Eikenhouten schuur: schoor in bestaande constructie plaatsen

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Ik heb een eikenhouten schuur geplaatst en wil nog een versteviging (schoor) in de bestaande constructie plaatsen.
Is dit de juiste manier?Schoor.jpg
vrgr
Henk
 

tuoh

Oud hout
Oeps! was de scan vergeten.
Je tekening is bijna juist, enkel de positionering van de wig is verkeerd. De manier van Ronald is ook een goede, maar hier moet de schoor dan best gelijkvallen met de buitenkant van staander en ligger, binnenliggend geeft geen mooi resultaat omdat de uitsparing dan zichtbaar word.

In constructiewerk plaats ik eventuele bijkomende schoren altijd op onderstaande manier, op uitzondering van het sluitstuk word alles identiek uitgevoerd als de rest van de constructie, er is visueel geen verschil te merken. Om de bijkomende schoor te kunnen plaatsen moet één van de twee gaten breder uitgehakt worden, de schoor moet er kunnen indraaien. Hoeveel wijder? dat word door de straal van de schoor inclusief pen bepaald.
Eén belangrijk iets hierbij, het gat moet voldoende diep zijn en de wig mag de bodem niet raken eens geplaatst, anders werkt het niet. Het sluitstuk krijgt aan de onderzijde een lichte wigvorm ( ongeveer 5°) De corresponderende rand van het brede gat word onder dezelfde hoek ingehakt. Het is dank zij de geringe helling van de wig dat deze veel kracht kan genereren en eens aangeslagen ook niet loskomt. Gebruik voor de wig wel een droog stuk hout, of beter nog , een droger stuk hout dan de rest van de constructie.

Mvg,

André

Scan1.jpg
 
Laatst bewerkt:

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Bedankt Ronald,
Je tekening is helemaal duidelijk. Ik ga echter voor de oplossing van Andre omdat mijn schoor (9 cm) in een staander van 15 sm staat.
vrgr
Henk

- - - Updated - - -

Bedankt Andre,
Je tekening is helemaal duidelijk. Zo moetie worden.
Vrgr
Henk
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
Nog een vraag over pen-gat verbindingen in eiken constructies. Ik heb schoren gemaakt met pennen van 120 x 30x 60 mm. Moet de pen strak in het gat zitten of kan ik wat speling in het gat maken bv 122 x 32 x 65 mm.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Geen idee wat de "officiële" methode is, maar ik kies ervoor de gaten in de pen (dus niet in de staander) een beetje ruim te houden. Dat vind ik makkelijker werken. Dat levert ook helemaal geen probleem op, want ik zorg er ook altijd voor dat ze zodanig verschoven zijn ten opzichte van de gaten in de staander dat de boel strak tegen elkaar wordt getrokken al ik de deuvel erin mep. Hetzelfde geldt overigens ook voor de ligger.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik denk dat hdv het over de eiken doken heeft in plaats van over de pennen en het gat.
het mooiste is inderdaad als de verbinding pas is en met een paar tikken in elkaar moet worden gezet.
 

hrietveld

Nieuw lid
1 mei 2014
14
0
ik denk dat hdv het over de eiken doken heeft in plaats van over de pennen en het gat.
het mooiste is inderdaad als de verbinding pas is en met een paar tikken in elkaar moet worden gezet.
Bedankt! Als ik de gaten met een kettingfrees machine maak moet ik dus de ronde kanten onderin het gat eruit hakken? Anders past de pen er niet in..
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als ik je opmerking goed begrijp, dan denk ik dat je bedoelt dat de pennen niet in de uitsparingen te krijgen zijn door de rechte hoek tussen de staander en de ligger? Dat klopt inderdaad als je ze recht maakt. Dat is waarom ik beide pennen altijd afschuin.

Stel je een schoor in de linkerbovenhoek voor. Dan schuin ik de bovenkant van de pen die in de staander schuift af, en ook de rechterkant van de pen die in de onderkant van de ligger schuift. Het is een beetje afhankelijk van de grootte, maar veel hoeft het vaak niet te zijn om de schoor erin te kunnen foefelen. Het is maar dat je de hoek kunt maken. Met een beetje trial and error merk je snel genoeg wat voldoende is. Als de schoor eenmaal op zijn plek zit, dan pas timmer ik de deuvels in de gaten dwars op de pennen. De off-set van de gaten in de pennen zorgt er dan voor dat de boel strak wordt getrokken.

Sorry, ik zit op het moment in het buitenland en heb geen tekenpakket bij me. Anders zou ik het even uittekenen voor je. Dat is waarschijnlijk duidelijker dan het verhaal hierboven.

Dit is trouwens de methode die mij zo geleerd is door een een Duitser die nog op de traditionele wijze vakwerkhuizen bouwt. Blijkbaar is dat een kunde die aan het verdwijnen is, maar ook nog zeer gewild is, want als ik hoor wat voor tarieven hij vraagt, dan doe ik iets compleet verkeerd. :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.