Advies toepassing Douglas hout als terras?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik wil een extra terras gaan maken van Douglas hout. Op dit moment ligt er Chinees Hardsteen en dat moet eruit. Dat hardsteen is 3 cm dik en de Douglas planken zijn ook 3 cm.

De tegels liggen nu op zand en de Douglas planken wil ik op 50x70 regels leggen. Ik heb dus een probleem dat de regels 70cm in het zand moeten komen te liggen. Ik kan nauwelijks omhoog met de planken omdat de deur eroverheen moet.

Wat denken jullie, is het een probleem om de Douglas regels in het zand te leggen? Dat wordt bij tijd en wijle dus goed nat. Ik kan 3 dingen doen:

* De regels ingraven in het zand en de planken met kleine ruimte zonder zand ertussen daar bovenop
* Brede geulen graven en de regels daarin leggen, ben bang dat die geulen echter vanzelf dicht regenen.
* 7 cm zand over hele oppervlak weghalen, het is echter 40 vierkante meter dus nogal een bult werk en letterlijk een hele bult zand. (2,8 kuub)

Kan evt de regels allemaal rondom in de beits zetten om te verduurzamen.

Ongeveer de helft van het terras ligt onder de veranda, andere helft steekt eronderuit en die wordt dus zeker erg nat bij regen,

Wat denken jullie?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hallo Scheppie,

Wat volgens mij vaak wordt gedaan is eerst worteldoek leggen. Daarna 30x30 stoeptegels gelijkmatig verdelen op het worteldoek. En dan de regels op de stoeptegels leggen.
De tegels zorgen er dan voor dat de regels droog blijven en dat er ventilatie mogelijk is.
Ik vrees dat je een leuk stukje moet gaan graven dan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor een dergelijke klus heb ik wel eens een klein bulldozertje gehuurd, een Bobcat was dat geloof ik. Die zijn smal dus passen door tuinpoorten en ze zijn licht genoeg om vervoerd te worden op een klein aanhangertje. Terras van 10x15 meter 20cm afgegraven in twee uurtjes..... Doe je rug een plezier en kijk eens naar verhuurmogelijkheden bij jou in de buurt? 't Is nog erg leuk om eens te doen trouwens.

Wil je dat niet, dan huur je gewoon vijf pupers in en geeft ze een schep(pie) ;)

Grootste probleem waar ik tegenaan liep (en nog kostbaar ook, bleek achteraf) was het afvoeren van ettelijke kubieke meters aarde.... Je betaald je scheel om dat legaal af te voeren!

Succes!

Groet, Rob.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Scheppie.
Op marktplaats gratis grond aanbieden - zelf af te halen.
Worteldoek en daar kunststofpaaltjes/-planken op als basis voor de douglas planken.
De vandiktebank doet het overigens nog voortreffelijk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Scheppie, ik denk dat je zelf de oplossing al weet maar er nog niet aan wil Er zal inderdaad flink wat grond moeten afgegraven worden vrees ik.

:D

Rob, gelukkig zit er bij ons in de buurt een welwillende loonwerker die voor niet teveel geld paar kuub zand ophaalt. Gelukkig is graven in zand niet heel zwaar werk, het is gestort zand dus ben er zo mee klaar. Alleen zoals zovaak ... liever lui dan moe.

Hoi Jan, fijn te horen, hoop altijd nog keer aan een draai cursusje bij je toe te komen m aar vooralsnog nog veel andere dingen. Vrijdag komt mijn nieuwe Hammer B3-31 en dat vergt ook eer boel werk.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Zijn er problemen met de kwaliteit van die hardsteen dat die er uit moet?

Was een nieuwbouwwoning waar veel grond is opgebracht, is dus moeilijk alles goed op te sluiten en stabiel te laten liggen, daardoor steeds verzakkingen. Toen maar besloten om het eruit te halen en een houten terras te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.