Pen en gat verbinding maken met bovenfrees.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Regelmatig maak ik pen en gat verbindingen.
Het gaten maken doe door middel van naast elkaar gaten boren welke ik daarna met de bovenfrees uit frees.
De pen zaag ik .
Nu wil ik de pen ook maken met de bovenfrees wie kan mij van een goed advies dienen.
Let wel het is beukenhout waarvan het gat 12mm breed is en 40 mm diep.
in enkele gevallen zijn de verbindingen qua maatvoering groter.

Alvast bedankt voor de informatie.

Simon
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Je kan een Pantorouter bouwen ;)

Zonder dat ding: De vlakke kant van de pen kan met een groeffrees gefreesd worden. Rondom dan bv. wat plankjes van dezelfde dikte leggen om op te steunen. Je kan ook een mal maken en een kopieerfrees of -ring, vooral bij veel repetitiewerk handig.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou de bovenfrees onder een freestafel hangen en het materiaal met een dwarsgeleider aanvoeren.
Binnen no-time wil je dan trouwens een tweede bovenfrees die je onder de tafel kan laten hangen...
PS1: De nauwkeurigheid van je pendikte hangt af van de nauwkeurigheid van je materiaal, omdat je aan allebei de kanten evenveel weghaalt. Een dikker werkstuk krijgt dus een dikkere pen.
PS2: Je krijgt rechthoekige pennen, en jij hebt in principe afgeronde gaten. De één of de ander moet je dus afsteken. Met die Pantorouter kun je ze allebei rond maken.
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste Roald,
Jouw voorstel daar had ik ook aan gedacht maar krijg je dan geen splinters bij de pennen ,en is dit niet gevaarlijk omreden dat je het hout heen en weer moet halen .
simon
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Beste Roald,
Jouw voorstel daar had ik ook aan gedacht maar krijg je dan geen splinters bij de pennen ,en is dit niet gevaarlijk omreden dat je het hout heen en weer moet halen .
simon
Niet teveel in één keer weghalen, vooral niet daar waar je bang bent voor uitbreken. Voor de veilgheid kun je een blok hout oid op de 'fence' klemmen waar je werkstuk onderdoor kan, maar dat je vingers weghoudt van de frees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.