Houtbewerking op tv, wat is er te zien?

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Zet het hier maar neer, hopelijk staat het goed.

Momenteel is er op National Geographic het programma 'building wild' te zien. Hier maken ze houten hutten/huisjes in de bossen, voorzien van leuke extra's.
Alhoewel ze niet heel gedetailleerd ingaan op het bewerken van hout, vind ik het toch een heel leuk en soms leerzaam programma

Weet iemand of er weleens eerder zulke programma's geweest zijn? Of andersinds programma's die met hout (be) werken te maken hebben?

Hoor graag, bedankt!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Op national Geographic: Treehouse Masters.

Daar maken ze alle soorten boomhutten (sommige zijn zelfs groter dan een huis), ook met leuke 'touches'.
Vind ik best interessant.
 

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Op national Geographic: Treehouse Masters.

Dat vind ik ook heel boeiend, vooral ook omdat ze met levende bomen werken. Daar moeten ze heel erg rekening houden met het groeien van de boom en dat vereist toch veel inzicht.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt, die kon ik nog niet! ziet er zeker bizar uit, wat ik zo snel zie zitten er schitterende kunstwerken tussen
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
dat is ook zo. Het zijn zeker geen gewone boomhutjes zoals wij ze kennen (die amerikanen he).

De meeste zijn zelfs voorzien van water en elektriciteit.
SOmmige van zonnepanelen, ophaalbruggen, geheime gangen en kamers, etc...
 

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Sommige van zonnepanelen, ophaalbruggen, geheime gangen en kamers, etc...

Ik heb er één gezien die was gemaakt in zo'n Reuzen Sequoia, waarbij je met een touwladder (inclusief klimharnas) naar een platform in de top van de boom kon klimmen. Daar moesten ze helemaal rekening houden met de groei van de boom, maar tegelijkertijd met het effect dat de wind op een boom van dergelijke hoogte heeft. Dus een combinatie van flexibiliteit voor de groei en stevigheid voor de wind.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Op national Geographic: Treehouse Masters.

Daar maken ze alle soorten boomhutten (sommige zijn zelfs groter dan een huis), ook met leuke 'touches'.
Vind ik best interessant.
Ik mag er ook graag – dromerig – naar kijken, maar hun ‘houtbewerking’ is toch vaak tenenkrullend. Zo staan ze constant te cirkelzagen met het – vaak behoorlijk kleine - werkstuk in hun andere hand, al dan niet ondersteund op de knie. Tja...

Verder vraag ik me af of de bomen het wel prettig vinden om hun gepantenteerde ankers ingeboord te krijgen. Nu ja, ze zitten al 30j in het vak dus ze zullen wel weten welke boomsoorten een gaatje kunnen verdragen.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
"Tiny house nation" heb zo geen idee waar dat te zien is, heb ze gedownload, daar bouwen ze een "tiny house" voor een familie/echtpaar e.d.

Dit programma speelt in op de populariteit van de "tiny houses" in de VS, waarin mensen graag wat kleiner willen gaan wonen of een verplaatsbaar huis willen of gewoon niet zoveel geld voor een "echt" huis willen betalen.


en verder zijn er natuurlijk nog de bekende shows "New yankee workshop", "woodworks" de op youtube bekende "Woodworking for mere mortals" etc
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Op TV is er inderdaad niet ontzettend veel te zien naast wat er al genoemd is, maar op Youtube kan je je hart op! New Yankee Workshop is erg verslavend en heel leerzaam, The Woodwhisperer, Mattias Wandel.... etc etc. Als je eenmaal begonnen bent vind je steeds weer nieuwe linkjes en ideeën.
 

Zansa

Actieve deelnemer
26 jun 2014
33
1
Bedankt voor de reactie's, zitten hele leuke mooie dingen tussen! toch leerzamer en/of leuker dan naar mensen op een duikplank kijken :eek:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee

KevinD

Actieve deelnemer
11 apr 2013
71
0
Vraagje omtrend deze programmas, wat mij opvalt is dat zij altijd een rood zaagblad gebruiken, heeft dit enige reden?
Ik heb dat hier eigenlijk nog nergens gezien dus vraag mij af waarom ze dat daar doen. :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om het instructief beter zichtbaar te maken? Net zoals de doorsnedes van opengewerkte machineonderdelen (denk bv aan een cilinder van een tweetaktmotor waarvan een kwart is verwijderd om het binnenwerk te zien) altijd rood zijn gemaakt?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Hm, ik dacht dat het gewoon was dat ze zaagbladen van Freud gebruiken (een veel verkocht merk van aftermarket zaagbladen in Amerika, die toevallig rood zijn).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.