draairichting motor omdraaien?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo iedereen,

Ik ben bezig om een Inca zaagmachine terug in werking te stellen, maar nu zit ik met een vervelend iets. De motor draait de verkeerde kant op voor de opstelling die ik nu voorzien heb.

Op zich kan ik de motor omdraaien, maar voor de opstelling zoals voorzien, komt dat niet zo goed uit en wordt het een beetje een geprul. Sommige motoren kan je echter de andere kant op laten draaien. En dus vraag ik me af of het met deze ook kan?

Foto's ter verduidelijking:IMG_5217.jpgIMG_5221.jpgIMG_5220.jpgIMG_5219.jpgIMG_5222.jpgIMG_5223.jpgIMG_5224.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik ben bang dat niet de draairichting, maar het motorvermogen spelbreker is. 350 watt lijkt mij erg weinig voor een zaagtafeltje.
Vaak staat het aansluitschema in het dekseltje. Dit motortje lijkt voorzien te zijn van twee in serie gezette 110 volt wikkelingen, dit kan je zien als een 220 volt wikkeling.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die kan je normaal gezien probleemloos omkeren. Je moet enkel de condensator op een andere klemmen aansluiten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling
Hier vindt je de aansluitingen. Let wel, deze motor moet in ster aangesloten worden.
Ik heb wel de indruk dat er aan de aansluitingen geknoeid is. De wikkelingen zitten volgens mij niet meer op de juiste klem. De sterschakeling wordt verkregen door het verplaatsen van plaatjes. Hier lijkt dit gebeurd te zijn door de aansluitingen samen te nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben bang dat niet de draairichting, maar het motorvermogen spelbreker is. 350 watt lijkt mij erg weinig voor een zaagtafeltje.

Ja, daar verbaasde ik me ook al over - en nogal lomp ook voor zo'n laag vermogen.

Vaak staat het aansluitschema in het dekseltje. Dit motortje lijkt voorzien te zijn van twee in serie gezette 110 volt wikkelingen, dit kan je zien als een 220 volt wikkeling.
Vandaar ook dat er 110/220 op het plaatje staat.

Overigens zou de fase eenvoudig om te keren moeten zijn...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
de draden van de condensator in het kroonsteentje omdraaien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Op het kenplaatje staat 'kooiankermotor' en 'zelfstartend door condensator'. Het is dus een gewone driefasige motor die aangepast is om op een eenfasig net te draaien
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
de draden van de condensator in het kroonsteentje omdraaien.
Dit heeft geen zin.
Je moet de condensator aan de andere kant van de spoel aansluiten.
De condensator verdraait de fase van de wisselspanning en door de draden in het kroonsteentje te wisselen blijft de fasedraaiing hetzelfde.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
even wat beelden van de binnenkant :)
 

Bijlagen

  • IMG_5225.jpg
    IMG_5225.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 151
  • IMG_5226.jpg
    IMG_5226.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 151
  • IMG_5227.jpg
    IMG_5227.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 151
  • IMG_5228.jpg
    IMG_5228.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 151
  • IMG_5229.jpg
    IMG_5229.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 151
  • IMG_5230.jpg
    IMG_5230.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 151

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat lijkt het centrifugaalkontakt te zijn. Hiermee wordt de condensator uitgeschakeld als de motor op toeren is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Deze motor heeft twee 110 volt wikkelingen en een door een centrifugaalschakelaar bediende startwikkeling. De 110 volt wikkelingen zijn voor werking op 220 volt in serie gezet. Daarom is er maar een contakt van de clixon gebruikt, hij hoeft nu maar een spoel te bewaken.Als je aan kan geven welke draden nu op welke pennen van het aansluitblok zitten, zal ik aangeven welke je om moet wisselen voor het omdraaien van de draairichting. Op de huidige fotos zijn de kleuren niet duidelijk te zien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Heb je een zwarte draad en een rode draad op twee verschillende aansluitingen zitten? Als het goed is zijn deze van je startwikkeling en moet je deze omruilen voor de andere draairichting.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
hieronder het schema hoe de draden aangesloten zijn op dan blok aan de buitenkant van de motor
(rode pijlen komen van de motor, groene gaan naar de schakelaar en stekker, aarding zit apart)

de draden leiden naar:

paars: dat plaatje waar de rode knop aan vastzit, positie 1
wit: dat plaatje waar de rode knop aan vastzit, positie 2
oranje: dat plaatje waar de rode knop aan vastzit, positie 3

zwart: dat plaatje waar 1 van de 2 condensator-draden naartoe gaat (met dat metalen vork-achtig ding dat rond de as zit) De andere draad van de condensator (beide ook zwart trouwens), gaat naar de spoel.

rood, licht groen, donkergroen, geel en bruin gaan allen naar de spoel (voor zover ik kon zien)
 

Bijlagen

  • schema motor.png
    schema motor.png
    7,2 KB · Weergaven: 94

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je zeker wil weten dat rood en zwart van de startwikkeling zijn moet je ze even losmaken en even doormeten. Meet je een ohmse waarde die niet oneindig is, dan heb je de goede. Wissel ze om en je motor moet de andere kant oplopen. Meet je wel een oneindige weerstand, dan moet je deze procedure herhalen met lichtgroen en of geel. De draad die bij de zwarte hoort is er een van die drie.
Maar ik zou beginnen met de rode.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
even rood en zwart getest. Het heeft een paar seconden in de juiste richting gedraaid en toen niks meer. Ook niet toen ik het in de oorspronkelijke configuratie terugzette. zou er iets verbrand/losgeraakt kunnen zijn? ik ruik in elk geval niet bepaald iets vreemds..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.