deuren frezen

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een vraag: ik wil een aantal binnendeuren bij mij thuis vervangen door massief houten deuren. Tevens wil ik de bovenlichten boven de deuren weghalen en de deuren tot aan het plafond door laten lopen.
De deuren krijgen hierdoor geen standaard maat. Omdat de bovenlichten (ramen) weggaan wil ik de meeste deuren wel voorzien van een paar ramen ter compensatie van het verdwenen licht.
Nu zit ik eraan te denken om de deuren zelf te maken. Ik heb nog een voorraadje eik liggen die hier prima voor gebruikt kan worden en ik heb ook een topie-frees (scheppach aanbouwdeel)
Voor het frezen overweeg ik deze (of vergelijkbare) contraprofiel freeskop (http://www.felder-gereedschap.nl/8h...20-8040506-text-0620-o224mm-8head-wkzg-07210#) aan te schaffen.
Echter, hoe zit het met de ramen. Als de deur eenmaal verlijmd is en er gaat een ruit kapot kan het niet meer vervangen worden. Of wordt zoiets op een andere manier opgelost?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Je zou best werken met glaslatjes en een sponning in het hout. Zo kan het glas vervangen worden in de deuren indien nodig.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
@Gandel, dit soort profielen kun je ook krijgen in standaard 40mm wisselbeitels, ben je heel stuk goedkoper uit temeer daar je dit soort profielen niet elke dag gebruikt. Wat je ook nog kunt overwegen als je dikkere deuren wilt maken is een 50 of zelfs 60 mm kop aan te schaffen waar dergelijke profielen ook voor beschikbaar zijn.

Even googelen levert dit http://www.merlierslijperij.be/?CategoryID=252&Page=2
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@SamR, daar had ik ook aan gedacht, maar deze frezen zijn er om vlot strak werk te leveren. Met een glaslatje is het natuurlijk veel extra werk en minder strak (alleen al om het profiel ook netjes op de glaslat te krijgen en dan in de hoeken passend maken).

@Scheppie, dit soort profielen gebruik ik soms bij kastdeuren, ik wist niet dat het ook voor de dikkere binnendeuren bruikbaar was. Dank je wel voor de tip om hogere messen te nemen (die passen volgens mij ook in een 40 mm kop). Ik vraag me wel af of het sterk genoeg is, maar er kunnen natuurlijk altijd een paar deuvels op de verbindingshoeken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@Gandel, dit soort profielen kun je ook krijgen in standaard 40mm wisselbeitels, ben je heel stuk goedkoper uit temeer daar je dit soort profielen niet elke dag gebruikt. Wat je ook nog kunt overwegen als je dikkere deuren wilt maken is een 50 of zelfs 60 mm kop aan te schaffen waar dergelijke profielen ook voor beschikbaar zijn.

Even googelen levert dit http://www.merlierslijperij.be/?CategoryID=252&Page=2

Zijn er ook niet stationare mogelijkheden om zulke messen te gebruiken? Oftewel is er een verloopstuk om zulke messen op mijn bovenfrees te plaatsen. of is dat levensgevaarlijk.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij cmt hebben ze zo'n set met profiel - en contraprofiel om deuren te maken voor op de bovenfrees, met schacht 12mm. Bestaat echter enkel met 1 profiel. Uit de hand frezen is uit den boze met zo'n messen vrees ik. Bij cmt staat alleszins dat het niet mag gebruikt worden om los uit de hand te frezen. Ik denk -als ik het lij nog goed herinner- dat de prijs ergens rond de 400 euro excl btw is.

Ik heb mijn eiken binnnendeuren ook met de bovenfrees gemaakt, gewoon aan beide kanten een profiel gefreesd, vervolgens een groef ingefreesd van 12mm breed. Waar de liggers in de stijlen komen heb ik het profiel in het verstek verzaagd met een geïmproviseerde verstekbak en vervolgens het stukje profiel tussen de 2 zaagsneden uitgebeiteld. Ook de liggers aan beide kanten is verstek gezaagd. Daarna veel passen en bijschuren tot de verstekken perfect passend waren. De pen- en gat verbindingen heb ik ook met de bovenfrees uitgevoerd en het afplatten van de panelen met een afgeronde frees en elke keer de geleider een beetje opschuiven tot ik een goede breedte had afgeplat. Veel meer werk dan met profiel en contra- profiel, maar slechts een paar standaard rechte vingerfrezen gebruikt, 1 afgeronde frees die ik liggen had en 1 profielfrees met kogellager.
 

tuoh

Oud hout
Een vraag: ik wil een aantal binnendeuren bij mij thuis vervangen door massief houten deuren. Tevens wil ik de bovenlichten boven de deuren weghalen en de deuren tot aan het plafond door laten lopen.
De deuren krijgen hierdoor geen standaard maat. Omdat de bovenlichten (ramen) weggaan wil ik de meeste deuren wel voorzien van een paar ramen ter compensatie van het verdwenen licht.
Nu zit ik eraan te denken om de deuren zelf te maken. Ik heb nog een voorraadje eik liggen die hier prima voor gebruikt kan worden en ik heb ook een topie-frees (scheppach aanbouwdeel)
Voor het frezen overweeg ik deze (of vergelijkbare) contraprofiel freeskop (http://www.felder-gereedschap.nl/8h...20-8040506-text-0620-o224mm-8head-wkzg-07210#) aan te schaffen.
Echter, hoe zit het met de ramen. Als de deur eenmaal verlijmd is en er gaat een ruit kapot kan het niet meer vervangen worden. Of wordt zoiets op een andere manier opgelost?

Alvast bedankt voor de reacties.


Eénmaal alle profileringen aangebracht zijn word langs één kant van de deur de profilering weggezaagd met een (dun) cirkelzaagblad. Je hebt dan geprofileerde glaslatten in de hand, eens het deurblad gelijmd zaag je deze geprofileerde glaslatten in verstek om er het paneel of glas mee vast te zetten. Dat vastzetten gebeurt met dunne spijkertjes, bij glasbreuk of ander calamiteiten kan je dan de glaslatten terug losmaken om één en ander te herstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.