Naniwa specialty stones

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Naniwa bekend van de Chosera en Super stones hebben nue een nieuwe serie stenen op de markt gebracht. Op de bekende webwinkels voor houtbewerkers kon ik er nog niks over vinden, maar zag ze bij toeval op de site van knives and tools en na wat zoeken op straightrazors nog wat uitgebreider. Ik heb de 10K grit steen gekocht en die kwam gister met tnt. Knives and tools is daar erg snel mee. Een hele lichte steen die prachtig zacht aanvoelt, maar harder is dat de oude Naniwa stenen. Heb snel even een Lie Nielsen A2 stalen beiten nog een keer gevlakt en dat gaat op zich wel prima. Als ik de steen wat meer gebruikt heb, ik moet eerst mijn rug weer in orde hebben, schrijf ik wel wat meer over.

jaap

naniwa specialty stone 10000 grit.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Qua prijs vallen ze wel mee wat ik er van kan zien. Wat me we opvalt is de dikte, ze zijn wel een stukje dunner dan de andere stenen van Naniwa.

Sterkte met je rug overigens. :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat lijkt me, zo even theoretisch, wel een nadeel. Mijn Naniwa superstone stenen slijten erg snel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hier wat info over deze nieuwe Naniwa stenen van de Knives and Tools site.

jaap

De Naniwa Specialty Stone-serie is de verbeterde versie van de bekende Super-serie. Naniwa heeft het bindmiddel van de waterstenen vernieuwd. Uniek is dat Naniwa zelf de productie van het bindmiddel verzorgt. Belangrijk is dat dit optimaal is afgestemd op de korrelgrootte. Dit heeft tot gevolg dat de slijpeigenschappen van Naniwa waterstenen aanzienlijk beter slijpen dan slijpstenen van andere merken, ook al is de korrelgrootte vergelijkbaar. De Specialty Stones zijn harde slijpstenen waardoor je mes niet snel in de steen zal 'happen'. Ook de slijtage van de steen is minimaal, ze hebben een zeer lange levensduur. Het is wel verstandig regelmatig de slijpsteen met een 'dressing stone' schoon te maken.

De Specialty Stones zijn kunstharsgebonden. De wateropname is minimaal zodat je ze alleen maar nat hoeft te maken en direct kan beginnen met slijpen. Ze hoeven niet ondergedompeld te worden. Tijdens het slijpen zullen de waterstenen heel langzaam afslijten. Dit heeft als voordeel dat de steen als het ware zichzelf reinigt. Ondanks deze 'slijtage' zal een Specialty Stone erg lang meegaan.

Eigenschappen
Afmetingen: 21,0x7,0x1,0 cm
Korrelgrootte: 10000
kunstharsgebonden
Slijpmiddel: witte aluminiumoxide
Gewicht: 345 gram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.