Dado voor DW745-qs

Jdokman

Nieuw lid
26 dec 2013
1
0
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje. Ik ben op zoek naar een geschikt set dado bladen voor mijn tafelzaag de Dewalt 745-qs.
heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand welk set hier perfect geschikt voor is? As is niet al te lang maar het scheelt wel hoop handelingen om een groef ed te zagen.

mvg,
Justin
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb dit ook op mijn Felder genomen en het is angstaanjagend de eerste keren, maar een geweldige optie. Ik begrijp ook niet hoe ze dat legaal hebben kunnen maken.
Het is verboden in de EU om zaagtafels te verkopen waar je meerdere bladen langs elkaar kan zetten op dezelfde as, net zoals je geen gleuf meer mag zetten op de as van frezen.

Ik denk dat ik de vraag had gesteld bij Felder hoe ze dit konden doen, maar ze waren niet echt op de hoogte.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Na wat verder zoeken weet ik ongeveer hoe Felder zo iets kan verkopen in de EU.

Gewone "dado stacks" zijn zaagbladen tegen elkaar, soms met frezen ertussen die gewoon tegen elkaar gehouden worden door de moer op de as.
Bij moderne zagen is de as geremd en loop je de dus de kans dat die zware "stack" bij het brutaal remmen de moer losdraait door inertie of dat de bladen onderling gaan verschuiven.

Felder heeft een systeem waarbij de frezen die je op de as zet onderling door pennen verbonden zijn, en dus niet apart kunnen draaien, maar er zitten vooral ook op de as twee pennen die door de frezen steken, hierdoor zijn de frezen verbonden met de as en kunnen ze niet los draaien of bewegen tijdens het remmen.

Toch wel goed gevonden om die techniek legaal en vooral veilig te maken.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
@ BenchWorks,

Ik heb ergens gelezen dat doordat een dado stack natuurlijk zwaarder wordt dan een enkel zaagblad, het remmen niet binnen de voorgeschreven seconden gebeurd. (Om CE keurmerk te verkrijgen dient een zaag na x second stil te staan aldus die bron, waardoor een dado stack blijkbaar niet aan die normen kan voldoen en zodus niet legaal is binnen de EU).
Heb dit zelf niet verder nagekeken of dit ook effectief de reden is ...


mvg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Xanax, het remmen is mogelijk het probleem, maar het is technisch gezien geen probleem omdat dat ook gebruikt is op frezen of schaafbanken met nog zwaarder gereedschap erop.
Misschien moet de rem dan krachtiger zijn dan op de huidige zaagtafels, maar het is zeker niet onmogelijk. Het probleem is wel dat als je dan zo'n dado zo snel remt, dan draait hij de moer los.
Als je bv ziet hoe dat in deze video ten werk gaat, dan zie je waarom dat hier zo niet mag. De bladen kunnen onderling draaien en elkaar raken, geen ring tussen moer en blad, je kan de as niet blokkeren om de moer aan te spannen enz... Het werkt alleen omdat die zagen niet geremd zijn en traag opstarten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Na wat verder zoeken weet ik ongeveer hoe Felder zo iets kan verkopen in de EU.

Gewone "dado stacks" zijn zaagbladen tegen elkaar, soms met frezen ertussen die gewoon tegen elkaar gehouden worden door de moer op de as.
Bij moderne zagen is de as geremd en loop je de dus de kans dat die zware "stack" bij het brutaal remmen de moer losdraait door inertie of dat de bladen onderling gaan verschuiven.

Felder heeft een systeem waarbij de frezen die je op de as zet onderling door pennen verbonden zijn, en dus niet apart kunnen draaien, maar er zitten vooral ook op de as twee pennen die door de frezen steken, hierdoor zijn de frezen verbonden met de as en kunnen ze niet los draaien of bewegen tijdens het remmen.

Toch wel goed gevonden om die techniek legaal en vooral veilig te maken.
Als ik het goed begrijp zijn die pennen een variant op de twee pennen die op de flens zitten van het zaagblad. Maar dan uiteraard langer.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik het goed begrijp zijn die pennen een variant op de twee pennen die op de flens zitten van het zaagblad. Maar dan uiteraard langer.

Ik zal het ooit eens filmen hoe dat juist werkt want er is online niets over te vinden, de as is langer en heeft die twee pennen rond de as die je op alle grotere zaagtafels hebt. Maar er zit ook een dikke flens op die ervoor zorgt dat er net genoeg as over blijft voor een zaagblad. Er zit ook geen schroefdraad op de as, maar in de as. Hierdoor zit er ook een gleuf op de as die de buitenste flens blokkeert. Er komt dus nooit een wring actie over op de moer.

Als je de frees wil gebruiken dan moet je de bovenplaat vervangen door een houten, het spauwmes eraf nemen en die dikke flens achter op de as. Zo is de as ineens langer, er is ook een andere flens en moer die je moet gebruiken voor dit gereedschap.

Een verschil met de dado stack is dat de frees hier opschuift naar rechts, en dat zo de instelling van de parallelgeleider niet meer klopt met de aflezing. Gelukkig hebben ze dat goed bedacht en is de afstand die je erbij moet rekenen een rond getal (15mm dacht ik). Wil je een groef maken op 100mm van de geleider dan stel je die in op 115mm.
De aflezing op de afkortarm hangt af van de breedte van je frees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.