Westerse- of Japanse zaag?

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
Ik heb een vraag.

Heeft iemand ervaring met beide zagen voor her fijne werkt en wat zou je adviseren en waarom?

Ik wil goede zagen kopen en ken beide zagen in gebruik maar onvoldoende om op langere tijd voor meerdere gebruik een keuze te maken.


Gr.Andre
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Voor het fijne werk zou ik dan toch kiezen voor een japanse zaag. De manier van zagen (trekken) is even wennen maar minder vermoeiend als duwen. De japanse zagen hebben een veel fijnere vertanding als de meeste westerse zagen en geven een mooier zaagbeeld. (Dit laatste is persoonlijk) Ik heb een stuk jatoba gepakt en met beide soorten gezaagd, de westerse zaag hapte wat meer, de japanse gaf er niks om en ging daar doorheen alsof het boter was.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een goede set Japanners wint het voor mij altijd. Even wennen en dan wil je nooit meer wat anders. Argumenten heeft Martijn hierboven al genoemd. Japanse zagen zijn via internet ook goed verkrijgbaar in verschillende prijsklassen.

Tip: koop eerst een wat goedkopere om het te leren. De Lidl heeft regelmatig een "Japans" zaagje in de aanbieding voor een prijs waar je alleen maar om kan lachen maar van een redelijke kwaliteit. Ben je eenmaal gewend, reis dan eens af naar Baptist en koop "echte" Japanners.

Succes!!

Groet, Rob.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Geef mij maar een westerse! Ik betwist bovenstaande argumenten. Ok, een Japanse zaag laat een dunnere snede achter, maar dat is totaal niet relevant in de meeste gevallen. Je zaagt immer aan de afval zijde van de markering.
Als je westerse zaag "hapt" zal of de zaag niet scherp zijn of je duwt op de zaag wat betekend dat je geen goede zaagtechniek gebruikt. Hetzelfde geld voor een nadeel van de Japanner, als het blad knikt gebruik je ook niet de goede techniek.

De meeste Japanners zijn trouwens niet geschikt voor harde houtsoorten, de dunne geharde tanden breken snel af. Ze worden wel gemaakt met vertanding voor harde houtsoorten, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

De voordelen van een westerse zaag tov een Japanse voor mij zijn oa. Pistool grip ligt mij veel beter in de hand, de zware rug helpt met mooi recht zagen. Japanners zijn goedkoop en het blad is vaak vervangbaar, maar een westerse is naslijpbaar dus op lange termijn veel goedkoper. En als je een oudje opknapt is het helemaal goedkoop!
En een westerse ziet er natuurlijk veel en veel mooier uit :cool: !!!

Maar goed, je kan pas een voorkeur hebben als je met beide types uitgebreid hebt gewerkt. En de een heeft nu eenmaal een andere voorkeur dan de andere.
Zelf ging ik een paar jaar terug ook mee op de Japanse zaag hype, maar zoals vele ben ik hier op teruggekomen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Tja het is een beetje welk team je aanhangt natuurlijk. Met beide is het mogelijk goed te werken, techniek moet je ontwikkelen.

Ik ben nu een beetje op de japanse tour, en het bevalt me erg goed. De dunnere snede geeft minder zaagsel, klinkt stom maar ik vind dat gewoon een pré tov onze westerse.
Sinds een tijdje heb ik "goede" japanse zagen, heb hiermee nu enkele stukken gezaagd en ze leveren een oppervlak, dat ik met een schaaf of schuurpapier gewoon niet gladder krijg.
Het werken op "de trek" geeft (op den duur) meer controle, omdat je zaagactie dichter bij je lichaam plaats vind.

Het is wel dat japans zagen wat "gevoeliger" is. Een gehard blad is breekbaar. Met de vertanding komt het ook nauwer, als ik een zaag heb met schulptanden om een stuk af te korten, dan merk ik eerder dat dat niet helemaal de bedoeling is. Veel bladen zijn wel slijpbaar maar kan me niet voorstellen dat dat voor ons europeanen haalbaar is. Prijstechnisch is het dan vaak beter om een nieuw blad te kopen.
 

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
Bedankt voor jullie tips. Ik ben behoorlijk bedreven in de westerse zaag en ga een goede maar niet duren Japanse kopen om te kijken wat ik ermee kan bereiken. Ik zal mijn ervaring delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.