Tom Fidgen, The Unplugged Woodshop, maakt een kerf schaaf

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een kerfschaaf? Een fineerzaag lijkt er nog het meest op. Als iemand wat meer kan vertellen over dit type schaaf, dan graag.
Het is wel smullen voor de ambachtelijke houtbewerker.

jaap



 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Is het niet om de rand voor te zagen voordat hij met de hand planken zaagt voor een vlottere geleiding, een voorzaag?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Min opa had een aantal vergelijkbare schaven, maar hij noemde het sponningzagen. Ze hadden geen verstelbare aanslag maar een vaste. Sponningen maken ging razendsnel met die dingen, sneller dan schaven, in ieder geval in mijn herinnering. Ik heb al jaren in mijn hoofd om die dingen eens na te maken maar het komt er steeds niet van.

Groet, Rob.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
E.C.E. maakt een nog altijd een "grooving" zaag (verkrijgbaar bij o.a fine-tools.com) die hier veel op lijkt. Ook met verstelbare aanslag.

- - - Updated - - -

Vind het trouwens wel erg jammer dat Tom nooit iets verteld of uitlegt in zijn video's. De beelden zijn mooi maar zijn muziek vind ik verschrikkelijk :mad: :rolleyes:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Damiën heeft het goed. Fidgen herzaagt met een grote raamzaag. Om het recht zagen daarmee te vergemakkelijken zaagt hij met dit kerfzaagje een groef rondom. Het blad van de raamzaag volgt bij voorkeur de weg van de minste weerstand, oftewel die groef. Dus, detal: het blad van deze kerfzaag is net zo dik als van z'n raamzaag, met dezelfde zetting.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb deze filmpjes twee weken geleden gekeken toen ik op zoek was naar manieren om met de hand hout te verzagen (in het engels: resaw).
Daarbij kwam ik ook bij Tom uit (ik had al eerder filmpjes van hem gezien).
Je kan een setje bestellen bij Bad Axe Tool Works http://www.badaxetoolworks.com/kpfs. Kost zo'n $ 220,- en ik vind het niet duidelijk of dat alleen de zaagbladen zijn, of de complete set.

Als ik hout ga herzagen, dan ga ik er een maken van een oud zaagblad. En dan met een gewone westerse handzaag zagen, ipv een framesaw.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.