Advies gevraagd

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Graag zou ik wat advies krijgen bij het maken van een keuze.........

Het volgende is namelijk het geval:

In de toekomst wil ik graag een traditionele eikenhouten overkapping met pen en gat verbindingen gaan bouwen, zoals hier op het forum ook een topic loopt.

Nou was ik hiervoor, voor wat benodigd gereedschap bij mijn overleden vader op zolder aan het rondsnuffelen, en daar vond ik een prachtig grote, antieke steekbeitel van 34 cm lang en 4 cm breed. (Zie foto's)
Ik dacht "Nooitgedagt" ;).
Maar, nadat ik de beitel wat beter had bekeken, zag ik dat deze was gemerkt: Gunters & Meuser Amsterdam. :confused:

Na wat googelen, kwam ik erachter dat G&M A'dam een ijzerwarenhandel is die reeds sinds 1826 bestaat en vandaag de dag nog steeds actief is.
Ik kwam toen voor mezelf tot de conclusie, aan het heft te zien, dat de beitel waarschijnlijk geproduceerd is door Nooitgedagt in opdracht van G&M A'dam. :rolleyes:
Met deze ontdekking, en wat leuke foto's heb ik toen een mail gestuurd naar Gunters & Meuser om hun hier kennis van te laten nemen.

Enkele dagen later ontving ik een leuk antwoord terug.

Kort samengevat:
Alleen de directeur wist van het bestaan van deze beitels.
In welke periode ze geproduceerd en verkocht zijn wisten ze niet, alleen dat dit hoogstwaarschijnlijk voor de oorlog is geweest.
Ze vroegen mij of ik afstand zou willen doen van deze beitel, zodat zij deze in hun "museumpje" zouden kunnen tentoonstellen.
Als blijk van waardering zou ik dan een hedendaags beitel setje ontvangen.

Als antwoord hier op heb ik toen teruggestuurd dat ik dat wel begrijp, en dat de beitel daar ook zeker op zijn plek is.
Alleen dat ik wel graag zou willen weten over wat voor een "hedendaags beitel setje" ze het dan hebben.:confused:
Tevens heb ik ze verteld van mijn plan. (lees eikenhouten overkapping)

Het bleek dus te gaan om een 6 delig setje van Ivana:confused:............
Maar dat ik eventueel een aantal andere, bredere beitels zou mogen uitkiezen.


Nu komt dus mijn vraag aan jullie:

Als ik een aantal, een stuk of 3 bijvoorbeeld, steekbeitels uit zou mogen kiezen bij G&M A'dam welke zou ik dan nemen, en welke maten?
Op hun site zie ik dat ze Bahco, Irwin, Ivana en Kirschen verkopen. En van Kirschen hebben ze de lichte en de zwaardere uitvoeringen.
Belangrijk is dat ik de beitels in de toekomst dus wil gaan gebruiken voor de bouw van de eikenhouten overkapping, dus het moeten zeer degelijke en voornamelijk wat bredere beitels zijn, denk ik.

Welk merk en welke breedtes te kiezen???...........

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren in deze.

Mvgr Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 467
  • image.jpg
    image.jpg
    102,3 KB · Weergaven: 464

tuoh

Oud hout
Ik zou die oude beitel zeker houden en later eventueel een paar "gewone" beitels bijkopen indien nodig. Je hebt een zeldzaamheid in handen en het is een perfecte tool voor houtbouw.
Qua "gewone" beitels is er niet echt veel verschil in kwaliteit tussen de gekende betere merken, Kirschen, Pfeil, Bahco, Nooitged...... etc. De persoonlijke voorkeur beslist.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Hoi Tuoh,
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik begrijp heel goed dat ik een zeldzaamheid in handen heb, maar die heb ik meer.......(zie foto)
Daar is het mij dus niet om te doen.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen, dat ik het G&M wel gun, het is namelijk een stukje van hun geschiedenis.
Wij hebben namelijk ook een bedrijf dat uit 1875 stamt, en daar komt toch een stukje "emotie" bij kijken.

Maar dat betekend niet dat ik er zomaar afstand van doe, daar mag zeker wel iets leuks tegenover staan.
Dus ik dacht, als ik nou mijn andere oude beitels kan sparen tijdens de bouw van de eikenhouten overkapping en zo aan een goed setje nieuwe beitels kan komen, dan zijn er 2 partijen blij.

Alleen welke te kiezen........?
En welke breedtes komen tijdens de bouw van de overkapping het beste van pas?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 443

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ivana is volgens mij meer een huismerk van verschillende ijzerwarenhandels, ivana zal die beitels ook wel laten maken door een ander. Ze hebben beitels met een 2 componenten handvat, zou ik persoonlijk niet nemen. Ze hebben ook een 6 delige set, goldline heet die geloof ik, met houten handvatten. Is voor het gewone timmerwerk wel een mooie set. Om echt flink met een hamer op te meppen bij het maken van verbindingen is kirschen denk ik degelijker, die hebben een metalen ring om het gedeelte waarop je slaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je hebt keus genoeg zo te zien! Dan zou ik niet al te moeilijk doen naar die mensen toe. 1 of 2 beitels als ruil is toch al mooi?

Ik zou ook voor Kirschen kiezen, is toch een bekend kwaliteitsmerk, terwijl die andere dat niet zijn.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Inderdaad Bjorn, Ivana is het huismerk van menig ijzerwaren handel. En daar heb ik niet zo'n hoge pet van op. (Waarom weet ik niet, maar ik neem aan dat zeer voordelig ingekocht moet kunnen worden).

En het setje dat voorgesteld werd, is inderdaad dat Goldline setje waar jij het over hebt. Maar dat zijn de breedtes 6-10-12-18-25 en 32 mm. En die smalle beitels heb ik genoeg.

Ik ben in de veronderstelling dat ik voor "timberframing" toch beter wat bredere exemplaren nodig heb. Maar dat weet ik dus niet zeker, daar heb ik dus weer te weinig kaas voor gegeten. ;-/
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bart,

bij houtbouw heb je feitelijk maar twee beitels nodig:D Een (zware) lange en brede beitel om pennen bij te steken en dergelijke, en eentje die de breedte heeft van de te maken gaten. Veelal zijn dat gaten van 25 à 35mm breed, dat is dan meteen de breedte van de beitel. De gaten worden voor het grootste deel uitgeboord, de beitel dient enkel om de gaten recht te steken. De brede platte beitel kan ook dienen om de diverse "brugjes" van de naast elkaar geboorde gaten weg te steken. Voor dit zware werk is een kunststoffen hecht wel een pré, zeker in Eik moet er soms fors gehengst worden op het hecht. De beitelvorm best een hak- of vermoorbeitel, dit zijn beitels met een dik blad en rechte zijden die soms ook voorzien zijn van een kleine afschuining. Maar mits wat omzichtigheid is de gewone klassieke houtbeitel ook te gebruiken hoor, zelf heb ik jaren houtbouw gezet met enkel een E.A.Berg houtbeitel van 35mm met kunststof hecht:p soms vergezeld door een exemplaar van 50mm voor de pennen.

Mvg,

André
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Hallo Bart,

bij houtbouw heb je feitelijk maar twee beitels nodig:D Een (zware) lange en brede beitel om pennen bij te steken en dergelijke, en eentje die de breedte heeft van de te maken gaten. Veelal zijn dat gaten van 25 à 35mm breed, dat is dan meteen de breedte van de beitel. De gaten worden voor het grootste deel uitgeboord, de beitel dient enkel om de gaten recht te steken. De brede platte beitel kan ook dienen om de diverse "brugjes" van de naast elkaar geboorde gaten weg te steken. Voor dit zware werk is een kunststoffen hecht wel een pré, zeker in Eik moet er soms fors gehengst worden op het hecht. De beitelvorm best een hak- of vermoorbeitel, dit zijn beitels met een dik blad en rechte zijden die soms ook voorzien zijn van een kleine afschuining. Maar mits wat omzichtigheid is de gewone klassieke houtbeitel ook te gebruiken hoor, zelf heb ik jaren houtbouw gezet met enkel een E.A.Berg houtbeitel van 35mm met kunststof hecht:p soms vergezeld door een exemplaar van 50mm voor de pennen.

Mvg,

André



Helemaal top antwoord, dit was eigenlijk een beetje wat ik zocht, dank je wel.

- - - Updated - - -

Nou, met de emotie erbij zou ik ze zeggen: Ik wil best de beitel schenken, maar dan zou ik graag dit setje er voor in de plaats hebben: http://webshop.ijzerhuis.nl/WEBSHYZE_WEB/NL/Details.awp?P1=0276326

Palisander houten handvatten, da's sowieso al fijn. :)

Hahahahaa.
Dat is juist het setje dat ze aanboden, maar t zijn allemaal smalle beitels waar ik er genoeg van heb.

- - - Updated - - -

Andre,

Van Kirschen de zwaardere uitvoeringen in hout en dan de maten 26, 35 en 40 mm. Zit ik dan goed?
Smallere beitels heb ik genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Van Kirschen de zwaardere uitvoeringen in hout en dan de maten 26, 35 en 40 mm. Zit ik dan goed?
Smallere beitels heb ik genoeg.

Ik denk dat je, als je wilt, daar meer dan mee uit de voeten kan. Misschien moet je een keer de beitel verzetten, maar waar een wil is.. 't Is ook een kwestie van willen en willen uitgeven, van geld. Als dat geen punt is zou je een bredere beitel erbij kunnen kopen, maar met wat je hebt kom je een heel eind, zo niet er helemaal.

Ik zou eerder gaan kijken naar een paar slangenboren en, als je het oldskool wil doen, naar een booromslag. Dan kan je de gaten voor de pennen mooi voorboren en daarna op maat uitsteken. Voor de pennen kom je al heel ver met een zaag.

--update--

Mooi setje beitels heb je al trouwens. Ben je al begonnen met vlakken en slijpen? :)
 

tuoh

Oud hout
Die zware reeks van Kirschen is wel een mooie:p Ik zou eerder 25mm, 30mm, en 40mm nemen, zo zitten de afmetingen mooi gespreid, of neem 26mm en 35mm, hier is 40mm in feite overbodig. Maar één en ander is geen wet, meestal word het door de grootst gemene deler van het uit te voeren werk bepaald.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik denk dat je, als je wilt, daar meer dan mee uit de voeten kan. Misschien moet je een keer de beitel verzetten, maar waar een wil is.. 't Is ook een kwestie van willen en willen uitgeven, van geld. Als dat geen punt is zou je een bredere beitel erbij kunnen kopen, maar met wat je hebt kom je een heel eind, zo niet er helemaal.

Ik zou eerder gaan kijken naar een paar slangenboren en, als je het oldskool wil doen, naar een booromslag. Dan kan je de gaten voor de pennen mooi voorboren en daarna op maat uitsteken. Voor de pennen kom je al heel ver met een zaag.

--update--

Mooi setje beitels heb je al trouwens. Ben je al begonnen met vlakken en slijpen? :)



Hoi Klaas,

Geld uitgeven is niet het probleem, dat was ik namelijk niet van plan. (Lees eerdere berichten) ;-)
Maar de juiste keuzes maken, wil ik graag zo onderbouwd mogelijk doen.


Dank je!!!
Ik heb ze netjes gevlakt (was op een enkeling na niet nodig), geslepen en gewet. Alleen ik wil ze nog iets scherper krijgen dan dat ze nu zijn. Ik moet dus nog even rondkijken voor een steentje met een fijnere korrel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Klaas,

Geld uitgeven is niet het probleem, dat was ik namelijk niet van plan. (Lees eerdere berichten) ;-)
Maar de juiste keuzes maken, wil ik graag zo onderbouwd mogelijk doen.


Dank je!!!
Ik heb ze netjes gevlakt (was op een enkeling na niet nodig), geslepen en gewet. Alleen ik wil ze nog iets scherper krijgen dan dat ze nu zijn. Ik moet dus nog even rondkijken voor een steentje met een fijnere korrel.

Dan zou ik het lekker houden bij wat je hebt en kijken op rommelmarkten naar slangenboren en een omslag. Nieuw zijn, afhankelijk van de maat, slangenboren ook niet zo duur. Ik heb er laatst 8 bij de Toolstation gekocht voor ongeveer €60,-. Dat was van 6mm tot 25mm van Heller. Deze passen gewoon in een 13mm boorkop (kleinere ook in de 8mm of 10mm). Pen en gat verbindingen zijn opzicht niet zo spannend qua moeilijkheid. Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. ;)

Wat het slijpen, goed bezig! Ik weet niet hoe fijn je bent gegaan, maar met waterproef schuurpapier kom je tot korrel 2000 (en verder) wat meer dan genoeg is. En: het is niet zo duur als je even zoekt. Bij ecotools.nl kost het bijv. niet de wereld. Wat water of Glassex erop en polijsten maar!
Zelf gebruik ik dit (grovere korrel wel) om de beitels weer vlak en recht te krijgen als ze bol/hol/scheef zijn, daarna heb ik een paar natte slijpstenen van Eden en 1 van Naniwa (240/800 2000/5000 en 1000/3000) om ze na te slijpen. Dan worden ze vlijmscherp.
 
Laatst bewerkt:

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik ben dus ook een beetje aan het rondkijken voor wetstenen met een fijnere korrel. Ik heb nu 2 dubbele stenen (de korrel weet ik helaas niet) maar die zijn te klein.
Het slijpen / polijsten op waterproof schuurpapier lijkt mij niet zo'n succes, na het zien van wat filmpjes op youtube. Bij het minste of geringste scheur je het papier kapot.
Nee, geef mij maar gewoon een wetsteen zoals jij beschrijft.

- - - Updated - - -

En voor slangenboren zal ik ook maar eens gaan uitkijken. :cool:
Zo sprokkel ik alles op mijn gemakje bij elkaar. Komt goed.:D;);)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben dus ook een beetje aan het rondkijken voor wetstenen met een fijnere korrel. Ik heb nu 2 dubbele stenen (de korrel weet ik helaas niet) maar die zijn te klein.
Het slijpen / polijsten op waterproof schuurpapier lijkt mij niet zo'n succes, na het zien van wat filmpjes op youtube. Bij het minste of geringste scheur je het papier kapot.
Nee, geef mij maar gewoon een wetsteen zoals jij beschrijft.

- - - Updated - - -

En voor slangenboren zal ik ook maar eens gaan uitkijken. :cool:
Zo sprokkel ik alles op mijn gemakje bij elkaar. Komt goed.:D;);)

Valt mee hoor, dat scheuren. Je moet er wel een vlakke plaat onder hebben liggen van iets hards (steen o.i.d. werkt goed) en dan is het prima te doen. Het is net als met het happen in een wet/slijpsteen, dat gebeurd ook. (mij in ieder geval wel..) Die stenen die ik heb kan je nu bij knivesandtools.nl kopen in de zomeruitverkoop voor minder dan 6 tientjes. Dan kan je gelijk je keukenmessen scheermesscherp krijgen. ;)
Zelf ben ik aan het azen op diamantstenen omdat die vergevingsgezinder zijn, maar die zijn me nog wat te prijzig. Wat ik wil daar moet ik al snel €250,- voor neertellen.. :(

Als je nog een vlak stuk steen wilt, ik heb nog een stuk haardmantel over die je voor nop kan ophalen.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik zal het eens gaan proberen als ik wat tijd over heb met het waterproof schuurpapier.
Maar ga zeker ook nog een goede steen kopen, ook voor de keukenmessen. En dan met name om sushi mee te snijden ;)
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Update:
Afgelopen week heb ik nog contact gehad met G&M Amsterdam over de oude beitel.
Ik heb aangegeven dat ik graag de oude beitel aan hun overdraag voor in hun museum, maar dat ik daarvoor wel graag iets deugdelijks terug ontvang ivm het plan van mijn toekomstige overkapping.

Vandaag heb ik bericht terug gekregen dat ik 13 sept. samen met mijn vrouw hartelijk welkom ben voor een rondleiding in hun prachtige winkel in Amsterdam, en dat er dan 3 steekbeitels voor me klaar liggen. Namelijk de Kirschen zware uitvoering, in de breedte maten 26, 32 en 40 mm.

Is toch helemaal geweldig.
Zo zijn beide partijen blij.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Gisteren samen met mijn vrouw naar Gunters & Meuser in Amsterdam gereden ivm de antieke steekbeitel die ik gevonden had. (Lees eerdere berichten)

Na een hartelijk welkom, kregen we een rondleiding met uitleg door het historische pand in hartje Amsterdam. Een prachtige winkel waar je hebberig van wordt. :eek:

Onder er het genot van een koffietje heb ik de bewuste steekbeitel aan Mark (medewerker) overgedragen. Hij stond er van te kijken, de beitel was namelijk een stuk groter als op de foto's leek.

Vervolgens kreeg ik als blijk van waardering, de beitels waar mijn voorkeur naar uit ging. Waarvoor hartelijk dank natuurlijk.
Drie prachtige Kirschen Nero steekbeitels voor het zwaardere werk. 28 mm, 32 mm en 40 mm. (Zie foto's, ik heb er ter vergelijking een oude J.N.IJ steekbeitel 40 mm naast gelegd)
Eerlijk gezegd stond ik er ook van te kijken hoe groot en massief deze beitels zijn. Ze zijn namelijk net zo groot als de beitel waar ik net afstand van heb gedaan, en dat had ik dus niet verwacht.

Helemaal tevreden en content hebben wij vervolgens de winkel verlaten en zijn toen gezellig een dagje Amsterdam gaan doen.

Al met al een prachtige dag.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    96,6 KB · Weergaven: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 85

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.