Record Power DML 24X

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Simpele vraag: ik kan bovengenoemd draaibankje kopen voor een ( in mijn ogen) een redelijke prijs. Omgerekend iets meer dan €100,-
Is dat een draaibank waar je een tijdje lol aan kan beleven of is het sowieso weggegooid geld?
Het is een blauw exemplaar.


De dingen die ik te draaien in mijn hoofd heb, zijn geen grote werkstukken.
Ter vergelijking formaatje kaarsenstandaard, schoteltje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Ik kan in het algemeen zeggen dat record geen slecht merk is. Veel werken ze met gietijzer wat voor draaibanken prima is. Ik geef de voorkeur aan een geslepen stalen bed ipv buizen.
Ik denk dat je er geen buil aan valt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank je. Gevoelsmatig loop ik inderdaad zelf ook niet warm voor die buizen constructie. Alhoewel, het zijn eigenlijk staven. Maar hoe dan ook, rond buigt sneller dan vierkant dus dat idee van je begrijp ik.

Maar ja, toen ging ik mijn vrouw om raad vragen:rolleyes:
Die is nogal radicaal en stelt: voor €350 heb je een nieuwe draaibank.
En dat klopt want de MC900 ( zal eender zijn aan de HBM 900) Is natuurlijk maatje groter 10 snelheden en de kop kan draaien.
Over de MC900 heb ik ook redelijk goede dingen gelezen.
Voordeel van de MC900 is ook dat die thuisbezorgd wordt en de dml moet ik halen en die staat op 80km van hier.

Moeilijke keus, maar mijn vrouw dringt nogal aan, ik krijg erg de neiging bang te zijn voor d'r;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Toch zou ik nog een keer nadenken over deze aankoop. Het onderstel van plaatstaal vind ik niks. Maar het belangrijkste is wat wil je ermee maken. Ga je voor langsdraaiwerk zoals pennen en of tafelpoten dan zal deze bank wel voldoen.
Wil je schalen draaien uit onregelmatig gevormde blokken hout dan gaat je draaibank lopen. Ik heb zelf een op het oog vergelijkbare bank de jet 1442 die lijkt op de hbm 1100 echter de hbm is 95 kg en de jet is 165 kg en heeft een gietijzer onderstel.
Ik heb mijn bank verzwaard met 100 kg zand en nog steeds kan deze bank lopen als het mis gaat. Je moet dan denken aan een schaal van 50/60 cm die je buiten het bed draait. Als hier door een scheur een stuk uitbreekt tijdens het draaien dan kan dit voorkomen. Je kan ook zeggen ik koop nu model x en beschouw het als leergeld. Of ga eens draaien bij een van onze leden of bij radius de nederlandse houtdraaiers vereniging.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Om met je laatste zin te beginnen, dan ben ik aan reiskosten meer kwijt dan aan een draaibank :D
Maar ik had het GRAAG gedaan.
Wat betreft het leergeld, dat zie je precies goed. Als er hier al een workshop zou zijn, dan is dat ook erg/te duur en snel 700km hier vandaan ( Oslo ofzo)
Zo heb ik aangedrongen bij mijn vrouw om een spinnewiel te kopen, omdat dat niet veel duurder was dan een cursus op 2 dagen reizen.


De poten die zullen inderdaad niet super zijn.
Ik zat al ervaringen en plaatjes te zoeken, stuitte in australie op dit: http://www.carbatec.com.au/cast-iron-legs-for-mc900-mc1100_c14770
Maar zeker in het begin zal ik geen grote schalen gaan draaien.

Ik ga er een nachtje over slapen, bedankt voor de hulp.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
LOL:
target: MC900 : nok 2980,- + nok 100,- transport tot hier voor de deur.

Kursus gevonden, 24 uur verdeelt over 3 dagen.
nok 3600 (+ verbruiksmateriaal!!!!) lunch wel inbegrepen.
2 overnachtingen à nok 895,- = 1790
Kursus is in Stavanger, 1000km van hier. dus een scheutje diesel komt er ook nog bij.

Nou als ik dat zo uitreken kan ik wel voor een nova 1624 gaan!

Sorry was een beetje of-topic :cool:
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
LOL:
target: MC900 : nok 2980,- + nok 100,- transport tot hier voor de deur.

Kursus gevonden, 24 uur verdeelt over 3 dagen.
nok 3600 (+ verbruiksmateriaal!!!!) lunch wel inbegrepen.
2 overnachtingen à nok 895,- = 1790
Kursus is in Stavanger, 1000km van hier. dus een scheutje diesel komt er ook nog bij.

Nou als ik dat zo uitreken kan ik wel voor een nova 1624 gaan!

Sorry was een beetje of-topic :cool:

Gelukkig is het je eigen topic. ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb dezelfde draaibank, was van mijn vader. De machine heeft zijn beperkingen (vermogen en maar drie snelheden), maar voor 100 euro heb je relatief veel machine. Draai stabiel, zonder trillingen, plooit niet... Alle onderdelen zijn degelijk uitgevoerd.
Ik twijfel er aan of je voor 350 euro meer machine nieuw kan kopen. Deze kosten rond de 500 euro nieuw als ik het goed heb.
Mochten de buizen niet voldoen, het is gewoon 1 duim. Mijn vader heeft ze destijds vervangen door langere exemplaren maar dan dikwandige naadloze buis. Dit in combinatie met een zwaar onderstel is werkt behoorlijk.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb vorig jaar dezelfde machine gehad, 2e hands gekocht en binnen een jaar weer gauw de deur uit gedaan.
De machine heeft weinig vermogen, slechts 3 snelheden en moeilijk kiss-proof te krijgen waardoor hij niet lekker draait.
Ander heel groot nadeel is opnameconus die slechts MK1 is.
Ik adviseer je om het NIET te doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank je. Gevoelsmatig loop ik inderdaad zelf ook niet warm voor die buizen constructie. Alhoewel, het zijn eigenlijk staven. Maar hoe dan ook, rond buigt sneller dan vierkant dus dat idee van je begrijp ik.

Helaas is dat de verkeerde manier om daar tegenaan te kijken. Een ronde staaf is namelijk stijver dan een vierkante VAN DEZELFDE MASSA. Maar mensen vergelijken vaak een ronde staaf met een vierkante van dezelfde 'diameter'. In dat geval is de vierkante (meestal) stijver, maar ook een stuk zwaarder. Voor een gegeven hoeveelheid materiaal kun je dus beter een ronde staaf hebben dan een vierkante.

Zo geldt ook dat een buis stijver is dan een massieve staaf van dezelfde massa. En hoe groter de diameter van die buis, hoe stijver hij is. Probleem daarbij is dat uiteraard bij het vergroten van de diameter bij gelijkblijvende massa de wanddikte steeds verder afneemt, tot het punt waar de buis wel extreem stijf is, maar te kwetsbaar voor lokale krachten om bruikbaar te zijn.

Overigens, waar in Noorwegen zit je? Wij komen regelmatig in Hedmark (Jonsgard, bij Sømådalen) voor vakantie.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
mmhh, ik geef niet graag iemand gelijk, maar jij hebt het wél met de toevoeging 'van dezelfde massa' ;)
Ik ben er niet dagelijks mee bezig, en dan zie je wel eens een deel over het hoofd. Of: klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'

Hedmark, heb ik een paar huizen bekeken in Rendalen. Allen erg slecht en ik kreeg de indruk dat daar een hoop mensen persoonlijk failliet waren door paarden én drank.
Nu zitten we stukje noorderlijker. In Nord Trøndelag. ( en achteraf had ik nog wel noorderlijker gewild eigenlijk is het me hier veel te druk;) )
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mmhh, ik geef niet graag iemand gelijk

;) , hoe herkenbaar...

Hedmark, heb ik een paar huizen bekeken in Rendalen. Allen erg slecht en ik kreeg de indruk dat daar een hoop mensen persoonlijk failliet waren door paarden én drank.
Nu zitten we stukje noorderlijker. In Nord Trøndelag. ( en achteraf had ik nog wel noorderlijker gewild eigenlijk is het me hier veel te druk;) )

Rendalen is ook druk. Verder naar het noorden (Sømådalen enzo - westelijk van Femund, rond Isteren, en verder, zeker tot aan Røros, is het een stuk rustiger. Als we volgend jaar hopelijk weer in Noorwegen zijn kom ik wellicht eens langs ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.