handvatten aan beitels zetten

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik ben handvatten voor een stel oude beitels aan het draaien en als ik zo op het net kijk boren ze een gat in het handvat en slaan ze het handvat gewoon op de beitel. Ik vroeg me af waarom ze de beitel niet inbranden, dan heb je veel minder spanning in het hout en een precieze passing. Is dit omdat deze mensen deze werkwijze niet kennen of te bewerkelijk vinden? Is er hier iemand met een mening hierover?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het beste (voor zover ik weet) is om het gat passend te maken, dus met oplopende boormaten en dan het gat nog een beetje rechthoekig steken. Zo heb ik het gedaan en ze zitten als een huis. Het nadeel van inbranden zou zijn dat de passing in verkoold hout zit, wat nooit dezelfde stabiliteit heeft als gezond hout.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

indien ik een heft draai , en niet snij , boor ik met 2 of 3 oplopende maten. De kleinste diameter maakt een gat dat langer is dan de arend.. Alles wat kleiner. Ik zet de beitel met de hals in een bankschroef en draai het heft op de arend. De arend ruimt het hout en maakt een conisch gat " met zichzelf als model". Dus als een citroen op een citruspers. Wanneer de beitelborst op ongeveer een 6 mm van het hout komt; draai ik het rond zonder te ruimen en kijk ik in welke stand het zo perfect mogelijk in lijn te ligt. Dit wordt dan gefixeerd door het handvat tot tegen de beitelborst te slaan.

Omdat houtsnijgutsen vaak een arend hebben die zelf niet helemaal in de lijn ligt, doe ik deze bewerking meestal voor het draaien van het balkje. Het binnenkanaal van de guts of de spiegelzijde van de beitel worden op de kopse kanten aangeduid. Dan de middenassen op de andere kopse kant ( waar later de hamer op zal slaan) aftekenen. De beitel er terug uithalen. En dan tussen de centers afdraaien zonder het gat voor de arend te vergroten.Daarna de beitel: guts op dezelfde manier er weer insteken, de positie gebaseerd op de eerder op de kopse kanten aangebrachte merktekens. Bij gedraaide heften vind ik een goed spannende ring, onderaan net naast de beitelborst noodzakelijk. Anders zal die bijzonder makkelijk splijten bij het inbrengen van de arend.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.