vraag duizend en één over stofzuigers

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heb nu een aantal draden door zitten lezen maar vind niet echt de oplossing.

Voor mijn nieuw verworven ML392 vlak - en vadiktebank moet ik een spaanderzuiger hebben.

Ik heb een werkplaatsstofzuiger die behoorlijk zuigt, maar een 38mm slag heeft.
De ML 392 heeft een 100mm aansluiting uiteraard.

Nu heb ik 3 opties.

1) Een stofafzuiger kopen met zo'n stoffenzak daarboven ( zoiets als de HBM100 )

2) Een Scheppach HA1000 kopen die tijdelijk zo gebruiken en dan zo snel mogelijk een cycloon daarbij maken.

3) een cycloon maken en mijn werkplaatsstofzuiger daar op aansluiten. Hier twijfel ik of dat goed gaat omdat je middels de cycloon eeb verloop van 38 naar 100mm maakt.


ter info de werkplaatsstofzuiger heeft de volgende spec's.
vermogen 1200watt
luchtverplaatsing 1500 liter/min
onderdruk 160 mbar
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Lemen.
Ik heb een nagenoeg gelijkwaardige vlak en vandikte bank van HBM type 200 .
Als afzuiging heb ik een HBM profi 200 met een capaciteit van 2500m3/h ik moet zeggen dat deze perfect afzuig , een kleinere afzuigcapaciteit zou ik niet adviseren.
Waarom profi omreden dat ik eerst een afzuig met een zak had maar deze zak laat veel fijn stof door dus aangepast met een micro filter.

Simon
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Als je de HBM100 neemt neem dan degene met de fijnstof filter in plaats van de stoffen zak.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het fijnstoffilter heb ik (denkelijk) niet nodig, Als ik een dergelijke stofzuiger neerzet, komt ie tegen een buitenwand. Kan daar eenvoudig een kast omheen maken en de resten naar buiten blazen. ( schuur is maar enkelwandig hout:D)
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Cycloon met zuiger

Het fijnstoffilter heb ik (denkelijk) niet nodig, Als ik een dergelijke stofzuiger neerzet, komt ie tegen een buitenwand. Kan daar eenvoudig een kast omheen maken en de resten naar buiten blazen. ( schuur is maar enkelwandig hout:D)

Ik zou er in ieder geval een cycloon tussen zetten. Heb zelf een bouwpakket uit Engeland besteld van cyclone central met een 10cm aansluiting en dat ding werkt echt fantastisch. Vangt 99% vooraf weg. Vraag me af of ik ooit de zak hoef te verwisselen van m'n zuiger. Ennuh, een 38mm zuiger aansluiten op een 100mm machine gaat niet werken. Je verliest veel te veel luchtsnelheid op die manier. Moet je echt een goeie zuiger bij halen. Liefst met microfilter als 't ff gaat.
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Mooi dus de eerste mogelijkheid valt af. Was ik al bang voor.
Een cycloon zal er zeker tussen komen, zijn hier op het forum ook wel wat aardige zelfbouw voorbeelden te vinden.

De efficientie van een bouwpakket cycloon is denk ik vele male hoger dan die stofzuigeremmers die worden omgebouwd met een nieuw deksel. Qua kosten viel het ook erg mee, zeg rond de 100 euro voor het pakket. Uurtje of twee hobbyen. Verder moet je ook rekening houden met zaken als vacuumbeveiliging, dat wanneer de boel vacuum wordt getrokken, dat je cycloon niet in elkaar wordt gezogen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou inderdaad ook voor een cycloon gaan, en die zijn prima zelf te bouwen. Na een avond lezen op de site van Bill Penz heb ik een paar platen aluminium besteld en met behulp van een programmaatje ergens op het internet (googlen op 'uitslag kegel' oid) de juiste maten uitgezet en zo mijn eigen cycloon van aluminium gemaakt. Ik zou terughoudend zijn met ventilatie naar buiten toe. Je verliest de eventuele warme lucht (maar je geeft aan dat het maar een enkelwandig schuurtje is, dus misschien is het geen probleem), maar bovenal ventileer je in potentie toch een zekere hoeveelheid fijnstof naar buiten toe (zal met een schaaf wel meevallen, maar als je er een zaagtafel op aansluit wordt het snel anders) en daar zullen de buren minder blij mee zijn. Het voordeel van meteen voor een cycloon gaan is dat je niet een complete afzuiging hoeft te bestellen om die om te bouwen, maar kunt volstaan met alleen de ventilator en het eindfilter die je compacter kunt inbouwen.

- - - Updated - - -

Even terugkomend op de titel van je onderwerp: laat het vraag duizend en twee zijn: met afzuiging en fijnstof kun je niet voorzichtig genoeg zijn; ik ben beroepsmatig bezig met milieurecht en dan denk je wel eens over luchtkwaliteit. De informatie die nu beschikbaar komt over de gevaren van fijnstof baart me erg veel zorgen. Laten we dit forum gebruiken om zoveel mogelijk informatie uit te wisselen en het een gezonde hobby houden.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het bouwpakket van cycle cyclone kost op dit moment £110,- dat is toch zo'n €137,- komt de verzendkosten bij van £25. En voor mij dan de noorse Mva+ inklaringskosten, dan komt dat stukje dunne plexiglas op €223,-


Nee om afgevoerde warmte hoef ik me niet druk te maken. 'schuurtje' is 11x7m ( 2 verdiepingen :D) Dus verwarmen ga ik niet aan beginnen. Dan krijg je maar condens enzo.
Tot -10 is het lekker klussen.
Om buren hoef ik me ook niet echt druk te maken. Die heb ik niet, en komen er ook niet. MAAR het is wel een goeie tip, want ik had de uitlaat geplanned aan de kant van mijn woonhuisje (ja dat is vele malen kleiner dan de schuur :D)
Maar de indeling is gelukkig nog aan te passen. En ik ga me iets meer verdiepen erin. Misschien herzie ik mijn standpunt.

Maar wat bedoel je, Houthans, met : "Het voordeel van meteen voor een cycloon gaan is dat je niet een complete afzuiging hoeft te bestellen om die om te bouwen, maar kunt volstaan met alleen de ventilator en het eindfilter die je compacter kunt inbouwen"
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Heb toevallig zelf van de week ook een cycloon systeem gebouwd. Heeft me nog geen 50 euro gekost in totaal. Gebruik zelf een karcher bouwstofzuiger maar komt nagenoeg geen stof meer in de stofzuiger. Voorlopig doe ik het hiermee en ben er eigenlijk wel tevreden over.

IMG_2977.jpg
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Via amazon.co.uk kun je voor 38 euro en gratis verzenden een cycloon kopen.
Merk: dust commander.
Exact de zelfde als oneida maar dan goedkoper.

Succes
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jammer dat de dustcommander alleen 55mm ansluiting heeft.
Ik zou eerst een willen voor de 100mm aansluiting.

Terzijde: ik heb via ebay een einhell zuiger besteld.http://www.ebay.de/itm/371130720813?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Einhell is doorgaans niet een 1e keus merk voor me, maar de kleur van het zakje is toch wel zo ongelovelijk mooi.

Op papier is het in de 100mm maat de gunstigste. ( verplaatste hoeveelheid lucht en onderdruk)
Wat er van waar is, betwijfel ik.
Ik had een tabelletje gemaakt van de modellen waaruit ik kon kiezen. Maar 2 apparaten die er exact hetzelfde uitzien, zelfde typenummer en vermogen verplaatsen een andere hoeveelheid lucht.
Een van de verschillen is te herleiden naar 50hz vs 60hz. De chinezen geven beide waarden op, en ik heb het idee dat sommige verkopers 'per ongeluk' de 60hz waarde gebruiken.
Een andere oorzaak kan zijn, dat veel mensen moeite hebben met het omrekenen van CFM naar kubieke meters per uur.

De volgende reden dat ik deze gekozen heb, is dat ie een ingebouwde slave schakeling heeft. Dus automatisch starten als de vandikte bank start.
En als klap op de vuurpijl, inclusief verzendkosten nog heel voordelig ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.