Gelijk maar even voorstellen dan

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Na vele malen dit forum geraadpleegd te hebben voor informatie of puur uit interesse, heb ik toch maar besloten om mezelf te registreren.

Mijn naam is Bart en ben een ervaren doe-het-zelver, met een grote passie / interesse voor houtbewerking.
Ik ben werkzaam als lei-dekker / loodgieter, wat een echte ambacht is. Dus ook lekker met de handjes van niets, iets maken, net als houtbewerking.

Ik hoop hier nog veel informatie, inspiratie en kennis op te gaan doen.

Alvast bedankt hiervoor!!!
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Hallo Bjorn,

Dank je.

Nee, leidekkers liggen niet voor t oprapen ;-)
Wat zal ik eens vertellen over mijn werk......

Ik ben momenteel bezig met de overname van ons familie bedrijf, dat opgericht is door mijn over-groot opa in 1875.
Wij restaureren / vernieuwen leiendaken en al het bijhorende ambachtelijke loodgieterswerk van voornamelijk kerken en monumentale panden, door heel Nederland.
Enkele voorbeelden van onze uitgevoerde werken zijn bijvoorbeeld de Sint Servaas in Maastricht, de Bovenkerk in Kampen, Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Op dit moment zijn we bezig met de restauratie van de Stevenskerk in Nijmegen en de Nieuwe kerk in Delft.

Heel kort gezegd; wij slopen het bestaande leiendak, voeren dit af en brengen een nieuwe, natuurstenen leiendak aan. Daarbij worden, wanneer daarom is gevraagd, ook alle ambachtelijke loodgieterswerkzaamheden uitgevoerd.

Dit is dus nog echt een oude ambacht, waarbij nog maar weinig vernieuwingen zijn zoals machines. Alles wordt nog met handgereedschap uitgevoerd. Het enigste dat door de jaren enige verbetering / vernieuwing heeft ondergaan is het verticale transport.

Maar naast mijn passie en liefde voor mijn vak / beroep, heb ik nog andere interesses, waarvan (amateuristische) houtbewerking er 1 is.
ik hoop hier op het forum dus nog aardige kennis op te doen.

in ieder geval hartelijk dank voor het welgemeende welkom.

(hieronder een afbeelding van de restauratie van de "Vituskerk" te Hilversum, waarmee we afgelopen jaar de prijs voor "mooiste dak ter wereld" hebben gewonnen)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 234

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het lijkt me wel een boeiend beroep, al sta je natuurlijk in elk type weer.
Pakken jullie de (houten) onderconstructie ook aan bij een dak? Bij ambachtelijk loodgieterswerk denk ik aan het bekleden met lood en zink, goten maken ed?
Je hebt in elk geval wel eer van je werk.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Dat is het ook echt. Bijna alle projecten waar wij aan werken zijn prachtige objecten, en als wij klaar zijn en het ziet er allemaal weer tip top uit, dan heb je echt eer van je werk.

Een nadeel van buiten werken is inderdaad het klimaat in Nederland, maar daar raak je snel genoeg aan gewend.

Aan de onderconstructie / kapconstructie doen wij niets, dat is de taak van de restauratie aannemer. Een stuk verrot dakbeschot zouden we wel eventueel kunnen vervangen, maar daar houdt het dan echt op. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen.
Maar door mijn werk is het een klein beetje dat ik me ben gaan interesseren voor houtbewerking, wij zien in ons werk echt ouderwetse ambachts timmerlieden aan het werk, die bijvoorbeeld in een bestaande kap een nieuwe kilkeper of iets dergelijks moeten aanbrengen van eiken balken.
Dat vind ik nou echt prachtig om te zien, al de onmogelijke houtverbindingen.
Ik ben nu in onze tuin bezig met de bouw van een "simpele" overkapping / tuinhuis, maar dat wil ik in de toekomst ooit een keer in een traditioneel eiken uitvoering doen.
Net als dat topic dat nu gaande is hier op het forum.

Het loodgieters werk dat wij maken is inderdaad het bekleden van torens e.d. met lood. Koper- en zinkwerken zoals goten, roefdaken, felsbekleding en noem zo maar op.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hartelijk welkom, Bart B.

En wat een ambachtelijke achtergrond heb jij!!
Zeer geboeid door je introductie.

groeten,
ornament
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Bart!

Bijzonder om wat over je mooie ambachtelijke werk en bedrijf te lezen! Ik ben geïnteresseerd in die oude ambachten en lees er graag over. Zelf werk ik meer met machines, maar af en toe een uitdaging voor handgereedschap is mooi natuurlijk.

Veel plezier hier!


Fons
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Hoi Fons,

allereerst bedankt.

Met de handjes werken (ambachten) is inderdaad leuk, maar met machines werken vind ik ook heel leuk, mits je een beetje goed spul hebt en er mee om kunt gaan natuurlijk. En goed spul ontbreekt momenteel nog aan.

Ik zal hier in de toekomst waarschijnlijk nog wel veel vragen gaan stellen, wat betreft aankoop adviezen en manieren van machinaal bewerken. Ik heb hier namelijk geen opleiding in gehad en weinig ervaring mee. (Op een zaagtafel/afkortzaag en bovenfrees na dan)
Tot nu toe heb ik alle houtbewerkingsprojecten hier thuis uitgevoerd met kennis die ik her en der opgepikt heb.

Er staan nogal een aantal projectjes op stapel die ik wil gaan uitvoeren, waar ik nog wel wat advies bij kan gebruiken.
Tevens wil ik ook mijn huidige zaagtafel gaan vervangen in een beter exemplaar, en daar is goed advies natuurlijk altijd welkom bij.

Dus er is hier genoeg voor mij om mezelf te vermaken, komt dus helemaal goed.
 

WR1944

Oud hout
Als kind heb ik met veel belangstelling zo nu en dan de loodgieter kunnen gadeslaan als er een reparatie aan de waterleiding of afvoer gedaan moest worden. Dat kwam toen voor rekening van de huisbaas. Niet wetende dat ik zo'n 30 jaar later voor dezelfde klussen zou staan. Zoals ik het heb zien doen kon ik een redelijke verbinding maken in een loden afvoer met kaarsvet en een stukje krantenpapier om het soldeer mooi glad te maken.
Maar de vakman lacht daar natuurlijk om. Ik zie nog steeds graag een geroutineerde vakman aan het werk en probeer er ook nog iets van op te steken.

Welkom op dit veelzijdige forum, veelzijdig voor wat de leden betreft maar ook de houtbewerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.