Nieuwe gereedschapskist voor in de werkplaats

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik ben zoals eerder aangekondigd bezig mijn werkplaats aan het inrichten na de aanschaf van nieuwe machines en verkopen van de oude.

1 van de Scheppach machines die ik nog houd is de stationaire bandschuurmachine. De BSM-2010. De keren dat ik hem gebruik heb ik er altijd veel plezier van, ik heb besloten dat ik er plek voor hem en hij kan op een kastje met opbergruimte eronder. Daar staat hij nu ook op alleen dat kastje is een simpel MDF frame en me al jarenn een doorn in het oog. Ik had besloten dus een mooi net ladenkastje als onderstel te maken uit massief hout. Dat werd dus in eerste instantie daarvoor aangeschaft beuken.

Ik maak een kaste waarmee de band op normale werkhoogte komt, dat houd ruimte voor een kastje van ongeveer 60 centimeter hoog en 120 breed. In die 60 hog maak ik drie lades van brito 96mm hoog en 2 van 128.

Frame van het kastje komt er zo uit te zien:

Screen Shot 2014-09-05 at 01.03.52.jpg

Daarna begonnen met de latten zagen, panelen verlijmen en dan verbindingen maken met de domino. Wat een geweldig apparaat is dat toch, paar streepjes zetten, frees erin en hoi, mooie strakke verbindingen. niks meten, alles gewoon op het oog. Dit blijft 1 van mijn favoriete machines. Ik blijf nog azen op een mooie grote domino erbij. Ben bang dat ik die alleen niet zo vaak kan gebruiken als de kleine.

Panelen verlijmen
foto 1.JPG

Frame in elkaar zetten
foto 2.jpg

foto 3.jpg

Recent heb ik zo'n aftekenliniaaltje gekocht van inca, een t-liniaal. Nou als je af moet tekenen dan heb je spijt als je deze niet hebt. Met een 0,5 vulpotloodje in het gaatje, de t langs je hout trekken en voila. op de kruispunten monteren. Bij monteren van de wieltjes ga je normaal wat meten, met blokhaak lijntje trekken en dan ben je er ook, dit werkt in een slag, zonder meten, altijd helemaal precies.

foto 4.jpg

Lades zat ik te twijfelen, heb tijdje terug een Incra LS gekocht en die pas geleden op mijn Festool CMS gemonteerd, ik kan dus netjes vingerverbindingen frezen zonder veel problemen. Klein dominootje kan echter ook en gaat vast nog sneller. Toch maar voor de mooie manier gekozen en alle laden gevingerfreesd in de hoeken. meer werk maar staat toch wel eitjes netter. Nog niet in 1 keer perfect maar ik geef de huidige wanorde in mijn werkplaats en mijn redelijke haast om snel klaar te zijn ook de schuld :) Denk dat ik nog beetje moet oefenen en misschien geen 8 fronten in 1 keer frezen maar 4.

foto 5.JPG

Dan ziet het er inmiddels zo uit met gemonteerde lades (weer heel makkelijk en precies aftekenen met het inca liniaaltje, nu al 1 van mijn nieuwe favorieten)

foto 1[1].jpg

foto 2[1].jpg

foto 3[1].JPG

foto 4[1].jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Vervolg, kastje met alle laatjes open, standje stoer doen met veel laden dus...

foto 5[1].jpg

Besloten om de top te maken in contrasterende houtkleur. Ik heb ooit nog eens een partijtje Afzelia gekocht en dat leek me wel wat hiervoor. Er komt een afzelia randje om alle ladefronten en de top wordt ook van dit hout.

foto 1[2].jpg

foto 2[2].jpg

foto 3[2].jpg

De Afzelia top ook weer in de Plano persen gestopt maar nu eerst een verlijmprofiel gefreesd, heb nu immers weer een echte frees in de Hammer B1. Dat ging prima ware het niet dat de planken niet 100% recht waren en ik nog geen aandruksysteem heb. Dan komt het profiel er dus niet recht in en heb je nog geen strakke naad. Balen dus en maar eens kijken welke oplossing voor dat aandrukken mogelijk is. Met de handjes er dicht bij lijkt me niet zo'n veilige optie.

foto 4[2].jpg

Zo ver zijn we dus nu aanbeland, morgen de rest afmaken denk ik. Zitten inmiddels stiekum toch weer een boel oops momentjes in de kast maar het leuke is wat niet weet.... en niemand weet het, sommige dingen zijn nog wel zichtbaar , andere inmiddels niet meer. In plaats van een masterpiece is het dus weer een leer item geworden. Kan geen kwaad want moet nog wel paar dingetjes maken. Leert zo wel goed de machines kennen en de mogelijkheden en onmogelijkheden.

foto 5[2].jpg

De ladefrontjes, laatjes erop gelijmd, dan heb je toch weer het dilemma dat je kist kli-klamps te klein is terwijl er toch echt 16 klemmen inzitten... wat doe je dan? nog 1 kopen of toch maar meer geduld?

Morgen de ladefrontjes schoonfrezen met een kopieerfrees met aanlooplager, dan even voor de mooie finish door de VVD bank en dan kunnen ze erop.

foto 1(4).jpg

Dan nog het dilemma greepjes... maar eens kijken wat een mooi modelletje is, iemand een idee voor een mooi greepje?

Had er 2 getekend met sketchup, ben er nog niet uit of t 1 van die 2 wordt, zoals gezegd, ik sta open voor suggesties.

Screen Shot 2014-09-05 at 01.27.12.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een fraaie kast Scheppie, bijna klassiek in uitvoering. Jammer dat je de verbindingen van de lades niet gewoon in zicht laat. Zo'n technisch aanzicht vind ik wel mooi in de werkplaats. Ik begrijp niet helemaal de keuze voor de verlijmfrees, ik lijm bij mijn bladen het hout gewoon koud op elkaar met alle mogelijkheden om de planken recht aan elkaar te verlijmen. Zo'n Plano is wel fraai! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Voor mijn zelfgemaakte grepen gebruik ik ook het rechtse profiel, zal wel een foto opzoeken.

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jaap, dankjewel, het is een flink stukje werk geworden. De verbindingen blijven wel in het zicht aan de zijkanten maar frontaal niet. Ik wil de geleiders niet zien en dus moet er een frontje voor.

Ik heb de verlijmfrees gebruikt omdat bij de zijpanelen het hout toch iets verschoven was ten opzichte van elkaar en dat wilde ik op deze manier voorkomen. Hier los je het ene probleem op maar krijg je er een ander voor terug. Ik denk dat het grootste probleem is dat het hout wat ik gebruikte na herzagen niet 100% vlak was en ik dacht dat er met verlijmen wel uit te drukken. Denk dat dat niet helemaal opgaat.

De Plano persen werken top, ik ben in het gelukkige bezit van 6 van de grote persen, ooit overgenomen van een ander forumlid hier, en dan praten we al over heel wat jaartjes geleden. Lang hebben ze ongebruikt gelegen maar recent heb ik ze al een aantal malen gebruikt en dat gaat nog wel een aantal keren gebeuren komende periode.

Mbt de greepjes, eigenlijk wilde ik iets wat in het vlak van het front licht om geen uitstekende delen te hebben. Ik heb al geëxperimenteerd met een gat in het front met een verjonging erachter om je vinger achter te steken maar op de ene of ander manier lijkt dat ook niet echt iets te zijn.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Ziet er netjes uit. En je hebt veel leuke speeltjes bij elkaar gespaard. Nog veel plezier met het inrichten van je nieuwe werkplaats.

Groetjes Marc.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Met de toegepaste ladegeleiders zou ik de vingergreep aan de zijkant van het frontje toepassen. Heb je een mooi strak aangezicht.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allen , bedankt voor het meedenken, helaas vanwege het aanbrengen van een houten terras niet aan kunnen werken de afgelopen dagen. Ik ben er voor t greepje zo goed al zeker uit, het wordt het rechter model , uitgevoerd in afzelia. Ingefreesde grepen ga ik niet voor elkaar krijgen op een manier die ik wel met de andere keuzen die ik al gemaakt heb dus er moet toch iets opkomen.

Enige alternatief is nog om toch een opening in het front te maken en daar overheen in de contrasterend houtkleur een masker met een iets kleinere opening zodat je daar je vinger achter kunt steken. Ik denk dan aan langwerpig mogelijk met afgeronde hoekjes. Zal eens kijken of ik dat nog in sketchup krijg.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Weer een korte update, ben op de fronten na een heel eind met de kast, had besloten om de lades in de hardwax te zetten omdat ik daar nog een ruime hoeveelheid van heb. Ben echter niet helemaal blij want hout is hierdoorwat gelig geworden en dat was niet de bedoeling, iemand een idee hoe beuken zo blank mogelijk te houden?

Hopelijk komende week werken aan de fronten en dan is tie aan de buitenkant klaar.

Nog 2 plaatjes

foto 1[4].jpg

foto 2[4].jpg

De top is nog nat hier dus zal nog wel minder glimmend opdrogen hoop ik.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Scheppie,

Er mankeert maar een ding aan het kastje.
Het staat verkeert:eek:.
Mooi ding wordt het!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Scheppie nette kast geworden. Dat de vingerlassen bij incra niet altijd strak zijn kan ik beamen. Bij mij kwam het omdat ik te snel wilde werken en er dus 1 mm naast zat. Door langzamer te werken en recht voor en boven de ls positioner te gaan staan is bij mij het probleem bijna verdwenen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ga je niets voorzien in je frame om het zijdelings te verstevigen? De verbindingen tussen zijkanten en onder+bovenkant bieden zeer weinig weerstand tegen zijdelingse druk.
Ik vrees dat het niet lang gaat houden tenzij je ze niet te zwaar laadt/belast en zeker niet verplaatst.

Er is hardwax olie "nocolor" of "invisible" van ciranova die de kleur van het hout niet veranderen, of dat op lange termijn ook effect heeft weet ik niet want beuk gaat met de tijd donker worden tot op een punt waar je het amper van eik kan onderscheiden qua kleur. Anders eerst een laag witte olie en dan hardwax erover, bij beuk geeft dat een mooi licht resultaat zonder die witte lijnen die je krijgt bij houtsoorten met een diepere structuur.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Allen, dank voor de complimenten, helaas zitten er her en der onvolkomenheden in maar goed.... afgewerkt zie je er niks van.... tenzij je dichtbij staat :)

@Benchworks, er komt in de hele kast nog een achterwand voor wat extra stabiliteit. Ook zonder zou ik weinig problemen voorzien gezien de stijfheid die het casco nu al heeft maar die wand komt er wel in.

Vanavond de boel maar eens inpakken en dan met wat meer ruimte werken aan de lade-indelingen en de fronten. + de greepjes.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Voordeel van ZZP'er zijnen dan met name in interim management dat je af en toe periodes even niks hebt. Dus weer extra veel klustime dus weer tijd om de gereedschapskast af te maken,

De frontjes hebben hun afzeil omlijsting gekregen en gaan nu zo gemonteerd worden. Voor de makkelijk zou ik er metalen grepen op kunnen schroeven die ik heb liggen maar denk toch dat een afzelia greepje conform model als eerder in de post de boel beter afmaakt..... dat dus morgen nog maar doen....

ladefrontjes.jpg
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
mooi!

Welke gereerdschappen heb je allemaal gebruikt om dit te maken. Leuk om overzicht te zien.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Pfoeh... een heleboel

Lintzaag om de beuken balken te herzagen naar benodigde dikte
Vlak vandiktebank om ze te vlakken en op dikte te schaven
Zaagtafel om alles op maat te zagen
DD40P deuvelmachine voor de verbindingen
Incra meetlatten voor aftekenen
Boormachine voor de gaatjes voor de ladegeleiders
Plano verlijmsysteem om het blad te verlijmen
Handschaaf om blad te vlakken

valt nog wel mee dus ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.