Blad werkbank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik heb nog een werkbank nodig en ik had gedacht het blad van eiken vloerdeeltjes te maken. Schoon geschaaft hou ik 16mm over. Ik denk dat 70 mm dik voor een vrijdragend blad voldoende dikte is. De bladmaat wordt 1800mm x 700mm.
Poten wil ik vrij ver naar buiten hebben, omdat onder het blad het houthok zit. Poten maak ik van dezelfde deeltjes.
6 lagen op elkaar 100mm breed, geeft een poot van ongeveer 100 x100 mm. Door 2 deeltjes in het midden te laten uitsteken en bij de poot deze stukjes open te laten heb je gelijk een pen en gat verbinding. Voor de onderste langsliggers heb ik nog een eiken balk van 200mm x 75mm. Dat geeft dus 2 planken van 95mm x 70 mm schoon.
Mijn vraag is over het blad. Voorziet iemand grote problemen als ik het uit deeltjes opbouw. Voor de duidelijkheid, de deeltjes zijn van 400mm tot 2000mm lang.
 

Klandre

Nieuw lid
24 aug 2014
14
0
Het is misschien vloeken in de kerk maar kijk eens op Ikea.nl, die hebben voor 100 euro een kant en klaar blad voor je. 2,8 mm dik. Kan je die mooie balkjes voor meubels gebruiken.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ja als je toch je houtenspullen koopt bij Ikea verkoop dan al je gereedschap maar en zet het op marktplein heb een ander er ook nog wat aan .

Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Leuk idee, ik heb 3jaar geleden hetzelfde gadaan met een restpartijtje massief eiken vloerdelen en werk er nog steeds met plezier aan. Doen dus!

Groeten
Patrick
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ja als je toch je houtenspullen koopt bij Ikea verkoop dan al je gereedschap maar en zet het op marktplein heb een ander er ook nog wat aan .

Simon

Beetje rare opmerking dit. Er wordt alleen verondersteld om materiaal te halen om te gebruiken voor een werkbank. Lijkt mij nogal logisch dat je materiaal nodig hebt voor alle hout werk, ongeacht waar het vandaan komt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor alle duidelijkheid: ik heb het hout al, en als ik 3 ikeabladen op elkaar moet lijmen ben ik dus 300 kwijt, voor dat geld koop je een gebruikte timmermanswerkbank. Mijn vraag was of er problemen mee zijn te verwachten als ik het blad opbouw uit vele smalle deeltjes in plaats van balken.
 
A

Athanor

Guest
Ik kan zo geen problemen voorzien als je de kopse kanten goed haaks hebt en tegen elkaar weet te houden evt. Fixeren met een bradnail voordat je klemt. Ook de kopse naden op ongeregelde plaatsen zetten opdat je geen zwakke plek in je blad krijgt.

Maakt mij nieuwsgierig hoe je dit aanpakt, vraagt wel om foto's!!

Succes! Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Houtlijm met de roller en in een plano bij een bevriende houtbewerker. Ik heb nog een vraag over de gaten voor benchdogs. Maak je die later of haal je die al uit de deeltjes voor het lijmen?
 
A

Athanor

Guest
Ik neem aan dat het je nu om de rechthoekige bankhaken gaat? Daarvoor maak je eerst een afzonderlijk gelamineerd balkje met een dikte die gelijk is aan de afstand van de voorkant van het blad tot aan de achterkant van de gaten. Vervolgens zaag je daar groeven in iets ruimer dan de dite van de bankhaken, eventueel onder een lichte hoek. Dit onderdeel lijm je daarna in zijn geheel tegen de voorkant van de de bank.

Fons

- - - Updated - - -

Dit bedoel ik: (Kijk voor uitleg op deze pagina.)

image.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik bedoelde inderdaad de rechthoekige bankhaken. Bedankt voor de link. Dit was de informatie die ik zocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.