Chinese lessen houtbewerking

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
In het begin is het vooral grappig, zo'n ietwat opgenaaid mannetje dat wat zit te hameren in z'n schuurtje. Maar hij weet verdomd goed waar hij mee bezig is en hij weet ook heel goed waarom hij dit doet: hij wil handgereedschap uit het verdomhoekje halen omdat machines lang niet altijd beter of sneller zijn. Doet me denken aan een of andere Welshman die ook nogal populair is op youtube...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig!!!

Kreeg gelijk inspiratie en veel zin om ook zo'n chinees schaafje te gaan maken.
Ik had nog een oude gesmede Nooit gedaght schaafmes met keer beitel liggen, keerbeitel er afgehaald, had ook nog een mooi stukje perenhout en padoek voor het handvat liggen.
Heb de schaaf in zo'n anderhalf uur gebouwd met alleen hand gereedschap zoals Zefeng Zhang het liet zien in zijn drieluik building a jackplane.
Heb dus geen elektrische hulpmiddelen of schuurpapier gebruikt.
Ben reuze benieuwt of ik de chinese manier van schaven prettig vind, heb al een beetje met de schaaf houtkrullen gemaakt en tot nu toe bevalt het me wel.
Ben in ieder geval zeer onder de indruk van deze chinese meester hij zit waarschijnlijk zijn hele level in het ambacht.


Groet, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dat is goed en snel. Bij een fijnschaaf laat hij de keerbeitel staan denk ik.

Zijn echte naam is een beetje een raadsel ik dacht dat het Xin Quansheng is (met de puntjes op de i is dat Xīn Quánshēng) op basis van zijn forum
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Damine, waar haal jij die Engelse ondertiteling vandaan? Ik vind de videos prachtig en zou heel graag iets meer willen begrijpen.
Als er ondertiteling is dan staat er bij de ikoontjes voor kwaliteit en schermvullend e.d. ook eentje met 'CC' voor 'closed captioning'. Daarmee kun je de ondertiteling aanzetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Yes! Bedankt Art, heb ik vanavond weer wat om te gaan bekijken. Er is toch niks op TV.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Knap gemaakt, Roeland! Nooitgedacht dat iemand kaas zou kunnen maken van zijn chaotische uitleg, maar op zich is dit natuurlijk een vrij eenvoudige schaaf die niet eens zo veel verschilt van wat jij meestal maakt.
In elk geval mooi om te zien dat twee vakmannen elkaar zo vlot verstaan terwijl er toch een halve planeet tussen hen in zit.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Geweldig!!!

Kreeg gelijk inspiratie en veel zin om ook zo'n chinees schaafje te gaan maken.
Ik had nog een oude gesmede Nooit gedaght schaafmes met keer beitel liggen, keerbeitel er afgehaald, had ook nog een mooi stukje perenhout en padoek voor het handvat liggen.
Heb de schaaf in zo'n anderhalf uur gebouwd met alleen hand gereedschap zoals Zefeng Zhang het liet zien in zijn drieluik building a jackplane.
Heb dus geen elektrische hulpmiddelen of schuurpapier gebruikt.
Ben reuze benieuwt of ik de chinese manier van schaven prettig vind, heb al een beetje met de schaaf houtkrullen gemaakt en tot nu toe bevalt het me wel.
Ben in ieder geval zeer onder de indruk van deze chinese meester hij zit waarschijnlijk zijn hele level in het ambacht.


Groet, Roeland

Mathieu deze bedoelde ik dacht dat ik het draadje zelf gepost had niet dus

Groetnis, Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De man heeft nu een school voor houtbewerking. Hij woont er ook. Ik denk dat bij de start ervan hij het nieuwe kanaal heeft gemaakt. Een gedeelte van de video's is de presentatie van werkstukken van leerlingen. Gelukkig maakt hij af en toe nog wel eens een demovideo. Gelukkig met een grotere resolutie.

zijn nieuw kanaal: 辛全生木友之家
Ze zweren nog steeds bij kaderzagen

groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een van de filmpjes over het verbluffende niveau van werkstukken van zijn leerlingen.
Heel veel houtverbindingen, zeker ook in dat paneel op het einde van de video. Excellent uitgevoerd.



Roeland, heb je meer ervaring met Je Chinese schaaf? Die handgreep lijkt ergonomisch aantrekkelijk.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ornament, zeker het zijn hele fijne schaven die je zowel op duw als trek kunt gebruiken. Als je handen wat moe worden wissel je gewoon van greep. Je kunt dus net als een Japanse schaaf er mee werken, op de Chinese manier handen rond de handvaten wijsvinger bovenlangs op de schaaf of op de westerse manier zoals je een blokschaaf vasthoudt.
na een jaartje vond ik op de rommelmarkt een oude Chinese schaaf met een dubbel mes van Peugeot en Co gemaakt van heel zwaar hout ik vermoed pokhout.
Een jaartje terug eentje besteld op Alie gemaakt van bamboe en met een messing inleg schaaft lekker.
Zal vanavond wel even een foto posten

groetnis, Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je voor het posten, Roeland.
Die schaven zien er erg fijn uit. Ik wist niet dat ze die ook uit bamboe maakten. het gebruik van een messing stuk als begrenzing van de voorkant van het venster kende ik. De Chinezen zijn pas laat schaven gaan gebruiken, oudste getuige komt uit de 14 de eeuw, ze leerden de techniek van westerse ambachtslui. . Gedurende de 15 de eeuw werd het veralgemeend.
In het begin van de 20 ste eeuw ging men veel schaafmessen , vooral vanuit Sheffield, uitvoeren naar China.

Reden, door het industriële proces werden in het westen schaafmessen gemaakt die in de breedte recht waren en overal even dik waren in de breedte. Dit in tegenstelling tot de ambachtelijk vervaardigde Chinese schaafbeitels.
In de lengte konden de westerse beitels toen eventueel taps toelopen of recht of ook al parallel zijn, maar dat was niet het punt.
In 1930 waren westerse schaafmessen algemeen gebruikt in China;
Of Peugeot en Cie uitvoerden naar China , weet ik niet. Het schaafmes dat je toont is van tussen 1894 en 1936. De eekhoorn stond voor "1 ste Kwaliteit".

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.