demontabele werkbank

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
zoals ik in mijn "introductie" al heb laten zien, ben ik bezig aan een makkelijk te demonteren werkbank.
dit geheel naar eigen ontwerp en gevoel.
de reden is eigenlijk omdat ik 1: een werkbank wil, en 2: omdat ik een werkbank tot mijn beschikking wil hebben voor een groep waarmee we op evenementen en dergelijken willen staan.

ik heb vuren gebruikt en het tafelblad is dat volgens mij ook... dat ligt al een tijdje in de schuur....
nu zou ik liever een iets harder tafelblad gebruiken, en ook wat mooier hout, maar ik kan even niet teveel geld uitgeven. (daarbij hij is altijd nog aan te passen later)

de maten zijn:
1000x1000x600

dan nu, foto's!
eerst wat tekeningen in sketch-up gemaakt.
workbenchv3.jpg
workbenchv3side.jpg
workbenchv3front.jpg
waarna ik begonnen ben met het hout op maat zagen en verbindingen maken
(links mijn eerste test pen-gat verbinding)
10492546_733888063312914_7934572574256417448_n.jpg
10461308_733932373308483_6951885061551943617_n.jpg
en dit is hoe hij er gisteren bij stond, vandaag gaan we er aan verder en ik zal wat meer foto's nemen.
10427698_735830186452035_7351999229127148239_n.jpg
vragen en/of opmerkingen, graag!

Davy.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens mij loop je de kans dat deze configuratie onstabiel gaat zijn in de lengte richting. De ligger in het midden zal moeite hebben om de zijdelingse krachten tegen te houden, zeker in den. Dat kan je verbeteren door de ligger bredere "schouders" te geven.
Maar zoals Fons hierboven zegt zal het afhangen van het gebruik, als er veel of weinig zijdelings krachten op gaan komen. Mooi project in ieder geval
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
Voor welke werkzaamheden is de werkbank bedoeld?
in eerste instantie een beetje allround, maar wat mij betreft toch meer voor (allround)hout, heb besloten om er geen bankschroef op te zetten, dat zou hem een heel stuk minder compact maken. dus ik zoek nog een leuke oplossing, wel wil ik houten staken in het blad willen kunnen steken om dingen tegen aan te leggen en eventueel te klemmen

Volgens mij loop je de kans dat deze configuratie onstabiel gaat zijn in de lengte richting
dat is inderdaad een puntje waar ik zelf ook mee zit, maar her risico genomen heb onder het mom van, trial and error... en omdat ik onwijs eigenwijs ben.. :p helaas is die ligger al gemaakt (voor 60%) dus maak ik hem gewoon af, en kijk wat het doet, als het gaat wiebelen dan neem ik of een bredere plank er tussen of ik improviseer een oplossing.

ik zal vanavond nog wat foto's er op gooien!

Davy.
 

WR1944

Oud hout
De verhouding in stabiliteit in langs en dwars is hier wel heel erg ongelijk. De simpelste oplossing is om aan de onder- en bovenkant van de dwarsbalk een extra stuk op te lijmen. Als je die planken net een millimeter langer maakt dan de lengte over de schouders (binnenmaat van de staanders) heb je een maximaal effect van de versterking. Ik hoop alleen dat de spieverbinding het volhoudt.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
zoals iedereen al zei, en ik stiekem ook een beetje dacht, hij wiebelt... een beetje, maar toch.
Ik zit er nu zelf aan te denken om met 2 balken vanuit de bovenste hoeken van de onderste dwarsbalk en de poot naar de bovenste dwarsbalk in het midden te gaan, en hem daar met pennen in de bovenste balk, en in de poot strak op de onderste dwarsbalk. ik denk dat dat voldoende stevigheid bied? dus gewoon een V op z'n kop van bovenkant onderste balk naar midden bovenste balk.

ik en dan nu nog een foto reportage van vandaag!

dit is het pakket uit elkaar zoals hij nu is.
IMAG3534.jpg

de schuine stukken gemaakt en geplaatst
IMAG3531.jpg

de schroefgaten weggewerkt
IMAG3533.jpg

de onderste balk gemaakt
IMAG3520.jpg

en zo gooi ik 'm in elkaar
IMAG3535.jpg
IMAG3536.jpg
IMAG3537.jpg
IMAG3540.jpg
IMAG3539.jpg
IMAG3541.jpg

en morgen verder met de afwerking en dergelijken.

dan had ik nog een vraag. zoals je zijn er 2 rechthoeken uit het blad gezaagd ooit in ene ver verleden, nu vroeg ik me af hoe ik deze goed kon dichte?
ik had het idee al om een paddestoel-vormig stuk hout te pakken en het overlappende deel uit te beitelen in het tafelblad, en hem er dan in te hameren zodat het goed strak zit met wat lijm ertussen, is dat wat?
 

WR1944

Oud hout
Die gaten kan je enigszins wegwerken door het op te vullen met stukken hout in ongeveer dezelfde kleur en nerfverloop. Met een bovenfrees met kopieerring en een mal frees je een rand in het gat. De ronde hoeken maak je recht met een beitel. Dan maak je twee stukken hout pas in de gaten waarbij je een rand in die stukken maakt die op de gefreesde rand van het gat vallen. Als je het hout een ietsje boven de tafel uit laat steken kan je dat na droging van de lijm mooi vlakken.

Voor de verdere versteviging kan je denken aan een tweede dwarslat van dezelfde afmetingen als de eerste. Daarvoor maak je eendere gaten in de staanders of vlak boven de voeten of vlak onder het blad. Tussen beide latten kan je een V-vormige versterking aanbrengen. Die V loopt dan van de einden van de ene lat naar het midden van de andere lat. Nu heb je een stevig geheel dat je met vier wiggen vast kan zetten aan de staanders.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
lekker rustig aan gedaan maar toch nog wat dingetjes gedaan.

ik ben eigenwijs geweest wat betreft de gaten opvullen... voornamelijk door gebrek aan bovenfrees, en nieuwschierigheid of het zo ook kon.
IMAG3543.jpg

en verder heb ik nog een versteviging gemaakt voor het rechts/links wiebelen.
het zit klem geslagen. En zoals het er nu uit ziet werkt het ook prima, heb er ook al aan gewerkt.
IMAG3542.jpg

nu nog een oplossing bedenken voor een plek om gereedschap te hangen zonder dat het in de weg zit als ik hem uit elkaar haal.
En hier en daar nog wat afwerken en beitsen.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
vandaag alles afgewerkt en gebeitst,

ik heb hem bewust niet te netjes afgewerkt, ik hou wel van een wat rommeligere look, vooral hierbij
IMAG3544.jpg

en nog een latje tussen de 2 schuine balken gedaan, vind het er niet onwijs tof uit zien. maar het kan er mee door.
IMAG3545.jpg

morgen nog even demonteren en alles opschuren, en ff kijken of ik hem nog (overal) een 2e laag wil geven.

Davy.
 

daikan

Nieuw lid
27 aug 2014
20
0
en nog even een snelle update, hij is af en in gebruik!
staat ook super stevig trouwens.

moet stiekem ook zeggen dak er best trots op ben :p

IMAG3555.jpg
IMAG3557.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi gelukt hoor! Goed dat je er nog een paar schoren in hebt gezet! Komt de stevigheid ten goede!

Nou maar snel de resultaten laten zien die van deze bank afkomen;)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.