messing naamplaatje geëtst

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier iets heb laten zien. In de tussentijd zijn we verhuisd, hebben we het huis opgeknapt enzovoort. Daarbij hebben m'n vader en ik een nieuw werkplaatsje in de tuin gezet, waarover later meer. Ik kan dus eindelijk weer iets maken. De afgelopen maanden ben ik eigenlijk meer met metaal dan met hout bezig geweest. Ik heb een temperatuurregelaar voor de hardingsoven (die ik voor beitels e.d. gebruik) gemaakt.



Al een hele tijd zoek ik naar een mooie methode om mijn initialen in metaal te krijgen, zodat ik de schaven die ik maak van m'n naam kan voorzien. Aangezien ik zoveel mogelijk zelf doe wil ik dit ook thuis kunnen doen. Uiteindelijk kwam ik uit bij elektrolytisch etsen. Etsen met een zuur schrok me wat af (vanwege de sterke zuren). De methode is eigenlijk simpel. Je definieert een patroon op een stukje metaal en hangt dit in een bak met zout water. Spanning erop en etsen maar!


Ik heb dit, als proef, uitgeprobeerd om een nieuw messing naamplaatje te maken voor de nieuwe voordeur. Eerst heb ik onze namen geprint (in spiegelbeeld) op een sheet voor laserprinters en dit patroon overgebracht op het messing m.b.v. een strijkijzer (tip van internet, super!), zie foto 1. Daarna dit, samen met een tegenelektrode in een bak met zout water gehangen (foto 2) en dit aangesloten op een oplader (6 volt). Na een tijdje is het water flink vies (foto 3) en na zo'n vijf uur (bij 0,3 A stroom) had ik een mooie diepte: er was ongeveer 0,2 mm messing weg. Na wat oppoetsen kwam het er behoorlijk goed uit te zien (foto 4). Het geëtste deel is rijk aan koper, blijkbaar gaat het zink uit het messing sneller weg dan het koper. Hierdoor ontstaat een mooi kleurcontrast. Uiteindelijk heb ik het plaatje in de lak gezet en aan de deur geschroefd (foto 5).


foto1.jpgfoto2.jpgfoto3.jpgfoto4.jpgfoto5.jpg







groeten,
Jan Anton


---
www.kosterplanes.com
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dit heb ik nu net nodig. Ik moet ook op zoek naar een naamplaatje en als het mogelijk zou zijn om het zelf te maken lijkt me dat wel leuk. Maar kan je even wat meer uitleg geven (of verwijzingen) naar de methode die je gebruikt hebt om het sjabloon te printen en aan te brengen op het messing plaatje?

Mathieu
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb de namen geprint (zwart wit, met laser printer) op een ouderwetse sheet voor een overhead projector. Let wel: in spiegelbeeld (had ik bij de eerste poging natuurlijk niet aan gedacht). Dan dit patroon op het plaatje leggen en voorzichtig met een strijkijzer (hoogste stand) de inkt laten smelten, zonder dat de sheet smelt. Dan het sheetje voorzichtig weghalen en klaar! De rest heb ik met plakband, nagellak e.d. afgeplakt. Het staat ook hier allemaal beschreven:
http://www.instructables.com/id/Etching-brass-plates/?ALLSTEPS

groeten,
Jan Anton

---
www.kosterplanes.com
 
A

Athanor

Guest
Leuke oplossing, mooi dat je dit hier plaatst, ik wil ook nog een merkje of naamplaatje maken.

Fons

P.S. Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat jou naam boven staat;);)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Weer wat geleerd. Dat je de inkt van een laserprinter terug kan afsmelten wist ik niet.
Nu op zoek naar een plaatje en dan proberen.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
het gaat overigens ook heel goed op staal, veel sneller dan messing. In een half uurtje kon ik zo 0,2-0,3 mm wegetsen. Het deel dat weggeëtst wordt krijgt een heel mooie matte grijze kleur.

groeten,
Jan Anton

---
www.kosterplanes.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.