merantie tv meubel

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Het geraamte van het meubel word gemaakt van meranti en het blad en zijkanten van laminaat die nog over was.
De poten zijn masief 100x100 mm en 700mm lang, alle dorpels zijn 100x40 mm.
Ik heb nu de zijkanten gelijmt, paneel er in gefreest en morgen ga ik verder met de gaten frezen voor de lange dorpels.
De gaten gefreest met een mal die ik had gemaakt, de pennen vna de dorpels die al gelijmt zijn die passen echt perfect in het gat zoals het hoort maar de van de langere dorpels die zijn wat minder maar met wat bruislijm gaat dat goed komen.
De sponning gefreest vooe het bovenblad en ook het laminaat opmaat gezagen en geschaaft.
Ik hoop hem deze week af te hebben, dan kan die in de olie en is mijn kamer bijna klaar :D
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn werk vinden als 17jarige lerende voor meubelmaker ;)

Attached files .JPG] .JPG] .JPG]
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Dankje wel, ik ben nu bezig met het bovenste gedeelte en dat is ook het gedeelte waar ik het meest met zit, de sponningen en gaten zitten 1cm onder het kopse hout en kan dus snel afbreken, het is dus heel rustig aan doen en alles proberen heel te houden.
Eigenlijk had ik er over lengte aan moeten laten en op het einde afzagen na het gelijmt was maar ja, domme fout.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Hier nog een andere foto van hoe het er uit ziet in het totaal ,het formaat bedoel ik dan.
Toch niet te groot of wel dan?

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooie klus voor een 17-jarige meubelmaker "in wording"!
Maak je alle verbindingen machinaal, of zit er ook nog ouderwets handwerk aan?

Het resultaat ziet er al veelbelovend uit. En je geeft m.b.t. de kwetsbare verbindingen ook al aan enige zelfreflectie te hebben, de beste weg om te leren en een goede vakman te worden. Wat mij betreft is dat al een compliment waard! En je hebt de gang er flink in als het deze week nog af komt.

Succes!

Fons
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Ohh mooi om dat te horen, ja ik heb de borsten ingezagen met de afkort zaag, had een aanslag gemaakt met een latje zodat alles evenlang was.
De rest heb ik wel met de hand weg gestoken, behalve bij de "misklukte" pennen, die heb ik op de circelzaag gedaan en dat is mijn probleem, als ik bezig ben ga ik steeds meer haasten en dan moet ik eigenlijk gewoon even iets anders gaan doen zodat ik me beter kan concentreeren.
En ik heb nu toch al vakantie (inhaal week op school) en daarna nog een week echte vakantie.
Dus ik kan heel de week goed doorwerken en aangezien ik hier een beetje een ruwe look wil hebben met overal de kantjes gebroken en dus ook bij de verbindingen .
Aangezien het laminaat hout van oude wijn moet voorstellen met van alles er op gerdukt lijkt me dat wel mooi.
Ik ga denk morgen het blad lijmen en dan aan de slechtste kant een keer met de zaag er langs zodat de dag maat overal het zelfde is, bij bijde pennen en bij het laminaat.
Morgen dus weer een verslag en foto's :cool:
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

het geheel ziet er mooi en origineel uit, ik heb maar één opmerking die je zelf ook al gemaakt hebt, de verbindingen.

Een mooi ontwerp is niet alleen visueel aantrekkelijk (hier zeker het geval) maar ook de constructie moet kloppen.
Je ziet regelmatig dat de constructie ondergeschikt is aan het visuele, maar dit wreekt zich steeds op langere termijn.

Soms moet je in het ontwerp toegevingen doen om het constructief te laten kloppen.
In dit geval is het meubel niet sterk genoeg om bestand te zijn tegen het schranken van het geheel.
Het zou al een stuk schelen als je er metalen hoekversterkingen in verwerkt, zeker in de verbinding tussen blad en poten.

Zelf zou ik het ontwerp enigszins aangepast hebben, ofwel de tussenregels zwaarder, zodat de pen verticaal komt te zitten, dit geeft een sterkere verbinding.

Een andere optie is het blad te laten doorlopen over de poten, die kunnen dan met een dubbele pen in het blad gemonteerd worden.
Nog een andere optie was om het geheel te verbinden met drevels, zou sowieso sterker geweest zijn.

Het is daarom ook belangrijk om alles eerst eens uit te tekenen, de pijnpunten komen dan sneller aan de oppervlakte.
Maar het is alles bijeen een mooie start, en al doende leert men steeds bij, dit ondervind ik nog elke dag.

Mvg,

André
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Ja klopt ik heb al zitten kijken hoe ik hem sterker krijg maar er word achter nog een sponning in gefreest waar een stuk multiplex in word verlijmt waarschijnlijk en als het goed is moet dat ook nog wat stevigheid geven,maar verder komt er toch niet zo veel gewicht op of in, er komt aleen een lichte tv op te staan en wat dvd's en spelcompter's en andere kleine rommel, en anders dan passen we hem later wat aan, ik heb altijd de gedachte dat het maar hout is en dat je het of kunt repoaren of gewoon op nieuw maken, aangezien we het hout toch nog hebben liggen en dus niet kost ;)
Toch bedankt voor het advies, het volgende dat ik ga maken word een bedbank dus daar moet ik wel zeker goed op de stevigheid gaan letten :D
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
jammer genoeg nog niets aan gedaan in de vakantie en ik heb nu stage , en aangezien ik elke dag ook nog fitness en een vriendin heb komt er jammer genoeg nog maar weinig van.
 
A

Athanor

Guest
Elke dag fitness en een vriendin??? Nou dan begrijp ik dat je er niet aan toe komt ;)

In ieder geval veel plezier en succes met het vervolg!

Fons
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
zo laatste tijd nog wat aan gedaan en vandaag het geraamte gelijmt, vmd ben ik maar verder gegaan met de frees te maken.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
zo een tijd gelede met 4 man naar mijn kamer getild over de trap, het ging net wel net niet,de kanten een beetje beschadigt en de muur maar ja het moet toch rauw worden.
Aleen de panelen die ik er achter in een sponning en met lamello's droog tegen elkaar had gedaan zijn goed gaan drogen en er zitten nu flinken kieren tussen maar dat maakt niet zo heel veel uit.
gister de panelen gelijmd voor de lade's, 16 panelen van 24x 44 .
en maak ze denk aan elkaar met schuifzwaluw staarten en er komt denk geen lijm aan de de lade's tepas.
ik zal proberen er weer eens wat foto's bij te zetten maar dat lukt niet makkelijk met mijn telefoon dus dat zie ik nog wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.