Veritas Mk2

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik ben van plan om binnenkort weer eens richting Arnhem te gaan, om daar onder andere wat slijpspullen te kopen. Ik zat daarbij te denken aan de Veritas MK2 slijpgeleider. Erg goede reviews op buitenlandse fora, interesant filmpje op Youtube en ziet er goed uit. Ik ben een beginnend slijper, of hoe je dat ook wilt noemen. Misschien is het wat overkill om direkt dit type slijphulp te nemen, maar eens goed is altijd goed, lijkt mij.

Zijn er mensen die dit hulpstuk gebruiken? Ik heb er ook nog slijpstenen bij nodig, welk type en korrel is hiervoor het meeste geschikt?
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Heb zelf de veritas slijphulp, en imho is het net voor de beginnende slijper een zeer makkelijk hulpstuk. Als je dit hulpstuk gebruikt elimineer je al 1 probleem namelijk de slijphoek, die blijft namelijk constant met dit hulpstuk. Dus als het slijpen niet goed lukt in het begin weet je al zeker dat het probleem niet bij de slijphoek ligt, maar misschien aan de techniek of de gebruikte stenen ofzo.



Het is ook een zeer degelijk stuk gereedschap, je krijgt zeker waar voor je geld!
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik hem al een hele tijd naar tevredenheid. Hiervoor gebruikte ik de slijphulp van Stanley.Voor beginnende slijpers is deze laatste niet de beste keuze en kwalitatief niet te vergelijken met de Veritas. Het mooie van de Veritas is dat deze ook brede schaafbeitels aankan. Bovendien ligt hij door zijn grootte en gewicht goed in de hand. Je hebt daardoor wel een brede slijpsteen nodig. Wat betreft het soort slijpsteen is het handiger om eens naar oude topics te zoeken. De discussie over de keuze tussen olie,water of diamant is net zo eindeloos als tussen Domino en Lamello.

Ed
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben er al wel uit dat ik waterstenen zal nemen. Waterstenen vind ik fijner in gebruik en ook een fijner oppervlak geven. Grootste voordeel vind ik dat water altijd voorhanden is en altijd hetzelfde is. De afgelopen 3 jaar heb ik het verschil tussen olie en water duidelijk gemerkt, en aan water geef ik echt de voorkeur.

Het gaat me vooral om de korrel. Welke korrel is geschikt om gewoon scherp te slijpen?
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb in het verleden dit hulpstuk eens uitvoerig uitgetest en ik moet toegeven dat het zeker zijn werk doet en een van de betere slijphulpmidellen is die op de markt zijn. Echter zeker niet de beste! De Sharpskate van Harrelson Stanley vind ik superieur in ieder opzicht. Als je zijn website bekijkt vind je er veel informatie. Het grote voordeel is de constante snijhoek die altijd ongewijzigd blijft, de mogelijkheid van de zijdelingse inclinatie te veranderen en de manier hoe het gereedschap gefixeerd word zodat je ook kleine beitels kan slijpen. Zelf heb ik deze ook uitgeprobeerd en het is zeker mijn favoriet.
( http://www.hmsenterprises.com/index.php?c=6 )

Een sharpeningjig gaat echter regelrecht in tegen mijn persoonlijke ethiek aangaande gereedschap scherpen. Ik beschouw de vaardigheid van het handmatig slijpen als een absolute must voor een houtbewerker die met handgereedschap werkt. Uiteraard is dit veel veelzijdiger, sneller en minstens even nauwkeurig als je bereid bent tijd te investeren om een goede techniek te oefenen.
Na het gebruiken van H Stanley's jig moet ik eerlijk bekennen dat ik toch erg geneigd was mij er een aan te schaffen. Dit om gemakkelijk en consistent een snijhoek te herstellen. Ik heb echter nog niet toegegeven aan dit idee.

In het geval van waterstenen kan je om te beginnen het volgende aanraden:
#1000 King Stone
#4000 King Stone
en een #8000 (Naniwa Jyunpaku is mijn favoriet)
Kan je bestellen bij Hida Tool of via So hier (http://www.japan-tool.com/)
Als je een degelijk scherp resultaat wil behalen is #8000 zeker niet overdreven.

Een handig hulpmiddel om je techniek te analyseren, en hierdoor veel te leren, is een kleine handmicroscoop x100. Die zijn erg goedkoop te vinden en zo kan je gemakelijk zien wat er echt aan de gang is met je snijrand.

Als je beter word wil je mischien een goede natuurlijke steen aanschaffen om je resultaat nog te verbeteren. Met een dergelijke investering kan je mischien beter wachten tot je echt weet wat je wil en hoever je hierin wil gaan.

Informatie over slijptechniek kan je terugvinden in een oudere post onder: Handmatige slijp en wet technieken. bij handgereedschap. Als je nog vragen hebt aangaande dit onderwerp, laat maar horen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat je ook absoluut nog nodig hebt is iets om je waterstenen te vlakken. Je slijpt er namelijk zo een holte in. Vooral als je met jigs werkt moet je een vlakke steen hebben. Ik gebruik nu droog schuurpapier, korrel 150 of zo, op de uitvoertafel van mijn vlakblank. Maar ik ben eigenlijk niet zo blij met al dat schuurgrit in de buurt van de lagers en messen, dus ik moet nog eens op zoek naar een goedkoop plaatje graniet oid.

Mijn beitels slijp ik tegenwoordig ook uit de vrije hand, maar met de schaafbeitels lukt me dat nog niet. Daarvoor gebruik ik zo'n Eclips achtig ding. Die goedkope Stanley heb ik ook een tijdje gebruikt, maar dat was echt weggegooid geld.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een sharpeningjig gaat echter regelrecht in tegen mijn persoonlijke ethiek aangaande gereedschap scherpen. Ik beschouw de vaardigheid van het handmatig slijpen als een absolute must voor een houtbewerker die met handgereedschap werkt. Uiteraard is dit veel veelzijdiger, sneller en minstens even nauwkeurig als je bereid bent tijd te investeren om een goede techniek te oefenen.
Na het gebruiken van H Stanley's jig moet ik eerlijk bekennen dat ik toch erg geneigd was mij er een aan te schaffen. Dit om gemakkelijk en consistent een snijhoek te herstellen. Ik heb echter nog niet toegegeven aan dit idee.

Misschien dat het voor een proffesioneel houtbewerker nuttig is om echt uit de hand te leren slijpen. Zoals je zei gaat dit sneller dan met behulp van een mal. Daar heb je gelijk in. Ik vind echter als hobbyhoutbewerker dat ik meer heb aan scherpe beitels dan aan een handmatige slijptechniek. Ik werk liever met beitels dan dat ik leer handslijpen. En met behulp van een slijphulpstuk gaat dat nu eenmaal handiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: LeotBr

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ook voor een hobbyist is het handig. Slijpen is namelijk iets dat je doorlopend bijhoudt. Bijv. je hakt een gat met een beitel en dan haal je de beitel even over een leren riem voordat je met de volgende begint. Dat is een kwestie van een paar seconden en je bent gelijk het beginnende braampje kwijt dat anders groeit en vervolgens een keer brokkelig afbreekt, waardoor je gelijk met een hele put in je snijvlak zit. Met beitels is dat goed te doen, als je ze hol slijpt, dan is het makkelijk om de beitel op die holte te balanceren. Schaafbeitels hebben echter zo'n smal randje, dat ik dar echt zo'n hulpstukje voor nodig heb.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Woodworker,

Een aanrader:

Koop het boek Making and Mastering Woodplanes van David Finck, er staat echt enorm veel info in die ook voor stalen schaven en fijne houtbewerking nuttig is.

Ik gebruik nu enkel nog een : 6000# steen en een traag draaiende slijpmolen van Creusen voor het slijpen en wetten van mijn beitels.
Alles uit de vrije hand geslepen en gewet en het werkt zeer goed en zeer snel.

Vroeger ging ik via 1000-4000 naar 6000 , nu rechtstreek van de slijpmolen naar 6000 en het werkt perfect en bovendien zeer snel. Tegen de tijd dat jij de beitel in je jig hebt geplaatst heb ik de mijne al gewet, duurt geen minuut.
Uit de vrije hand heb jij de controle over wat er gebeurt en niet een of ander hulpmiddel.
Bovendien maakt het niet zoveel uit als je je beitel een paar graden teveel of te weinig geeft, goed geslepen zal hij zeker werken.
 

tuoh

Oud hout
Bij het lezen van dit onderwerp ook in andere postings viel het me op dat het slijpen en afwetten stilaan een volledige hobby op zich word.

Zelf gebruik ik een veel snellere methode en met het zelfde scherpe resultaat, en dit door gebruik te maken van polijstpasta.
Ik slijp en wet ik al mijn snijdende gereedschappen op deze manier( houtbeitels, draaibeitels, haalmessen houtsnijbeitels, schaafbeitels, bijlen, etc...)

Benodigdheden zijn een werkbankslijpmachine met een steen van korrel 100 of 120 erop, en een oud motortje dat een 1400 toeren draait, met op de uitgaande as een katoenen flappenschijf.

Slijp de vouw van de beitel op de werkbankslijpmachine tot je een strakke snede hebt, daarna met de rug van de beitel lichtjes over een fijne diamantsteen, met deze steen ben ik zeker dat de rug mooi vlak blijft.


Start de motor met flappenschijf en breng al draaiende de stick polijstpasta tegen de roterende schijf tot het loopvlak mooi egaal gekleurd is in de zelfde kleur als de stick.

Breng nu de beitel met een lichte druk tegen de flappenschijf, wel zorgen dat de flappenschijf van de snede wegdraait, en in enige seconden is de vouw gepolijst.

Test de beitel op een behaard oppervlak, als alles naar wens verlopen is kan je nu voor barbier spelen, je beitel is vlijmscherp.
Totale tijd nodig om dit resultaat te bereiken ong. 2 minuten.

De polijstpasta word in massieve blokken verkocht om metalen te pollijsten, ik gebruik de groene blokken. prijs voor één blok licht rond de 10€ en je kan er jaren mee verder.


Mvg,

André
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik ben zelf ook een beginner,
en liever niet bezig met slijpen ed.

Ik heb op hout in fort bij Vechten deze mal gekocht.
Het werkt zeer eenvoudig en zeer handig.
Ook is de beitel nu haaks op de steen.
Ik geloof direct de mensen die zeggen dat met de hand sneller is.
Uit de hand hoef je niet in te leggen en in te stellen.
Maar voordat je het goed kunt met de hand ...
Ik ben erg blij dat ik deze geleider gekocht heb. Nu weet ik weer wat scherpe beitels zijn. (Uit de hand is mij dus nooit goed gelukt)

Ik heb er ook direct een diamantsteen bij gekocht. (met tafeltje, ook heel handig)
De reden is dat deze met water kan, maar niet hoeft. (wordt wel aangeraden)
Ik slijp dus droog aan tafel, en spoel aan het einde af.
Bij veel vijzel ook tussendoor, of even afvegen.
Daarnaast is diamant slijtvast, en wordt de steen niet hol

Nadeel van de Veritas is dat je wel een redelijk groot stuk van je slijpsteen niet kunt gebruiken. Het rol-gedeelte staat namelijk ook op de steen.
Dus een grote steen is heel prettig.
Ik heb daarom een diamantsteen van 25 cm lengte gekocht.
Dat kan niet bij Baptist (althans via de site)
daarom bij http://www.dito.nl/shop/product.php?pro ... =10&page=1
gekocht. (staat ook nog wat bij over korrels ed)

Qua grofte is het relevant of je veel of weinig wil verwijderen.
Als beginner heb ik de E/F gekocht. Maar ik overweeg sterk of ik niet een grovere versie erbij wil hebben. Gaat (zeker voor achterzijde beitels/schaven) sneller.
Met de F wordt het wel goed scherp, maar misschien dat voor de puristen dit niet goed genoeg is. Voor mij wel, maar ik bewerk dan ook voornamelijk vuren/grenen/eiken/beuken.

Hopelijk heb je er wat aan.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is wel een beetje een welles, nietes discussie geworden, maar dat maakt niet uit. Was trouwens ook te verwachten, iedereen heeft zo zijn voorkeuren.

De reden waarom ik een slijphulp wil aanschaffen, is om het te gaan gebruiken voor de grotere slijpbeurten. Het wetten op een zeer fijne steen, of mbv polijstpasta lukt me ook wel uit de hand. Voor het onderhouden van de vouw heb ik al verschillende dingen geprobeerd, zoals een bandschuurmachine of de werkbankslijper, maar geen van deze bevielen me echt. Ik denk dat een slijphulpstuk dat gat opvult.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Iedereen die de Veritas heeft gekocht waaronder ik ook zijn tevreden over het apparaat.
Dus of je nu uit de hand moet slijpen of niet, het apparaat werkt gewoon erg goed.
Het zal zeker geen miskoop zijn.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Tijd is een van de luxe artikelen waar maar weinig mensen over beschikken. En vaak is het ook nog zo dat mensen die daar toch ruim over beschikken heel slecht overweg kunnen met het 'gereedschap' tijd. Hoe dan ook de meeste mensen hebben geen tijd om de een of andere manier van slijpen aan te leren die een vakman/of als vakman werkende doe het zelver na vele uren praktijk onder de knie heeft leren krijgen. Een goede Jig is fantastisch en naar mijn ervaring heeft iedere Jig nadelen. Een goede Jig maakt het mogelijk dat je snel, hopelijk foutloos en met een gerust hart je snijdend gereedschap scherp krijgt en houdt. Dat heeft als voordeel dat je ook minder van je gereedschap afslijpt als wanneer je de weg van een of andere slijp 'ethiek' volgt. Voor de mensen die slijpen als hobbie hebben en ook nog de ethiek van slijpen: koop in Japan een fantasties samouraizwaard, ga daar een beetje mee sparren met iemand die ook zo iets heeft en ga deze dan daarna slijpen. Lijkt me een absolute ervaring op het gebied van slijpen. Een vakman doet daar ongeveer 1 maand over. Er zijn veel manier om tot een scherpe vouw te komen en net als de keuze van een specifieke hobbie in hout is dat vaak persoonlijke voorkeur. Belangrijk is het om bewust te zijn van de wetmatigheden van de gekozen techniek. Een methode past vaak bij een bepaald soort van gereedschap. Om maar eens wat te noemen. Voor houtsnij gutsen werk je anders als bij draaibeitels. Goed schuurpapier is ook een mooi product voor slijpen. Droogslijpen geeft kans op verbranding. Natslijpen doet dat niet. Afpolijsten op een lappenschijf met polijst pasta rond bij te veel gebruik de hoeken van het gereedschap af. Ik kan er een boek over schrijven. (dat heb ik eigenlijk al bijna gedaan, alleen de fotos nog) Verder moet ik bekennen dat als ik lees dat je slijpstenen in Japan kunt bestellen , ik de wenkbrauwen iets optrek. Doet me denken aan het werk wat ik hiervoor gedaan heb.
 
A

Athanor

Guest
Zou nog niet een paar weken wachten?

Lie Nielsen komt persoonlijk langs op de 27e las ik in de nieuwsbrief van Baptist.

Jammer dat ik dan (weer) niet kan, M'n oude moeder's verjaardagsfeestje gaat voor....

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.