Kastdeuren, materiaal en constructie

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Ik ben bezig met een inbouwkast die voorzien moet worden van schuifdeuren. Omdat ons hele huis is voorzien van paneeldeuren is het de bedoeling dat de schuifdeuren dezelfde look krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik de eerste keer plaat 8mm multiplex gepakt en hier lijsten opgelijmd van 12mm hout. Dit levert het gewenste resultaat, behalve dat het geheel zo krom trekt als een banaan zodra het binnen hangt.
deur.jpg

Nu wil ik een nieuwe poging gaan doen die wel rekening houdt met het werken van het hout. Het plan is om van 22mm dik hout een frame maken. Hierin wil ik dan het volgende profiel infrezen (De foto's zijn van testhoutjes waarmee ik gekeken heb of ik het profiel en contraprofiel kan maken).
profiel.jpg
Tussen het frame wil ik dan een 4mm triplex paneel plaatsen. Dit wordt los geplaatst in de groef zodat alles kan werken:

frame.jpgpaneel.jpg

Nu heb ik eigenlijk twee vragen.
1: Denken jullie dat het met deze constructie mogelijk is om deuren te maken die redelijk recht blijven?
2: Wat zou een geschikte houtsoort zijn voor het frame? Het wordt dekkend geschilderd dus looks zijn geen issue. Maar ik zou het graag redelijk stijf hebben... Afmeting is ruwweg 80X230 cm

Groeten,

Erik
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dit klinkt als een juiste manier van werken om een frame met panelen te maken.
het krom trekken zou hiermee moeten verholpen zijn, wel van belang is dat je hout goed droog is (dezelfde vochtigheid van waar je ze wil hangen) je kan dit ook bekomen door je hout enkele weken/maanden in die ruimte te bewaren voordat je ze op maat brengt.
Een tip is ook: koop je hout bij een houthandelaar, niet bij een doe het zelf winkel, is iets duurder maar voor wat hoort wat.

Als houtsoort kan je vurenhout nemen (als je het toch overschilderd), als je iets stijver wil dan zou ik beuk of eik nemen.

Veel succes ermee,
groeten,
vincent
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Hoi Vincent,

Bedankt voor je antwoord, het is fijn om bevestigd te zien dat deze aanpak de juiste is

Qua hout had ik vurenhout afgeschoten op basis van ervaringen met bouwmarkthout: veel noest en weinig recht. In de buurt (Enschede) ken ik alleen een Jongeneel en nog een vergelijkbare groothandel. Is dat voldoende houthandel of kan ik beter op zoek naar een fijnhouthandel?

Erik
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je het framewerk voor de deuren van vuren of grenen gaat maken en daar een dikte van 22mm voor wilt gebruiken bij een afmeting van 800 x 2300 schat ik de kans op meer dan 80% in dat de deur op termijn gaat kromtrekken.

De constructie voor de deur die je wilt toepassen kan wel bij schuifdeuren maar je zult de stijlen dikker moeten uitvoeren, de triplex plaat zal niet het probleem worden bij het kromtrekken, de lengte van de vuren/grenen deurstijl in combinatie met onvoldoende dikte waarschijnlijk wel.
Een dikte van 22mm kun je wel gebruiken bij deuren die bijvoorbeeld in meubelen worden gebruikt maar bij een lengte van 2300 wordt het toch een ander verhaal.
Als je massief houten paneeldeuren in huis hebt moet je eens naar de dikte van die deuren gaan kijken.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
De normale deuren in huis zijn wel wat dikker, een 35-40mm schat ik zo, maar die dikte is ook nodig om aan 2 kanten profiel te kunnen hebben. Twee voor elkaar langs schuivende deuren op die dikte is echter niet heel fraai. En die ruimte is er ook niet, dan zouden het draaideuren moeten worden.

Maar als ik positief door je bericht lees dan lijk je te suggereren dat het in vuren/grenen niet kan, maar in een andere houtsoort wel. Zou het in eiken of beuken (of desnoods MDF) wel kunnen?
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik heb al diverse malen kastdeuren en complete kamer ensuite gemaakt.
Volldig opgebouwd uit mdf.. Dit trekt geen spatje krom indien aan beide zijden
gelijkmatig geschilderd.. 12mm plaat en 15 mm stroken aan beide zijden verlijmd
voor een deur met binnen en buiten zichtwerk.. Voor enkelzijdig werk 22m en 15 mm..

Werkt prima.. En als het is geschilderd, zie je er niks meer van dat het mdf is..
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als dit schuifdeuren worden dan hang je ze bovenaan vast in een rail, als je onderaan zorgt dat ze niet wegkunnen (glijden op of tussen eenprofiel) dan zal dit het kromtrekken ook tegenwerken.
toch kan dit zeker op deze dikte, een hordeur is niet anders gemaakt, hangt aan scharnieren aan 1 zijde en deze blijft toch recht.
in jouw geval hangt de deur bovenaan, dus de zwaartekracht werkt nog eens mee om recht te blijven.

Het probleem met je multiplex deur is dat je 2 verschillende materialen op elkaar hebt gekleeft, zoek maar eens de werking op van ee bi-metaal.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Het probleem met je multiplex deur is dat je 2 verschillende materialen op elkaar hebt gekleeft, zoek maar eens de werking op van ee bi-metaal.
Los v.h. feit dat je gelijk kunt hebben over de oorzaak v.h. kromtrekken van die ‘eerste-poging-deuren’ (EPD), denk ik toch ook dat je problemen met voorspanning van multiplexplaten mogelijks onderschat :). Maar bon, dat zou je dan nog kunnen zien voor je de planken gaat monteren.

Los daarvan snap ik sowieso ook niet goed waarom de ‘neplijsten’ van die EPDs ook niet in Multiplex werden uitgevoerd? Angst/onmogelijkheid om er een schoon moluurtje in te frezen, of een andere reden?

(Ik wil het maar weten omdat ik een soortgelijk plan voor binnen een jaar of vijf – in de meest optimistische schattingen dan nog :lol: - in m’n kop heb zitten, maar ik was dan wel sowieso van plan om MDF te gebruiken voor de (nep)panelen én de opgelijmde neplijsten)
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Bedankt voor het meedenken mensen! Ik ga nog eens goed meten of ik niet nog iets dikkere deuren kwijt kan. En dan ga ik het gewoon proberen met panelen in een frame. Heeft iemand nog een advies voor de te gebruiken houtsoort?

Los daarvan snap ik sowieso ook niet goed waarom de ‘neplijsten’ van die EPDs ook niet in Multiplex werden uitgevoerd? Angst/onmogelijkheid om er een schoon moluurtje in te frezen, of een andere reden?
Inderdaad voorzag ik wat problemen met het frezen in het multiplex. Maar ook het afwerken in het profielvlak leek me lastig. Je schuurt dat niet heel makkelijk en ik was bang dat de laagstructuur van het multiplex zichtbaar zou worden als textuur in de verf.

MDF heb ik overwogen, maar in de gebruikte diktes (8mm plaat met 12mm lijsten) leek het me niet zo geschikt. Het is niet erg stijf en de 8mm MDF-platen liggen hier golvend bij de bouwmarkt. Nu schijnt er ook kwaliteits-MDF te bestaan, maar dat moet je maar net weten (te vinden).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.