
België
 
A

Athanor

Guest
Hallo Anne,

Gecondoleerd met het overlijden van jullie vader.

Om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven is het voor de forumlezers nodig om nog wat meer te weten. Vooral de productiedatum, wanneer de machines gemaakt zijn bijvoorbeeld. Dat staat meestal op een typeplaatje aangegeven. Ook het model moet goed duidelijk zijn de X31 verwijst naar een zg. Combinatiemachine van Robland, maar dat is wat strijdig met de al aanwezig zaagtafel, dan zouden er dus 2 zaagtafels zijn? Dat kan natuurlijk, maar dan is het ook nog de vraag zit er een langatboormachine bij en heeft de machine een zg. Swingarm. Het wordt al technisch zo. Wat zou kunnen helpen is het plaatsen van een paar goede foto's gaat dat lukken?

Hier op het forum is ook nog wel vraag naar goede machines, dus kan een begin zijn, maar hoe objectief zijn dan de adviezen over de prijs:confused:

Fons
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
afhankelijk van waar je woont, kan er evt wel een forumlid komen kijken? Of je raakt ze hier al kwijt natuurlijk... kan ook :)

Maar hoe dan ook zijn een paar foto's inderdaad wel handig, moest dat lukken.
 

Anne VE

Nieuw lid
7 sep 2014
3
0
Hartelijk dank alvast voor uw beider reacties! Ik ben foto's gaan nemen (gelukkig woont mijn moeder vlakbij), u vindt ze hier in bijlage. De PKR is bouwjaar 1992, de Robland 1994. Mijn vader heeft er de laatste maanden van zijn leven niet meer mee kunnen werken, vandaar dat sommige delen er 'ongebruikt' uitzien. Ik merk net dat ik maar 10 foto's per bericht mag invoegen. In dit bericht voeg ik de foto's van de PKR toe, in het direct hieropvolgende deze van de Robland + het materaal (waarvan ik niet weet welke stukken bij welke machine horen).

Nogmaals mijn dank voor uw moeite, wij appreciëren het echt! (Ik ben maar per toeval op deze site terechtgekomen en het leek me een goed forum om de vraag te stellen.)

EB-PKR-1.jpg EB-PKR-2.jpg EB-PKR-3.jpg EB-PKR-4.jpg
IMG_1326.jpg
 

Bijlagen

  • Robland 1.jpg
    Robland 1.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 391
  • Robland 2.jpg
    Robland 2.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 384
  • Robland 3.jpg
    Robland 3.jpg
    38 KB · Weergaven: 386
  • Robland 4.jpg
    Robland 4.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 385
  • Robland 5.jpg
    Robland 5.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 384
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor de leeftijd zijn ze in bijzonder goede staat, wat oppervlakkige roest op de tafels maar dat kan je eruit polijsten.

De stofzuigers zijn elk max €150 waard denk ik, het zijn hobby modellen maar van goede fabrikaat. Het is beter om ze als extra bij de zagen te doen
De Robland is ergens tussen €1500 en €2000 waard zou ik zeggen.
De Elektra tussen €700 en 1000, er staat hier juist één op 2dehands, bijna hetzelfde.
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me een reële inschatting. Dan is het toch weer opvallend hoeveel meer machine je met een Robland hebt, als je naar de gangbare tweedehands prijzen kijkt.


Fons

- - - Updated - - -

Heb je ook nog een onderdeel gezien dat op onderstaande foto lijkt? Is een langgatboorhulpstuk, maakt de Robland nog aantrekkelijker.

Fons

image.jpg

- - - Updated - - -

Nu ik de foto's nog eens goed bekijk zit de langgatboorunit al aan de machine tussen de opgeklapte vlakbankbladen, da's winst!


Fons

- - - Updated - - -

Oh ja, de hulpstukken op de laatste foto horen bij de Robland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Lijkt me een reële inschatting. Dan is het toch weer opvallend hoeveel meer machine je met een Robland hebt, als je naar de gangbare tweedehands prijzen kijkt.


Fons

- - - Updated - - -

Heb je ook nog een onderdeel gezien dat op onderstaande foto lijkt? Is een langgatboorhulpstuk, maakt de Robland nog aantrekkelijker.

Fons

Bekijk bijlage 19732

- - - Updated - - -

Nu ik de foto's nog eens goed bekijk zit de langgatboorunit al aan de machine tussen de opgeklapte vlakbankbladen, da's winst!


Fons

- - - Updated - - -

Oh ja, de hulpstukken op de laatste foto horen bij de Robland
Die langgatboor komt me bekend voor!
Ik heb toen (drie jaar geleden) 2000 euro gekregen voor de Robland compleet met alle onderdelen en afzuiging. Die machine was ongeveer even oud, maar had wel een kleinere zaagtafel.
Ik heb ze toen terug verkocht aan de handelaar waar ik ze destijds van gekocht had.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Voor de leeftijd zijn ze in bijzonder goede staat, wat oppervlakkige roest op de tafels maar dat kan je eruit polijsten.

De stofzuigers zijn elk max €150 waard denk ik, het zijn hobby modellen maar van goede fabrikaat. Het is beter om ze als extra bij de zagen te doen
De Robland is ergens tussen €1500 en €2000 waard zou ik zeggen.
De Elektra tussen €700 en 1000, er staat hier juist één op 2dehands, bijna hetzelfde.

En hier http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...bine-robland-x31-stofafzuiging-203456895.html staat ook een identieke robland die je schatting bevestigt (2000 Euro vraagprijs).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.