Festool ATF55 defect of niet?

Kweetnix

Nieuw lid
7 apr 2014
7
0
Hallo,
Na enkele maanden hier redelijk wat gelezen te hebben wil ik nu eindelijk beginnen!
Vandaag eindelijk mijn tweedehands festool atf55 binnen gekregen via Marktplaats. Nu wilde ik hem even testen, dus stekker in stopcontact, beveiligingsknopje omhoog, trekker overhalen en gaan met die banaan....
Althans... Dat dacht ik. Na heel even (3 seconden) een powerfull geluid te horen stopt het kreng ermee.

Vervolgens gebeurt er niks meer...
Doe ik iets verkeerd of is dat ding defect?

Hopelijk kan iemand me helpen.
Dank alvast!

Mvrgr, Karel
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Of je het goed of fout doet kan ik je niet vertellen. Geen ervaring met deze zaag.
Ik begrijp alleen nooit mensen die voor aanzienlijke bedragen spullen via marktplaats kopen zonder te zien en of testen.
Er zijn veel oplichters actief op mp.
Ik hoop dat je geluk hebt en dat je geen defecte zaag hebt gekocht.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Mmm, lastig beoordelen zo, maar klinkt als thermische probleem! Misschien sluiting in de windingen?
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Teruggaan naar de verkoper als je zijn gegevens hebt..
Als je iets via Mp koopt, zorg dan altijd dat je de advertentie hebt opgeslagen, (bijvoorbeeld in Word) en met name de contact informatie.
Communiceer altijd extra via mail, waarbij je voordat de deal gesloten wordt, telefoonnummer en adres van de verkoper boven water krijgt. Sla deze mails op.
Heb je deze gegevens nu niet, dan heb je een inderdaad probleem als het apparaat defect is, ik hoop voor je dat het een kleinigheid is.
Tip: Haal de apparatuur zelf op, maak tevoren een lijstje wat je allemaal wilt testen, en voer die testen uit.
 
Laatst bewerkt:

Kweetnix

Nieuw lid
7 apr 2014
7
0
Dank voor jullie reacties, maar normaliter zou ik ook nooit zoiets via MP kopen zonder het te testen, maar dit leek een buitenkansje. En aangezien er zo'n 350km afstand tussen de verkoper en mij zaten heb ik de gok gewaagd. Bovendien kwam de verkoper zeer correct over en ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat hij geen kwade bedoelingen had.

Ik heb hem vanmorgen gemaild, hopelijk kom ik er met hem uit...

Weet iemand waar een reparatiebedrijf zit voor festools in Zuid-Limburg?
 

Kweetnix

Nieuw lid
7 apr 2014
7
0
Zojuist een reactie van hem ontvangen. Blijkbaar zijn de koolborstels recentelijk vervangen en kan het zijn dat ze door het transport wat verschoven zijn. Een "tik op de neus" was zijn tip en ik moet zeggen dat de zaag nu al stukken beter loopt!
Blijkbaar moeten die dingen ietwat slijten, maar dit zou volgens hem goed moeten komen.

Iemand die dit kan bevestigen?

De zaag echt uitproberen zonder rails vind ik nogal lastig merk ik.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kunnen inderdaad de koolborstels zijn, als je wat tijd hebt dan kan het geen kwaad om die eens uit elkaar te nemen en zien af alles wel goed zit en eens afblazen.
Zeker zien of ze werkelijk vervangen zijn en niet vastzitten door stof. Als ze nieuw zijn moeten ze eerste de vorm van de motor as aannemen, het contact oppervlak is anders te klein.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Via een veiling heb ik ook een keer een defecte atf55 gekocht. Voor zacht prijsje heb ik het er op gewaagd. De machine draaide wel een beetje, maar niet op volle kracht. Ook kreeg ik een soort van doorbrandlucht. Na de eerste teleurstelling heb ik het ding maar uit elkaar geschroefd en toen bleek het tandwielgedeelte van het anker helemaal afgesleten. Uiteindelijk heb ik ergens een nieuw anker, lagers en rotor besteld en 'm weer aan de praat gekregen. Hij zaagt nu weer prima. Een keertje alles uit elkaar halen, kan inderdaad geen kwaad. Kun je mooi alles even schoonmaken en checken wat er mis is.
Wat betreft de rails. Je kunt natuurlijk een nieuwe kopen (duur), of een afgeragde tweedehandse (riskant). Ik kwam via een Duits forum (woodworking.de) bij een Duitse eBay verkoper uit die goedkope rails verkocht. Het is een kopie van de oude Festoolrail. Google maar eens op "youtool führungsschiene". Ik heb er twee van 140cm besteld en die werken uitstekend. Inclusief verzenden was ik toen 80 euro kwijt. Volgens dat forum zijn ze ook gewoon te koppelen aan rails van Festool zelf, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Succes ermee!
 

Kweetnix

Nieuw lid
7 apr 2014
7
0
Bedankt voor de tips Arie, alle anderen ook uiteraard!
Ik ga dat ding eens open- en schoonmaken. Kijken wat dat doet.
Hopelijk krijg ik m ook weer in elkaar. ;-)

Die rails van youtool zien er ook erg fraai uit! Die ga ik bestellen denk ik! Wat een prijsverschil t.o.v.the real deal!
 

Kweetnix

Nieuw lid
7 apr 2014
7
0
Hallo Paul,

Volgens mij kunnen we de verzendkosten niet veel lager krijgen als we het samen bestellen. Als we het binnen Nederland versturen zijn we bijna evenveel kwijt. 13,50 vraagt youtool.de zich slechts voor verzending naar Benelux. En dan heb is twee 1400 rails in winkelwagen.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Bij mij waren de verzendkosten 29.90 euro maar dit komt dan waarschijnlijk omdat ik die 2650 versie had. Dan denk ik dat ik toch ook maar voor de 1400 ga. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.