Werken we het liefst met handgereedschap of het liever het gemak van machines

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is al ruim een jaar geleden dat ik mijn werkplaats in Bangkok inpakte en door al het verbouwen thuis is er van "echt" houtbewerken nog niet veel terecht gekomen. En de laatste weken vanwege mijn rug is er natuurlijk ook niks van gekomen. Maar ik loop gelukkig weer rond maar het gaf wel tijd om na te denken, wat en vooral hoe ik graag weer wat zou maken. En als hobbyist gaat het zeker niet alleen over het eindresultaat, maar is de weg er naar toe een belangrijk deel van het vermaak. Toen ik vandaag via een verkoopmailtje van Axminster een mooi filmpje over het maken van een pen/gat verbinding met machines. Prachtige freestafel, duidelijke uitgelegd, strak passend resultaat en aan het eind komt er ook nog een handzaag aan te pas. Maar als je dan het filmpje bekijkt van Paul Sellers, de wat warmere gezelligheid, geen stof, geen gehoorbescherming, stukken goedkoper wat betreft de investering in gereedschap, de kick om na veel oefenen een mooie verbinding pas te zagen etc. Ik kijk er zeer naar uit om weer wat te gaan maken, met handgereedschap. Maar wat ben ik af toe ook blij met de machines, dat wel natuurlijk.....
Ik ben benieuwd naar jullie overdenkingen, de rubriek elektrisch gereedschap is wel de grootste op ons forum :D.

jaap





jaap
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik ben meer van de Nintendo generatie, dwz. geen geduld om heel erg veel tijd te investeren in oefenen voordat er resultaat is :p .
Kortom, hier doe ik 80% met machines en 20% met de hand. Al moet ik zeggen dat ik het wel erg knap vind dat veel mensen op dit forum strak werk af weten te leveren met handgereedschap.
Dat is voorlopig way out of my skills.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik ben juist heel erg van het handgereedschap. Er staat wel een zaagtafeltje en zo'n metabo vlakvandikte bankje, en die zijn heel handig voor het grove werk. Maar eigenlijk denk ik dat een pen en gat met handgereedschap niet heel veel trager is dan met zo'n ingewikkelde freesbank.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik vind het erg leuk om te zien hoe ze iets met machines maken. Helemaal de filmpjes van Frank Howarth. Maar ook Steve Ramsey, die bijna alles met zijn cirkelzaagtafel doet.
Maar ook de filmpjes van Capser Labarre en de Unplugged Woodworker zijn fantastisch. Met name de rust die er vanaf straalt.

Vanwege de grote investeringen en ruimte gebrek doe ik alles met handgereedschap. Maar ook omdat het heel rustgevend is. Ik kan mij helemaal geestelijk ontladen als ik flink aan het zagen of schaven ben.
Maar als het veel zaagwerk is, en ook nog zwaar, dan neem ik wel de cirkelzaag en schaafmachine om het hout in de tuin voor te bereiden.

Voor mij geldt: het een sluit het ander niet uit.
Zelfs de keuze tussen een japanse zaag of een westerse zaag is voor mij niet te doen. Alleen op het moment zelf besluit ik welke ik van het bord pak.

Groeten, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Toen ik serieus hout wilde gaan bewerken heb ik voor een eenvoudig machinepark gekozen omdat ik de handvaardigheid niet bezat om het resultaat te bereiken dat me voor ogen stond. Toen ik echter door kreeg dat scherp gereedschap beter werkt dan bot ben ik steeds meer met de hand gaan doen. Het hangt nu van de tijd en de moeite af. Als ik een balkje moet schulpen gaat die over de machine. Als ik een serie strookjes multiplex moet zagen gaat dat op de machine. Maar een balk doorzagen of inzagen doe ik met de hand. Een balkje aan één kant vlakken als voorbereiding voor het vlakken gaat met de hand. Zo bekijk ik per geval wat me het beste uitkomt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik ben meer van de Nintendo generatie, dwz. geen geduld om heel erg veel tijd te investeren in oefenen voordat er resultaat is :p .
Maar wel 60 uur per week Mario Brothers spelen om die ene sprong in dat ene level te halen? ;) Dat is net zo goed training van oog-handcoördinatie, motorische vaardigheden en resultaatgerichte strategieën hoor.

Ik geef sterk de voorkeur aan handgereedschap omdat het gewoon erg prettig vind om de een-op-een verbinding te hebben tussen wat ik doe en wat ik eruit krijg. Best een beetje zen qua insteek. Wees één met de schaaf, voel de beitel door het hout snijden, hoor de krul. Een theeceremonie, maar dan met meer krullen en minder schuim.

Elektrisch gereedschap heeft ook z'n plek, maar ik gebruik het zelf alleen voor ruw werk. Schroeven indraaien, soms ruw op maat zagen, stofzuigen :) Oh, en een draaibank, maar die is ook alleen voor utiliteitsdraaiwerk. Het enige waar ik qua electrisch gereedschap nog aan denk zijn een kolomboor en een lintzaag. Het grote nadeel voor mij: het neemt plek in. M'n voorraad handgereedschap past (bijna) helemaal in 1 grote kist en de rest van de werkplaats heb ik vrij voor werkstukken en bewerkingen. Zeker voor stationair gereedschap heb je veel meer ruimte nodig omdat je je werkstuk beweegt ipv je werktuig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind met de hand vaak te lang duren. Zeker als je meer van hetzelfde moet doen. Zeker nu ik heb geinvesteerd in goed gereedschap. Daar kan je met de hand niet tegenop. Wat ik met de hand doe is omdat het gereedschap te ver weg ligt of teveel moeite is om te pakken. Maar soms vind ik het ook leuk om alles met de hand te doen, als oefening en om te zeggen dat je het helemaal zelf hebt gemaakt. Zoals het lepeltje.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik word geraakt door handwerk. "Dat wil ik ook kunnen" dacht ik, toen ik Paul Sellers e.a. zag. Met de hand dus. En meldde me op een meubelmakerscursus. Ontdekte daar het belang van scherp gereedschap ("breng je beitels en schaaf maar mee dan weet ik op welk niveau je in kunt stappen" waren de woorden van de leraar; ik heb al mijn verbaal kunnen moeten aanwenden om niet op het allerlaagste niveau in te hoeven stappen :)).
En ik hou van "mooi" handgereedschap, want ik ben een beetje gereedschapsfetisjist.


En... ik hou van techniek. Zonder enige praktische ervaring en kennis heb ik een machinepark gekocht van kneusmachines: lintzaag, metaaldraaibank, langgatboor, vvd bank, frees, Hegnerzaag) die ik repareer. Al of geen succes (lintzaag bijv.). Het is voor mij zoals Jaap ongeveer zegt. De weg is het doel.

Stel je eens voor dat je een machine zou hebben die alles kan en goed kan. Gruwelijk.


mvg
klaas0639
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor het leuk met de hand, voor de centen met elektriek. Handwerk duurt in veel gevallen veel te lang en is dus gewoon te duur. Recent een enorme hoeveelheid latten heel secuur moeten zagen en schaven, dat kan ik prima met de hand maar gebruik van de zaagtafel en vlak-vandiktebank scheelt me vreselijk veel tijd. Als ik voor mezelf wat maak doe ik het wel vaak met de hand, in de avonduren. Das genieten.

Wat Klaas0639 hierboven zegt herken ik wel. Ik koop ook meestal machines die ik in meer of mindere mate zelf op moet knappen of repareren. Efficient en economisch is dat niet altijd, omdat het vaak (te) veel tijd en moeite kost om ze zover te krijgen dat er goed mee te werken valt. Maar als ik er dan eenmaal mee werk heb ik wel het gevoel dat ik het verdient heb om er mee te werken, als je begrijpt wat ik bedoel. Gaat nergens over natuurlijk, maar ja, een mens zit raar in elkaar :)

Groet, Rob.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wat mij betreft is het handgereedschap vooral veel toegankelijker en ruimer inzetbaar. Als je bedenkt welke machines je allemaal zou nodig hebben om iets te maken en vervolgens bekijkt hoeveel handgereedschap je slechts zou nodig hebben en het prijsverschil bekijkt ben je er al vrij snel uit. Zeker als beginner.
Een aantal machines zijn ook vrij beperkt in hun mogelijkheden, en hoe meer ze kunnen hoe duurder uiteraard. Om van het stof en het lawaai nog maar te zwijgen, en het stroomverbruik natuurlijk.
Voor seriewerk kunnen machines zeker hun nut hebben, maar in veel gevallen is handgereedschap gewoon pakken sneller. Zoals Paul Sellers demonstreert in z'n filmpjes. Maak maar eens een kistje met zwaluwstaarten in minder dan 10 minuten met behulp van de bovenfrees...

Veel mensen gaan ervan uit dat machines nauwkeuriger zijn dan handgereedschap, helaas klopt dit vaak niet. Vooral de betaalbare machines gaan hier vaak de mist in. Terwijl je met eenvoudig handgereedschap vaak nauwkeuriger kan werken.
Handgereedschap vraagt oefening, maar dat heb je bij machines ook. Je moet ook alles uitzoeken, er mee leren omgaan, de beperkingen leren kennen...

In deze moderne tijden is het sowieso heerlijk om nog eens echt iets met je handen te kunnen maken. We moeten dit gewoon wat herontdekken. Als ik met handgereedschap bezig ben komt bij mij het gevoel weer boven van toen ik als kleine jongen met een aardappelmesje in een tak zat te snijden. Dat heb ik met machines nog nooit gehad.

Ik heb in m'n leven al heel veel met machines gewerkt en doe dit nog dagelijks, maar ik associeer ze niet met plezier. Wel met werken, vuiligheid, lawaai, veiligheidsrisico's, defecten, tijdsdruk, en nog van dat fraais. Het helpt waarschijnlijk niet dat ik in de industrie werk :).

Hoe meer handgereedschap ik ontdek hoe leuker ik het vind.

Misschien een leuke uitdaging voor iedereen: maak eens een werkstukje, al is het maar iets klein, volledig "unplugged". Je zal er versteld van staan hoeveel voldoening dit geeft.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja die gaten hakken is een heel getimmer. Maar er is haast geen setup tijd. Je tekent het af en je gaat hakken. Als je 1 ding maakt is het dan in tijd best snel. Ik ga niet zeggen dat het sneller is dan een freesbank, geen idee eigenlijk, maar het is niet zo langzaam als je geneigd bent te denken.

Maar de belangrijkste reden voor mij is niet de tijd die ik er aan besteed maar meer de uitdaging, het plezier om iets onder de knie te krijgen. En hoe meer ik doe met handgereedschap hoe leuker het wordt. Eerst zie je er tegen op om iets netjes af te zagen, na een tijdje gaat het steeds makkelijker.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik geeft de voorkeur aan handwerk. Het duurt wel even voordat je goed met handgereedschap overweg kan, maar als je dat eenmaal een beetje lukt zul je zien dat het steeds sneller en nauwkeuriger gaat en het wordt steeds leuker!!!
Als ik veel repeterend zaagwerk zou hebben , voor bijvoorbeeld een dambord snijplank, dan zou ik mijn zaagtafel nog eens aanzwengelen, maar voor de rest alles lekker met de hand.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Lastige vraag.....T ligt bij mij enorm aan de klus die ik te doen heb.....Zwaluwstaarten voor een kistje doe ik graag met de hand maar stel ik moet voor 20 lades zwaluwstaarten maken dan is de kans groot dat ik dit met machines wil doen..... Qua verhouding denk ik dat t 85 % machines en 15% handwerk is.....Echter zijn t toch de handen die de machines bedienen.....
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voordat ik serieus met hout begon te werken, deed ik bijna alles met de hand. Dit gaf me echter geen voldoening omdat ik het niet voor elkaar kreeg iets netjes te zagen of uit te steken met een beitel. De reden, kwam ik later pas achter, was geen goed en scherp gereedschap. Nu doe ik nog veel met machines, zagen, frezen en schuren, alhoewel het schuren toch wel veel handmatig gedaan wordt. De laatste tijd ben ik eens wat meer gaan werken met handgereedschap en heb daar wat meer in geïnvesteerd, wat steeds leuker begint te worden omdat de resultaten beter worden.
Zo ben ik nu bezig om een voet te maken voor een beeld, een daiza in het japans, gebruikt bij suiseki. Het vlak voor het beeld heb ik grofweg met de bovenfrees gedaan, puur uit gemak maar ook omdat de bodem volledig vlak moest zijn. De rest doe ik allemaal handmatig en merk daar toch wel een hoop plezier aan te hebben.
Machines zal ik altijd blijven gebruiken maar daar waar het kan zal ik (denk ik ;) ) steeds meer met het handje doen.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Toch fijn dat we na gedane arbeid, de mogelijkheid bestaat om te ontspannen , met al dan niet opgeknapt gereedschap .
Niet alleen ontspannend , maar we kunnen er ook nog leuke dingen mee maken .
Het duurt wel langer , maar met wat leuke muziek erbij ?
Ja hoor , wat mij betreft , héél aanbevelenswaardig .

Groetjes ,
Schavenmannetje
 

mind_state

Nieuw lid
5 sep 2014
7
0
Ligt mss ook aan het gebrek aan ervaring en budget, maar momenteel geef ik de voorkeur aan handwerk. Houtbewerken is voor mij bedoeld om me.gedachten te verzetten en tot rust te komen. En ik heb gemerkt dat niets onspannender is als iets met handgereedschap precies zo maken als je het wilt hebben. Normaal ben ik heel snel gefrustreerd als iets niet doet wat ik ervan verwacht of als ik iets niet kan wat ik acht wel te kunnen. Maar hier heb ik tijdens het houtbewerken dus geen last van. Maak ik een fout? Ja daar leer k weer van en dan beginnen we opnieuw, of ik maak het zelfs af om nog meer van 'fouten' te leren. Maar goed, nogmaals, ben een beginner op een relatief klein budget.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik hou het op een combinatie. In beiden niet voldoende ervaring en skills om echt een keuze te kunnen maken, maar gaandeweg leer ik wel het e.e.a. In de gitaarbouw ontkom je er niet aan om veel met de hand te werken, al is er voor bijna iedere toepassing wel een jig verzonnen en te maken om iets makkelijker en preciezer te maken. En dan gaat daar een hele hoop tijd inzitten.. :) En idd, goed gereedschap is onontbeerlijk, je hebt ook niets aan een zaagtafele en lintzaag als ze niet doen wat ze moeten doen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.