Door hout lopende as smeren?

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Hallo allemaal,
Nadat ik via dit forum aan een adres voor iepenhout was gekomen, waarvoor nog dank, ben ik nu bezig met het resaureren van een 100+ jaar oude nettenwagen.
Ik loop nu tegen een vraag aan, wat voor vet zou ik het beste kunnen nemen om de aspin, rechstonder op de foto, mee in te vetten?
Het ronde taps toelopende deel gaat door het onderschamel, daar zitten de voorwielen aan.
Het voorschamel draait dus om de aspin bij het nemen van een bocht.
Iemand een idee wat voor vet het beste is?
Aspin.JPG
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Misschien is vet wat gebruikt wordt voor open tandwielen en/ of kettingen een beter idee.
Dit vet is erg taai zodat het goed hecht, nadeel is dat de meeste zwart zijn (er zijn wel andere te vinden) en dat het lastig aan te brengen is. Het lijkt soms meer kauwgom dan vet.

Ik denk dat vet voor lagers niet lang blijft zitten en kopervet is niet gemaakt om te smeren maar om (schroef)verbindingen te beschermen zodat ze weer los kunnen.

https://tst.interflon.net/nl/interflon-fin-grease-og.html
lijkt me een hele goede keus.(en transparant)
of (vermoedelijk makkelijker verkrijgbaar, maar zwart) Shell malleus GL

edit:
Nu lees ik pas dat de as door hout loopt.
In het geval van staal op staal zijn dit de beste middelen, maar ik heb geen idee of dit heel goed werkt samen met hout.
Misschien hebben andere forumleden daar meer kijk op.

Net denk ik aan iets anders, is het geen idee om het hout waar de as doorloopt van een houtsoort te maken welke smerende eigenschappen heeft?

Groeten
Frank
 

tuoh

Oud hout
Geen slecht idee om aan een zelfsmerende houtsoort te denken, maar de enige houtsoort die daarvoor in aanmerking komt is Pokhout. Het werd destijds gebruikt als lagerblokken voor schroefassen van zeeschepen.
Het hout werd vroeger verkocht per kilo, maar ik denk niet dat het nog ergens te verkrijgen is.

Om een metalen as te smeren die door een houten as loopt is een biologisch afbreekbaar vet wellicht het beste, kan je kopen bij elke handelaar in landbouwwerktuigen.

Mvg,

André
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Waarom toch allemaal zo moeilijk denken?
het gaat over een oude wagen, waarom dan ook niet de oude smeermiddelen van de tijd van toen gebruiken.
 

WR1944

Oud hout
Afkomstig uit Den Haag, grenzend aan Scheveningen, kan ik je in ieder geval vertellen dat vroeger in Scheveningen de netten van de vissersschepen naar het zgn. boetveld werden gereden om te worden gerepareerd (en waarschijnlijk naar eventuele opslag op de wal).
Voor het smeren van een dergelijk oude constructie zou ik in ieder geval een dierlijk vet gebruiken. Varkensvet, reuzel of talgvet (van schapen) zijn dan de mogelijkheden. Vooral talgvet is een goed smeermiddel, het werd vroeger veel gebruikt in de scheepvaart. Je weet wel, in de toud dat ijzeren mannen op houten schepen voeren.
Pokhout wordt trouwens nog steeds gebruikt in de scheepvaart. Al is het niet meer zo veel als vroeger. Echter de zelfde constructiewijze als met pokhout wordt nu gebruikt, maar met modernere materialen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
meubelmaker29 zei:
Waarom toch allemaal zo moeilijk denken?
het gaat over een oude wagen, waarom dan ook niet de oude smeermiddelen van de tijd van toen gebruiken.
Vooral omdat varkens ook met hun tijd meegegaan zijn ;) en bijna geen vet meer hebben.
(Wel jammer voor de smaak van een boel vleesproducten trouwens)

Groeten
Frank
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Zijaanzicht%20nettenwagen.jpg

Hier een plaatje van de nu gesloopte nettenwagen, om netten van het strand, Noordwijk had geen haven, naar het Wantveld in de duinen te rijden.
Verder dank voor de reacties ik ga ze eens overdenken.

@Frank, inderdaad hebben varkens tegenwoordig weinig vet.
Ik heb 48 jaar in het vlees gewerkt. ;)

Kan iemand nog een tip geven hoe ik foto's kan verkleinen, ik had nog een paar foto's maar die zijn wel erg groot hier.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Er zijn ook een hoop uploaders die automatisch foto's verkleinen naar forum formaat. Volgens mij doet http://www.imagebam.com dat ook.

Dan laad je dus je foto naar die website, zij slaan em dan online op. Je krijgt dan verschillende links te zien en daarvan pak je dan de forum/website link. Wel even kijken of daar al voor en achter staat, anders zelf even toevoegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.