Onduidelijke onderwerpen

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het valt me regelmatig op dat onderwerpen erg onduidelijk zijn. Pk250, DWV902m, "advies gevraagd", enz. Zouden de plaatsers hierop willen letten, zodat een ander het meteen snapt? En kunnen de moderators ook onduidelijke onderwerpen zelf actief aanpassen? Hierdoor zijn ze ook beter terug te vinden met de zoekfunctie.

Dus DWV902m wordt dan bv. "Koopadvies Stofzuigmachine DeWalt DWV902m".

Misschien dat sommigen het bewust doen om anderen nieuwsgierig te maken, maar dat kan ook vast op een andere manier.

Bij voorbaat dank.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mee eens. En ik denk dat je weliswaar misschien een enkele lezer nieuwsgierig maakt maar daar staan er veel tegenover die door zo'n nietszeggende titel het draadje laten liggen. Althans dat is wat ik denk. En bij een latere zoekactie zal het nooit meer worden gevonden.

mvg
klaas0639
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Toch moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Een collega van mij zou zo'n thread dan rustig "Gevraagd koopadvies algemeen gebruik middelgrote werkplaats stationaire apparatuur en stoffilter: stofzuiger DeWalt DWV902m?" noemen onder het motto "Zo is het makkelijk terug te vinden, alle informatie staat erin".

Ik zou de meest relevante informatie vooraan in de titel plaatsen. Dus "DeWalt DWV902m aanschaffen voor kleine werkplaats?" of "DeWalt DWV902m links laten liggen".
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Toch moet je daar wel voorzichtig mee zijn. Een collega van mij zou zo'n thread dan rustig "Gevraagd koopadvies algemeen gebruik middelgrote werkplaats stationaire apparatuur en stoffilter: stofzuiger DeWalt DWV902m?" noemen onder het motto "Zo is het makkelijk terug te vinden, alle informatie staat erin".

Ik zou de meest relevante informatie vooraan in de titel plaatsen. Dus "DeWalt DWV902m aanschaffen voor kleine werkplaats?" of "DeWalt DWV902m links laten liggen".


Ik als newbie zou dan toch ook graag in de titel al zien dat dat een stofzuiger is... :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Titel kan dan beter zijn: Advies aanschaf stofzuiger.

Ik zou geen nieuw sub forum gaan openen voor advies. Daar heb je al reviews voor en anders een apart topic waar je advies aan kan vragen voor aanschaf van nieuwe spullen.
 

WR1944

Oud hout
Dit is een lastig onderwerp omdat het niet iedereen gegeven is om kort en bondig z'n bedoeling op papier te zetten. Ook is het soms moeilijk om je in de gedachtewereld van een ander te plaatsen. Hoe komt de titel van m'n bijdrage op anderen over?
Ik heb aardig wat ervaring in het schrijven van notulen van vergaderingen of handleidingen voor scheepsapparatuur. En omdat ik ook nog eens een luie donder was probeerde ik met zo weing mogelijk woorden alles correct weer te geven. Volgens klachten van secretaresses had m'n opvolger 3 tot 4 keer meer papier nodig voor die verslagen.
Het kan geen kwaad voordat je op Enter drukt, je hele tekst inclusief eventuele titel nog eens kritisch door te lezen en je in de geest van andere lezers te verplaatsen. Het moet vooral duidelijk zijn en geen stuk verheven proza. Er worden geen Gouden Griffels uitgedeeld aan de beste schrijvers.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Zegt hij met een lang verhaal :p

Maar ben het wel met je eens. Al kan een korte bondige tekst soms ook verkeerd overkomen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ja, hanteer de regels die krantenmakers hanteren voor een kop.

Gezien de laatste trend in de journalistiek zou het dan worden:

"Hij kocht een Dewalt stofzuiger, wat hij er daarna mee deed geloof je nooit!"
(inhoud van het topic geeft dan te kennen dat hij er daarna, inderdaad, stof mee zoog)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bijtel....geheel mee eens, ik stoor me er ook regelmatig aan dat men titels gebruikt waar geen mens kan vermoeden waar het heen gaat
kleine moeite om dat iets duidelijk te omschrijven
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als ik het forum bezoek en er staan meer dan 40 nieuwe berichten op me te wachten sla ik de onderwerpen met korte omschrijving als 'vraagje' en dergelijke meestal toch over. Ik kan me voorstellen dat meer mensen dat doen. Als je van medeforumleden verwacht dat ze op je vraag reageren moet je het wel een beetje aantrekkelijk maken voor ze.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
los van de vraag over de dwv902m die van mij kwam, de reactie van massis schitterend is. Vind ik persoonlijk het onderwerp van dit topic ook niet aantrekkelijk en geeft het niet weer wat de bedoeling is. tevens is het geen uitnodigende titel...
maar goed zo kunnen we overal iets over te zeuren hebben toch? ben het er mee eens dat ik mijn vraag duidelijker had kunnen stellen. anderzijds vanuit mijn gedachtewereld, is er als ik op het typenummer zoek op het forum niks te vinden. snelst te vinden dus door type te vermelden in topictitel in mijn ogen het makkelijkst vindbaar...vergelijkingen mbt stofzuigers zijn/ waren er genoeg...steeds weer de starmix, festool of karcher die er als beste uitkomen... Daarnaast als je op stofzuiger of iets dergelijks zoekt kan je 40-50 topics afpluizen die geen van alleen antwoord geven op de vraag die ik destijds had. reviews waren er niet...dus...dan maar type in de titel vermelden...had t aan kunnen vullen, maar als ik iets zie wat ik wil lezen, lees ik het ondanks de titel toch...meestal geeft de eerste regel onder de titel al heel veel info....( op de pagina nieuw op het forum bedoel ik dus)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
..., maar als ik iets zie wat ik wil lezen, lees ik het ondanks de titel toch...meestal geeft de eerste regel onder de titel al heel veel info....( op de pagina nieuw op het forum bedoel ik dus)


En hoe weet je dat je iets ziet wat je wilt lezen? .......... Precies. Daar gaat dit draadje over :)

En ja, van krantenkopmakers kunnen we leren (mits je een goede krant als lesmateriaal neemt hè)

mvg
klaas0639
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
de telegraaf is toch wel een goede? :D
als de eerste 2 regels plus titel mij niet aanstaan lees ik het niet...eerste regels geven sowieso een goede weergave vaak van de inhoud...
komt bij dat miss 3/4 reacties zijn op topics...
maar goed ieder zijn ding... maar dwing geen opmaakstandaard af voor het plaatsen van een vraag of topic of review... dan verwacht ik ook tot in het allerkleinste detail uitgeschreven handleidingen waarbij elke processtap en afwijking vastgelegd wordt.....om het even te chargeren...
laten we dit gewoon voor onze lol blijven doen... en als je iets niet kan vinden via de zoekfunctie...(misschien omdat je inmiddels bij sommige onderwerpen 10 pagina's door kan met 30 topics)...stel dan gewoon je duidelijke vraag in een nieuw topic... of pas je zoekterm/ zoekwijze aan

en zonder te willen katten... maar bijtel... dit zijn de onderwerpen uit jouw eerste 1.5 pagina aan gestarte berichten waar ik niks mee kan....
iets over een pot verwijtende ketel ;-)?

Messenblok
Magneetscharnieren
Figuurzaagvoorbeelden
Scroll saw bowl
Freestafel
Houten ring
Ter inspiratie
[URL="http://www.woodworking.nl/showthread.php?12186-Vintage-Mill"]Vintage Mill

[/URL]Open meubels
Systainers of soortgelijke kisten
Blokjes meubels
Wintertijd?
Eiken bed
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.