bourdon pijpen voor draaiorgel

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Tijdens de vakantie voor mijn pa een register bourdon pijpen gemaakt.
Dan kan hij weer verder met zijn draaiorgeltje...

Gemaakt van fijn grenen plankjes en noten
De pijpvoetjes(zitten binnen in) zijn van beuk, omdat dit wat fijner te bewerken is.
Ze staan op het orgel en de klank (intonatie) is perfect.

Later maak ik nog accompagnementen (tegenzang) 10 stuks, dan laat ik het hele proces zien.
Ik was zo druk bezig, dat ik vergeten ben foto's te maken.

IMG_0241.jpg
Groeten, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en EdP
A

Athanor

Guest
Foto's is wel het minste dat we verwachten...... Tegenwoordig houden we ook erg van filmpjes.

We wachten met belangstelling op het vervolg!


Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ongekend vakmanschap. Hier moet je ons meer achtergrond over geven.
Waar heeft dit project allemaal mee te maken en wat komt er bij kijken.
Een orgel op de open dag hout???????????????
vr.gr. Jan Pranger.
 

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Hoi Kor,
Bij mijn voorstellen heb je misschien gelezen dat ik mijn "houthobby" de laatste jaren wat meer heb toegespitst op het bouwen van kleine handdraaiorgels.
Dus ik heb met belangstelling je bericht gelezen en bekeken.
Het ziet er heel goed uit, de pijpen zijn mooi gemaakt.
Kun je nog iets meer informatie geven over het orgel zelf?
Hoeveel toets is het? Is het gebouwd m.b.v. bestaande tekeningen, of is het een eigen ontwerp?
Werkt het met rolletjes of met boeken? Enz.
Ben heel benieuwd.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Piet Simons,

Zo,n 25 jaar gelden is mijn pa begonnen met het bouwen van een 72 toets Carl Frei systeem draaiorgel.(luchtklavier)
Na 5 jaar was het gereed en dit orgel draait meestal in Joure. Vrienden hebben het orgel van ons gekocht en exploiteren het nu.
Onlangs maakte ik een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qLZ1OvzCf9o
Ik ben beter met hout dan met filmen :)
Dit is 1 van de meer dan 100 boeken die er zelf bij zijn gemaakt. Soms van typen 90 toets overgezet.

Af en toe draai ik het orgel, liefst met de hand en deze gouden hart serenade is een van mijn favorieten.

Onlangs kwam het verzoek van de dochter van een overleden kennis om het orgel waar die man aan was begonnen zover te brengen dat er een melodie uitkwam.
Het is nu zover, dat het aan te horen is.
Om het perfect te krijgen moet er nog veel meer gebeuren.
Er moet een nieuwe balg gemaakt worden en zoals ik al aangaf nieuwe accompagnementen en bassen.
Het is een 32 toets met papierrollen.

Groeten,

Kor
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Heerlijk zo'n orgel. Nostalgie ten top en niet weg te denken uit de muziekgeschiedenis. In de documentaire "The Sound of Belgium", te vinden op YouTube wordt er behoorlijk wat aandacht besteed aan de dansorgels en hun aandeel in het ontstaan van moderne dans-tempels.

Binnenkort gaan we een paar dagen naar de Efteling, kan ik weer heerlijk genieten van het orgel van de stoom-carrousel. Al sinds mijn kinderjaren ben ik gefascineerd door de complexe mechaniek van orgels. En de deuntjes natuurlijk.
 

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Kallo Kor,
Hartelijk dank voor je reactie en het leuke stukje muziek.
De vraag om het 32-toets orgeltje af te maken kan ik me heel goed voorstellen, want in het bouwen ervan gaan heel wat uurtjes zitten en het heeft hierdoor toch een bepaalde emotionele waarde.
Ben heel benieuwd naar het vervolg van je werkzaamheden.

Trouwens, voor mensen die met de gedachte spelen om ook zo'n mechanisch muziekinstrument te bouwen (maar wat huiverig zijn om er aan te beginnen) kan ik het volgen van een bouwerscursus aanbevelen.
Deze wordt in Arnhem gegeven en is bijzonder leuk om te volgen.
Wie hier meer informatie over wil, stuurt maar een PB-tje.
 

WR1944

Oud hout
Ik kan geen noot lezen of spelen maar ik luister graag naar mechanisch voortgebrachte muziek. Of het nu een draaiorgel of een player piano is maakt me niet uit. Jaren terug heb ik het boekje gekocht van De Vries over een orgeltje met het idee om er aan te beginnen als ik met pensioen was. Nu ben ik bijna 10 jaar met pensioen en ik heb meer klussen voor de boeg dan ooit. Daarnaast is het ook een droom om een mechanische piano in huis te halen en eventueel draaiend te krijgen. Maar tijd en ruimte is de grootste handicap. Dromen over deze zaken kost gelukkig niets.
Kor, dat orgel op YouTube heeft een mooie warme klank en ook het arrangement klinkt leuk. Als kind kon ik er uren naar luisteren en dat is nog nauwelijks veranderd.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dat orgel is "De Paltrok" genoemd naar de houtzaagmolen.
Zo is er weer de link met houtbewerking. Ik heb mijn liefde voor hout natuurlijk in de genen meegekregen.:)
Er zijn voornamelijk CarlFrei arrangementen bij, die voor ons (voor mijn pa meer dan mij) een nostalgische waarde hebben.
Als er weer een open dag hout komt, wil ik proberen dit orgel daar te krijgen.
Dan kan iedereen horen hoe mooi orgelklanken kunnen zijn.
Groeten, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Eindelijk de draad weer opgepakt.
De 31-er heb ik gesloopt om helemaal weer opnieuw te beginnen.
Een mooie oefening voor het grote werk later...
Tussen door op mijn verjaardag ( 15 juni) nog gedraaid met het orgel wat mijn vader heeft gebouwd.

Paltrok draaien op mijn verjaardag

De rest van de foto's zijn van het maken van de pijpen voor mijn kleine orgeltje.
b79bcce6-d045-49f1-ac7c-91015916a1c3.JPG52350a88-9caa-4206-bfda-b7dec04c2cba.JPGIMG_9353.JPGIMG_9360.JPGIMG_9366.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.