Verzaagprogramma ?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Is er iemand die een programmatje kent die je kan downloaden die je helpt bij het opdelen van platen voor verzagen zodat je zo weinig mogelijk verlies hebt?
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
cutlist bestaat ook, maar enkel voor pc,
zie net dat maxcut ook enkel voor pc is, heeft iemand toevallig een programma dat ook op mac draait?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik gebruik ook Free-optimize. Werkt prima. Dikte van de zaagsnede is in te voeren, als ook de afvalstukken dikte en soort materiaal. En het is gratis.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik ook Free-optimize. Werkt prima. Dikte van de zaagsnede is in te voeren, als ook de afvalstukken dikte en soort materiaal. En het is gratis.

Nou, ik heb het net even getest, en ik wordt er helemaal niet jofel van. Allereerst al dat registreren, en de gebruikersinterface is om te huilen. Het zal best werken, maar ze gaan er de wereld niet mee verbeteren...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
maxcut is ook gratis. Ik was er best gelukkig mee toen ik een paar honderd panelen van allerlei maten uit mdf moest zagen.

Geen idee of de andere programma's dat ook kunnen, maar van maxcut kon ik makkelijk een project opslaan. Dat is makkelijk als het nog een keer voorbij komt (wat bij mijn specifieke project niet uitgesloten is).
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik gebruik ook maxcut, ben er tevreden mee. Al is het een paar keren voorgekomen dat het sommige stukken vergeet of niet op de meest optimale manier plaatst.
Maar over het algemeen kan ik niet zonder.
Wat ik wel mis(of mis ik het?) is om stukken restpanelen te kunnen gebruiken samen met ganse panelen, voor zover ik weet kan dat niet.
En het zou ook fijn zijn om bij platen die een richting hebben (fineer) om te kunnen aangeven welke stukken de richting moeten respecteren, en welke niet. Nu is het alles of niets, terwijl bij sommige stukken de richting van geen belang is, en dat je zo soms meer verlies hebt.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Er is ook een "cutlist" plugin voor sketchup, maar heb die nooit gebruikt.
Zelf gebruik ik deze: delphiforfun.org/programs/cutlist.htm
Niet ideaal, maar doet wat het moet doen als je eenmaal ermee overweg kunt. Je kunt ook reststukken invoeren, en nerf "aan" of "uit" zetten (niet per item).
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Nou, ik heb het net even getest, en ik wordt er helemaal niet jofel van. Allereerst al dat registreren, en de gebruikersinterface is om te huilen. Het zal best werken, maar ze gaan er de wereld niet mee verbeteren...

De interface is zeker om te huilen. Alleen jammer dat ze je om je adres vragen.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik gebruik Cutlist plus, weliswaar al een oudere versie (WF2004 r6a). Je kan hier wel een nerfrichting opgeven. Het programma gebruikt altijd de breedte in de zin van de kortste kant van de plaat en de lengte in de langste. Er is ook een optie "can rotate," wanneer je die aanvinkt houdt het programma daar geen rekening mee.
Ik heb nu ook het programma Opticut Pro op het net gevonden, maar heb er nog geen ervaring mee.:confused:
Eigenlijk ben ik op zoek naar een programma dat onder Linux werkt, nu XP niet meer door Microsoft wordt ondersteund, heb ik besloten om Bill Gates buiten te gooien.:p Daarom dus mijn vraag of er iemand een dergelijk programma weet dat onder Linux werkt?
Alvast bedankt.
Pascal
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Voor ik begin te zagen maak ik meestal een ontwerp in SketchUp. Van ieder onderdeel maak ik een zelfstandige "groep". Als het ontwerp klaar is, teken ik ook het te gebruiken materiaal. Een plaat MDF of multiplex is dan gewoon een rechthoek van 1220 x 2440. Vervolgens kopieer ik alle onderdelen en plaats ze zo gunstig mogelijk op het materiaal. Op deze manier kan ik ook rekening houden met nerfrichting, tekening, defecten, etc. Dit is misschien voor grote projecten geen optimale methode, maar voor mijn kleinschalig gepruts werkt het prima. Bijkomende voordelen: ik heb geen extra programma nodig, en in ieder ontwerpbestand blijft ook het materiaaloverzicht beschikbaar.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bij het zoeken naar een Linux compatibel verzaagprogramma op deze site terecht gekomen. Er staan verscheidene programma's vermeld, ook voor Macintosh.
Groetjes,
Pascal
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als het ontwerp klaar is, teken ik ook het te gebruiken materiaal. Een plaat MDF of multiplex is dan gewoon een rechthoek van 1220 x 2440. Vervolgens kopieer ik alle onderdelen en plaats ze zo gunstig mogelijk op het materiaal. Op deze manier kan ik ook rekening houden met nerfrichting, tekening, defecten, etc. Dit is misschien voor grote projecten geen optimale methode, maar voor mijn kleinschalig gepruts werkt het prima.

Zo doe ik dat ook. Ik vind dat juist leuk om het zelf te optimaliseren. Onderdeel van het ontwerpproces. Hetzelfde bij lengtes hout, daar moet je het ook zelf uitrekenen/tekenen om zo weinig mogelijk afval te hebben. Maar erg grote aantallen heb ik ook niet.

Bij sommige klussen (bv. aftimmerwerk in huis) begin ik trouwens gewoon met het stuk dat ik het eerste nodig heb, zaag/monteer dus per plank. Ik probeer uiteraard wel de plaat zo groot mogelijk te houden. En regelmatig lijm ik twee (of meer) stukken aan elkaar. Zo lang het geen zicht- of constructief werk is kan dat prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.