Douglas

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Weet iemand of Douglas planken en balken gebruikt kunnen worden voor meubelbouw of gaat dit kromtrekken?
Hoe kan ik dit het beste afwerken voor een mooi resultaat?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Ik denk dat het enige probleem is dat het veel werkt.
Kun je misschien aangeven wat voor meubel het moet worden?
 

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Ik wil voor in de woonkamer een meubel maken voor de TV (L:4mtr, B:80cm, H:60 ongeveer). Ook wil ik een salontafel maken. Moet een beetje een stoer uiterlijk hebben, maar ook wel netjes. Heb je suggesties welk hout ik zou kunnen gebruiken.

In de garage moet ik hoog nodig kasten maken voor mijn Festool systainers en andere koffers. Ik zit te twijfelen over Underlayment (gezien de kosten), maar aangezien ik hier geen ervaring mee heb en veel lees dat het vaak gebogen of niet recht is heb ik dus mijn twijfels......

Hier een foto van de plannen voor de garage:

Schermafbeelding .jpg
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zolang het droog is kan je er mee doen wat je wil, maar het komt vaak kletsnat aan bij de groothandel. Nat kan je er geen meubels mee maken, het kan scheuren, kromtrekken en hars bloeden. Als je het niet droog kan vinden dan laten liggen onder afdak totdat het droog is.

Voor de garage kasten bedoel je oregon platen? Kan inderdaad serieus krom trekken, soms pas enkele weken na het zagen. Voor meubels zou ik het vermijden. MDF is wat goedkoper en ultra stabiel.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dat Eliotti Pine underlayment, of hoe het maar heet (komt vaak uit Brazilie) ligt vaak al krom en scheluw in de stelling van de houthandel; Zweeds vurenfineer underlayment is mijn ervaring wel stabiel en zelfs aan een kant te gebruiken voor zichtwerk (als er niet al teveel fillers in zitten. MDF is inderdaad superstabiel, maar gaat wel doorhangen als je de planken belast (in een vochtige omgeving).
Ik zou voor het TV meubel gewoon eens langsgaan bij een houthandel en kijken welk hout je het meest aanstaat; Douglas is naar mijn mening wel mooi en ook wel bruikbaar, maar wel, net als veel naaldhoutsoorten, levendig onder invloed van de seizoenen en wisselende luchtvochtigheid.

groeten,
Hans
 

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Ik ga mijn "meubel" in de garage dus van MDF maken (doorbuigen is niet aan de orde aangezien de afstanden niet groot zijn). De prijs van MDF en Underlayment verschilt niet gek veel. Wat betreft de meubels in de kamer, daarvoor ga ik morgen eens kijken bij mijn vrienden van de houthandel. Bedankt voor jullie advies!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.