Steigerhout: welke houtsoort?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Steeds meer zie je meubels gemaakt van steigerhout. Weet iemand eigenlijk welke houtsoort dit is? En of hoe duurzaam het is voor buitengebruik...
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Hallo David,

dit is eigenlijk altijd gewoon vuren, de grijze kleur bij gebruikte steigerdelen wordt veroorzaakt door resten cement tijdens het gebruik als steiger. Tegenwoordig kun je vaak nieuwe steigerdelen kopen met dezelfde kleur, dit is gewoon een soort beits.

Een tuinsetje van steigerhout kun je moeiteloos een jaar of vijf buiten laten staan, liefst met de "voeten droog", dus met een paar klosjes of doppen eronder. Zelf heb ik ook een setje staan en die is nu, na 8 jaar, verrot. Komt mooi uit, tijd voor weer een nieuw project :D

Groet en succes,

Wouter
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Aangezien ik toch wel een watersporter ben denk ik bij steigerhout toch aan wat ander hout dan vuren... Maar goed wat je idd populair ziet (die vergrijze of wit geverfde tuinmeubels) is idd vuren of grenen. Bouwsteigerplanken zijn volgens mij overwegend van grenen gemaakt als ik me niet vergis.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik had altijd het idee dat vuren en grenen hetzelfde is, soort van synoniem. Misschien een domme vraag maar wat is het verschil?

Ralph
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De een komt van een den (grenen), de ander van een spar. Grenen is over het algemeen veel mooier hout. Zo zijn er nog meer naaldhoutsoorten, zoals ceder.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Tjonge, wat een prijzen waarvoor ze die meubels verkopen dan. Wist niet dat dat gewoon vuren was...

Lijkt me dan ook niet interessant om het zelf te gebruiken voor hobby-projecten. Het rot tegen de klippen op buiten natuurlijk.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Grenen is ook duurzamer dan vuren. Dat komt dat het hout een hogere dichtheid heeft. Ik heb in een woning gewoond waar nog grenen kozijnen in zaten uit de jaren 30. Als je een kozijn maakt van vuren dan houd die het waarschijnlijk geen 20 jaar uit hoe hard je ook schilderd. Die nerven van vuren gaan vaak openstaan door temp. en vocht verschillen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
David80 zei:
Lijkt me dan ook niet interessant om het zelf te gebruiken voor hobby-projecten. Het rot tegen de klippen op buiten natuurlijk.

Dat valt wel mee David, dat valt zelf erg mee. Beetje tegen mijn zere been, want ik gebruikt bijna alleen maar grenen en vuren. ;) En met de juiste behandeling, voor- en nazorg kun je er perfect hobby-projecten mee maken.

Grenen en vuren hebben duurzaamheidsklasse 4 of 5, afhankelijk van de kwaliteit. Dat betekend dat onbehandeld (kern)hout in contact met de grond, maximaal 10(klasse 4) of 5 jaar (klasse 5) meegaat. Dit onder ongunstige omstandigheden.

Dus met een goede lak en bescherming tegen contact met de grond, durf ik wel te zeggen dat meubels gemaakt van grenen en vuren op z'n minst 8 jaar meegaan. Als ze deugdelijk in elkaar zitten tenminste. Meubels voor binnen gaan natuurlijk veel en veel langer mee.
 

tuoh

Oud hout
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België mogen steigerplanken enkel vervaardigd worden uit Yellow Pine, hetzij massief gebruikt, of als multiplex van min. 36mm dikte.

Yellow Pine is een Amerikaanse grenensoort,die wel enige gelijkenis vertoond met Noords Grenen, maar die quasi foutvrij hout levert uit het kernhout.
Dit laatste ga je bij Noords Grenen bijna niet vinden, wat hier op de markt komt als 1° keus Grenen bestaat bijna volledig uit spinthout.
Het spinthout is absoluut niet geschikt om de optredende buigbelasting te weerstaan, dit in tegenstelling met het kernhout van Yellow Pine welke deze krachten wel kan weerstaan.

Ik denk dus dat de bewuste steigerplanken bijna zeker in Amerikaans Grenen gemaakt zijn.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je zal best gelijk hebben Tuoh, maar ik denk dat het hout dat hier momenteel als "echt steigerhout" verkocht wordt, bitter weinig met steigers meer te maken heeft. Het is gewoon een hype geworden en het steigerhout is niet meer aan te slepen.
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
ik werk inmiddels al een tijdje in de bouw en ben nog nooit grenen steigerdelen tegen gekomen
die zijn in Nederland eigenlijk altijd van vuren hout, wat ook wel te begrijpen is want ze kosten maar iets van € 3,- per m1 en dan heb je een kopmaat van 32 x 200 mm.
meestal zijn de steigerplanken bij ons na een jaar of 10 echt helemaal op.

grenen hout gaat mits goed behandeld vele malen langer mee in mijn werk kom ik kozijnen tegen van 300 jaar oud waar dan bijvoorbeeld het onderste deel van de stijl vervangen moet worden als je dan je zaag in het hout zet komt de typische grenen geur je tegemoet en voelt het nog steeds vettig aan.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Grenen is inderdaad een pak duurzamer dan vuren. Dit heeft weinig met de dichtheid te maken zoals eerder vermeld, maar wel met het harsgehalte dat bij grenen zo'n 5 maal hoger ligt. Dat maakt inderdaad dat grenen (zeker vers geschaafd) veel vettiger aanvoelt dan vuren.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja kozijnen worden natuurlijk geschilderd en staan niet op een natte ondergrond (als het goed is) dus de vergelijking met tuinmeubelen vind ik niet echt op gaan.

Als ik iedere paar jaar moet schilderen met een blik verf/lak van 30-50 euro omdat anders je meubels wegrotten. Dan neem ik liever hardhout ofzo. Je steekt toch veel tijd en liefde in een project dan moet het wel een leven lang meegaan. Of nog langer als het kan.

Ik dacht in eerste instantie van steigerhout "dat moet een erg duurzame houtsoort zijn voor buiten" juist omdat je er zoveel meubels van ziet tegenwoordig. Maarja als het gewoon vuren of grenen is vind ik het persoonlijk niet meer zo interresant voor buiten meubels.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
ed jager zei:
zuma zei:
Aangezien ik toch wel een watersporter ben denk ik bij steigerhout toch aan wat ander hout dan vuren...
ik denk dat het azobe hout is waar steigers van worden gemaakt

Steigers aan waterkanten worden idd vaak van azobe gemaakt, deze houtsoort is echter vrij lastig te bewerken.. Heb zelf een tuinbankje voor onze dochters gemaakt van azobe, met 48 pen-gat verbindingen. Echt leuk, maar een bereklus. Azobe is erg hard (kost het nodige slijpwerk aan je gereedschap, boren en frezen verbranden snel) en heeft erg de neiging te gaan werken als het eenmaal buiten staat.

Als je voor buiten iets moois wilt maken en er lang plezier van wilt hebben kun je bijvoorbeeld goed iets maken van Teak of van Bankirai en dit onbehandeld laten (wordt het grijs van kleur) of afwerken met olie, zodat de kleur langer intact blijft.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Traditioneel steiger materiaal voor aan de waterkant is heel vaak tropisch hardhout, waarbij azobe toch wel de primaire voorkeur heeft. Maar dat is heel duur. Dan krijg je bankirai of Angelo Vermhilo (o.i.d). En de oer hollandse oplossing is gewoon wederom grenen op gecreotiseerde balken. Maar daar dacht ik niet aan...
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Denk toch ook nog eens even duurzaam :eek:

Al dat hardhout uit de tropen, terwijl je hier genoeg inlands hout te vinden is wat goed voldoet aan de eisen voor tuinmeubilair. Denk eens aan Robinia, Kastanje of Eiken :idea:

Op dit forum zijn er verschillende voorbeelden van te vinden.

Groet van Fons
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
In nederland zijn de steigerdelen van gewoon vurenhout ongeschaafd
het is een modeartikel ,meubels van steigerhout
Die mode is op de waddeneilanden onstaan,daar is op een goed moment een grote partij aangespoeld
Een slimmerik is er op een helder moment meubels van gaan maken
Waren in het begin natuurlijk helemaal niet duur
Maar nog slimmere slimeriken hebben die gewoonte overgenomen en op tv gaan vertonen en toen was het hek van de dam
Net als de bielzen van jaren geleden
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
Grenenhout werd voor de oorlog inderdaad veel voor kozijnen gebruikt
Maar het grenenhout van voor de oorlog is van een heel andere klasse dan het grenehout van na de oorlog
Dat heeft alles met de productie te maken
Normaal gesproken dient grenenhout ten eerste al uit koude bossen te komen
Na dat ze kekapt zijn dienen ze langdurig gewaterd te worden (om de suikers uit het hout te verwijderen),dat violen ook destra
Daarna worden ze gezaagd en langdurig gedroogd op een natuurlijke manier
Dit moet allemaal zorgvuldig gebeuren en neemt enige jaren in beslag
Daar was na de oorlog geen tijd meer voor ,dus werdt er hout uit warmere bossen gekapt ,meteen gezaagd en daarna kunsmatig gedroogd,dat ging allemaal veel sneller
Ook was men genijgd om ook het spinthout te gebruiken met fatale gevolgen
Wisten jullie trouwens dat de violen ook van stadivarius van gewoon vurenhout zijn gemaakt????
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.