aarde (stroom) in slaapkamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb hier echt geen verstand van dus stel ik maar de vraag :

Heb in de slaapkamer die ik ga om dopen tot werkplekkie wel stroom maar geen randaardecontactdoos voor bijvoorbeeld voor de stofafzuiging .

Nu de vraag :
kan ik ergens in het stroomcircuit bijv uit de keuken de aarddraad(weet zelfs dat dat een geelgroene draad is maar daar houdt de kennis ook op ) doorverbinden en dan deze draad naar de slaapkamer brengen .
Zodat ik daar een randaardedoos kan plaatsen.

Veiligheid voor alles !!!
 
A

Athanor

Guest
Inderdaad als daar een aardedraad zit kun je een extra draad naar de wandcontactdoos trekken en die vervangen door een geaard stopcontact.

Fons
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zelfs alle wcd van dezelfde groep, ook als ze in een andere ruimte zitten, en alle wcd in een ruimte moeten van hetzelfde type zijn. Mja.....
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Halsbrekende toeren uitgehaald om effies een blik te werken in het plafondcontact doos en .... zuster wat ziet gij :)
foto4.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De goede kleur:D
Als je een draad bij trekt geen metalen trekveer gebruiken, ivm kans op beschadigen isolatie van de draden.
En spanningsvrij werken.

Succes
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Been there, done that.

Schakel de betreffende groep uit!

Een draad bijtrekken mislukt vrijwel altijd. De draden die al in de pijp zitten maken het doorhalen van een extra draad extra moeilijk. Als je geen trekveer hebt werkt het volgende: Maak de draaden naar de WCD (stopcontact) los in de centraaldoos. Haal de WCD van de muur en maak aan de draden daar een stuk nylon koord vast. Nu trek je de draden vanuit de centraaldoos uit de pijp. Maak daarna aan de nylon lijn ook de groengele draad voor de aardaansluiting vast, en trek met het nylon koord vanuit de draden weer in de pijp.

Als de WCD vlak boven de grond zit kan je het ivm met kracht zetten bij het doortrekken van de draden de werkwijze mogelijk beter omdraaien, dus draden eruit trekken via de doos in de muur en via het nylonkoord vanuit de centraaldoos trekken.

Verder is het belangrijk om de draden bij het doorhalen in beweging te houden. Zorg dus dat er voldoende draad kan worden ingevoerd, en laat iemand de draden vloeiend de pijp in leiden. Als het doorhalen halverwege stopt kost het veel meer kracht om de zaak weer in beweging te krijgen.

Had ik al gezegd dat de betreffende groep uitgeschakeld moet zijn?

Succes, Karel
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik weet ook weinig van electra, hoor, maar als je een willekeurige aardedraad doortrekt dan loop je toch niet het risico om groepen te combineren?

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Gewoonlijk loopt de bedrading van de meterkast naar de centraaldoos in het plafond (van een ruimte) daar vandaan lopen de draden naar de wandcontactdozen en schakelaar in de betreffende ruimte. In de meterkast staat meestal wel aangegeven welke ruimte op welke groep is aangesloten.
Het gaat fout als je in de slaapkamer een aardedraad uit de woonkamer aansluit op het al bestaan de wandcontactdoos. Dan worden de groepen vermengt zoals in een eerdere reactie aangegeven.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wat ik in het verleden heb gedaan is een aardedraad aangesloten op de centrale verwarming.
Het buizenstelsel was apart geaard zag ik in de meterkast. Het werkte, want ik was de "brom" in de stereo-installatie kwijt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In een centraaldoos behoort maar één groep aanwezig te zijn, er mag ook geen buis van de ene groep naar de andere lopen.
Aarden op de verwarming is leuk tegen de bromtoon, echt veilig is het niet, zeker bij moderne installaties van kunststof buis.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Inderdaad, NOOIT de cv of andere installaties gebruiken om te aarden, maar een aarde aansluiting gebruiken van de zelfde groep als waarvan de wcd gevoed wordt.
Werk gewoon veilig, vraag anders iemand met verstand van zaken om jou te helpen, gebruik ook alleen wago lasdoppen of klemmen, heb in het veld vaak genoeg bouwmarkt klemmen gezien die enigzins geroosterd waren, en dat was niet omdat er tevel vermogen werd getrokken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Gewoonlijk loopt de bedrading van de meterkast naar de centraaldoos in het plafond (van een ruimte) daar vandaan lopen de draden naar de wandcontactdozen en schakelaar in de betreffende ruimte. In de meterkast staat meestal wel aangegeven welke ruimte op welke groep is aangesloten.
Het gaat fout als je in de slaapkamer een aardedraad uit de woonkamer aansluit op het al bestaan de wandcontactdoos. Dan worden de groepen vermengt zoals in een eerdere reactie aangegeven.

Lijkt me een beetje vreemd.
Alle aardedraden komen als het goed is op hetzelfde punt uit in de meterkast.
Het maakt dus niet uit welke aardedraad je gebruikt.
Vroeger werd vaak de waterleiding als aarde gebruikt, omdat toen nog gebruik werd gemaakt van koperen leidingen (dit werkte prima)
Wat de aarlek betreft, deze "meet" of de ingaande stroom hetzelfde is als de uitgaande stroom en schakelt uit als er een "lek" is
 
Laatst bewerkt:

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Aarde kun je uit elke willekeurige doos pakken, maar in dit geval is het eenvoudigst uit de centraaldoos in de ruimte. De aardedraad behoort niet tot een groep en heeft al helemaal niks met een aardlekschakelaar te maken. Dus zoals eerder aangegeven: draden eruit en met die draden de nieuwe draden inclusief aarde-draad erin trekken. Aarden via de CV leidingen is absoluut onveilig! Nooit doen dus.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Haal de WCD van de muur en maak aan de draden daar een stuk nylon koord vast. Nu trek je de draden vanuit de centraaldoos uit de pijp. Maak daarna aan de nylon lijn ook de groengele draad voor de aardaansluiting vast, en trek met het nylon koord vanuit de draden weer in de pijp.

Waarom niet de nieuwe draden meteen aan een oude vastmaken? Lijkt me dubbel werk met een nylon trekveer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.