staalband compressiemethode stoombuigen

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,

Zorgt een onbeschermde staalband bij het compressief stoombuigen van eik voor verkleuring?
Of is de contactijd (enkele dagen) hiervoor tekort?
Of toch best roestvrij of gegalvaniseerd metaal gebruiken?

Wordt bij de compressiemethode de staalband voor of na het stoombuigen op het hout geplaatst?

Heeft er iemand tips waar de lange plastic hoezen (zakken) voor het stoombuigen van lange stukken te vinden zijn?
Recuperatie van verpakkingsmateriaal of dergelijke?
Is gewone plastic bestand tegen 120°C?

jan
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Wat bedoel je met gewoon plastic er zijn heel veel soorten kunststoffen en die kun je weer onderverdelen in thermohardende en thermoplastische kunststoffen . De eerste zijn bestaand tegen hogere temperaturen en de tweede smelten of worden week als je ze verwarmt. Daarom worden ze ook plastic genoemd. Maar niet alle kuststoffen zijn dus plastic en er is dus ook niet zoiets als gewoon plastic.
En staalband kan verkleuring geven bij houtsoorten met een hoog looizuurgehalte, vandaar ook dat bijvoorbeeld bij eiken veelal non-ferro beslag wordt gebruikt.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ervaring leert dat contacttijd heel kort al voldoende is.
Een uurtje een koud blikje op de eiken tafel leverde al kringen op :) .
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Beste Jan,

Naar aanleiding van je vraag "Wordt bij de compressiemethode de staalband voor of na het stoombuigen op het hout geplaatst?"
het volgende.
Omdat je bij het buigen moet voorkomen dat je de vezels aan de bolle kant stuk trekt voorkom je dat met een metalen band.
Aan de holle kant wordt het hout ingedrukt.
Ik zorg ervoor dat ik het hout net wat verder buig dan noodzakelijk is omdat het na droging altijd iets terugbuigt.
Na het buigen zet ik het hout vast in/ op een mal (metalen band eraf) en laat het drogen.
Zo heb ik de (gelamineerde) voorpoten van de stoel op de bijgaande foto gemaakt.
i1417266-8.jpg
i1417266-7.jpg
 

tuoh

Oud hout
Staal + Eik + vocht geeft 100% zeker een blauwe verkleuring, het hout verkleurt quasi onmiddellijk. Best gegalvaniseerd staal of rvs gebruiken, of anders een membraan tussen hout en staal, als er geen fysiek contact is tussen staal en hout is er ook geen kans op verkleuring.

Bij het buigen met compressie moet de band aangebracht worden alvorens te plooien. Die stalen band moet verhinderen dat de houtvezels aan de buitenbocht uit elkaar kunnen wijken door de rek. Bij het stomen en plooien van het hout is uitrekken van de houtvezels te vermijden zeker bij kleine radiussen. Zonder compressie eindig je hier gegarandeerd met een breuk.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Vraag is eigenlijk of de staalband mee in de stoomkist gaat, zodat deze mee opwarmt met het hout?
Kwestie van onmiddelijke afkoeling door contact met koud bandstaal te vermijden.
jan
 

tuoh

Oud hout
Nee, de band gaat niet mee in de kist maar word aangebracht eens het hout uit de kist gehaald word en voor het hout op de mal gaat. Een heel belangrijk punt bij het stomen van hout is "snel werken":p Bij het plooien met compressie heb je echter wel iets meer tijd ter beschikking omdat door de (stalen)band het hout wel moet plooien, willen of niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat bedoel je met gewoon plastic er zijn heel veel soorten kunststoffen en die kun je weer onderverdelen in thermohardende en thermoplastische kunststoffen .

Lang niet alle thermohardende kunststoffen zijn bestand tegen hoger temperaturen. Epoxyhars (tweecomponentenlijm) is een voorbeeld van een thermoharder; de meeste 5-minuten epoxies (zoals bison kombi rapide) verweken al bij 100 graden (zodat je verbindingen kunt lossen door gelijmde voorwerpen in kokend water te gooien). En sommigen thermoplasten (zoals veel siliconen) kunne probleemloos tot bijvoorbeeld 250 graden verhit worden.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dank je "werkbank".

Bij deze stoel heb ik esdoorn gebruikt van 15 mm dik en amerikaans kersen van 10 mm.
De rugleuninglatten zijn 5 mm dik en gestoomd en uiteraard gebogen zonder metalen band.
Als metaal gebruik ik zink.
Ook heb ik eens een aantal eiken stoelen (zoals op foto's) gemaakt met rugleuningen bestaande uit 7 plaatjes van 3 mm dik.
Deze heb ik niet gestoomd maar meteen in een lijmmal geperst.
Meer stoelen kun je bekijken op mijn website in mijn stoelen fotoalbum.

i1417266-9.jpg i1417266-10.jpg


http://mijnhoutweb.jalbum.net/Stoelen01/
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.