Dringend: hulp nodig bij opnieuw centreren draaibank

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo, medeleden

ik heb dringend iemand nodig die mij helpt bij het opnieuw centreren van mijn draaibank(je)
ik heb een Woodfast M305 houtdraaibank van ongeveer 5 jaar oud.
dat ding heeft een vergrendelingsknop - die ik regelmatig gebruik
en vandaag (je raadt het al) - heb ik de machine gestart in de vergrendeling staand....en toen niet op de stopknop geslagen, maar aan de vergrendeling getrokken -- stom stom stom ...en waarom (vraag ik me af) doe ik dat na 5 jaar opeens verkeerd? Jóóst!

maar de ellende is daar: mijn chuck slingert en ik kan niet verder met mijn werk
ik heb een bedrijfje en dat is errug ! afhankelijk van mijn draaibank en ik zit dus helemaal omhoog nu --- HELLUPPP!
wie o wie weet hoe dit gerepareerd kan worden en wáár ik dat kan (laten) doen? woonplaats Emst (12 km N van Apeldoorn)

of is er misschien iemand onder de lezers hier, die me persoonlijk kan helpen?
't moet dus wel gebeuren - kan niet wachten - ik heb geen evrvangende machine.

----------06-12130380 liefst bellen als je iets weet ? of bgdg.3@live.nl mailen (daar kijk ik paar x per dag op)
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo, medeleden (edit: onderaan een deel aangepast - zie onder)

ik heb dringend iemand nodig die mij helpt bij het opnieuw centreren van mijn draaibank(je)
ik heb een Woodfast M305 houtdraaibank van ongeveer 5 jaar oud.
dat ding heeft een vergrendelingsknop - die ik regelmatig gebruik
en vandaag (je raadt het al) - heb ik de machine gestart in de vergrendeling staand....en toen niet op de stopknop geslagen, maar aan de vergrendeling getrokken -- stom stom stom ...en waarom (vraag ik me af) doe ik dat na 5 jaar opeens verkeerd? Jóóst!

maar de ellende is daar: mijn chuck slingert en ik kan niet verder met mijn werk
ik heb een bedrijfje en dat is errug ! afhankelijk van mijn draaibank en ik zit dus helemaal omhoog nu --- HELLUPPP!
wie o wie weet hoe dit gerepareerd kan worden en wáár ik dat kan (laten) doen? woonplaats Emst (12 km N van Apeldoorn)

of is er misschien iemand onder de lezers hier, die me persoonlijk kan helpen?
't moet dus wel gebeuren - kan niet wachten - ik heb geen vervangende machine.

----------06-12130380 liefst bellen als je iets weet ? of bgdg.3@live.nl mailen (daar kijk ik paar x per dag op)


[Nieuw deel: einde vd middag kwam echtvriend thuis - die de machine ook bekeken heeft.
Hem viel op dat de chuck speling leek te hebben - de schroef was los!
ons beider mening: de klap heeft de schroef doen loslopen en die liet vervolgens de boel 'slingerend' rondgaan.

Ik ben natuurlijk bijzonder blij dat het niet een ernstige blessure heeft opgeleverd inwendig, zeg maar !
Het geeft me te denken over de aanschaf van een oudje, dat eventueel backup kan zijn....

paniek was hetgeen me de telefoon deed pakken - Baptist gebeld, die me doorverwees naar dit forum - dat ik natuurlijk best wel ken, maar waar ik op dat moment niet aan dacht (sorry!) - dus jullie hulp is niet meer dringend gewenst - evengoed ben ik wel benieuwd waar jullie naartoe gaan als er werkelijk zoiets aan de hand zou zijn als ik hierboven heb beschreven.

misschien iemand een voorstel]
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Helaas geen antwoord op je vraag, maar wel een tip:
als de nood niet meer zo hoog is, kan je wellicht 't beste je telefoonnummer en emailadres van het forum verwijdern.

Grappig Emst gemeente Epe daar heb ik wat km's gefietst als jochie :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de chuck werkelijk onrond loopt, dan zou ik eerst de chuck er af halen en kijken of de as zelf onrond loopt.
Als de as onrond loopt, is de draaibank economisch total loss. Bij een dure draaibank denk je dan aan een nieuwe as.

Maar bij een M305 denk ik dat het motorvermogen zo laag is dat je eerder de motor stopt dan de as krom draait door de blokkering er in te laten zitten.
Die gestopte motor maakt dan vast een hoop herrie, wordt warm en gaat vast niet lang mee....
 

tuoh

Oud hout
Als je een snelle reparatie wenst omdat je anders in tijdnood komt, of een deadline niet haalt is zelf (proberen) repareren de enige mogelijkheid. Er is bij mijn weten geen enkel technisch reparatiebedrijf dat voor zo iets direct uitrukt of tijd maakt. Voor de grote, dure en gecompliceerde CNC machines, kantverlijmers en dergelijke geven de fabrikanten soms binnen de 24u respons, maar voor de rest is het gewoon wachten, soms dagenlang. Daarom ook dat de meeste houtbewerkers zelf aan het sleutelen gaan.

Een tweede machine is dan de snelste redder in nood. Beter nog is het als je een (nabije) collega kent met een identieke machine, of identieke schroefdraad in het geval van een draaibank, dan is het even bellen en klaar. En deze garantie geld dan voor beide partijen;)


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Dank jullie voor het meedenken en adviezen!
(dat ik er zomaar een mocht lenen vind ik echt helemaal gaaf: dankjewel de Haan!)

inmiddels ben ik alweer een vijftal grote tollen en drie spinkommen verder en gaat alles zoals vanouds.
soms wil ik wel eens denken aan een grotere, sterkere draaibank, maar aan de andere kant doet deze exact wat ik wil en dat is ook wat waard, zo lang het heel blijft, natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.