Schaaf

Pjotr88

Actieve deelnemer
18 jun 2012
37
0
Zaanstad
Het zijn allemaal Quangsheng schaven, ook nog verkocht als Juuma door Dieter Schmidt. In principe zijn het dus dezelfde schaven.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Nico,

Ik heb zelf de Dick schaaf no 4 een cursist van mij heeft een Quangsheng schaaf van de Baptist en het zijn zeker niet dezelfde schaven!
De Dick schaaf is fijner afgewerkt het schaafmes is iets dikker en de keerbeitel beter voorts is op het schaaf mes van Dick de D ingegraveerd. De Dick schaaf is op een veel hoger niveau afgewerkt vergelijkbaar dus met LN. Mijn keuze zou altijd de Dick schaaf zijn.
Als je beide schaven naast elkaar legt zie je onmiddellijk de (kwaliteits) verschillen.

Gr. Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Roeland,

Was de zool van je Dick schaaf volledig vlak bij de aanschaf? En de zijkanten onder exact 90 graden? Welke nummer(s) heb je?
Indien er nog forumleden zo'n schaaf hebben en deze zouden kunnen nameten zou het interessant zijn om dit eens bij elkaar te leggen.

Ik schreef zelf reeds eerder dat ik eens drie Juuma schaven, nummer 4, (dezelfde fabriek, wordt verkocht bij Dieter Schmid )heb gecontroleerd op haakse zijkanten en dat er bij één schaaf één zijkant niet onder 90 graden stond. De zolen zijn niet gecontroleerd .

Ik heb een blokchaafjes van Dick gecontroleerd en die had geen zijkanten onder 90 graden.

Voor op de futselplank is dat natuurlijk belangrijk.

groeten,
Ornament
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Ornament,

Ik heb de Dick schaaf no 4, de zool is perfect vlak! en de zijkanten staan exact haaks op de zool, uit de doos is deze schaaf zo te gebruiken, wel even de boel ontvetten! Ze zijn niet zuinig met de conservering olie.
Het verschil tussen de no 4 van LN en de no4 van Dick is de naam en de prijs qua kwaliteit en afwerking ontloopt het elkaar niet! Het is echt een superschaaf met natuurlijk het bedrock systeem van Bailey(Stanley).

gr. Roeland
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Roeland, voor de info.

De Juuma schaven nr 4 waren , buiten één zijkant, ook heel keurig afgewerkt. Je hebt en voelt een brok kwaliteit. Er is gewoon geen vergelijking met hedendaagse Stanleys (Bailey).

groeten
Ornament
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Roeland,

Bedankt voor de info. Ik was er vanwege allerlei reviews op internet van uit gegaan dat het allemaal hetzelfde was.
Maar dit is goed nieuws. Ik wil een #62 kopen, om te gebruiken met een shootingboard.
Al mijn schaven zijn niet haaks genoeg om daarvoor te gebruiken, en haaks maken vind ik een te groot karwei.
Nu gebruik ik een oude stanley 130. Dat is het meest haakse wat ik heb, maar het is een kleine schaaf en niet prettig om hiervoor te gebruiken.

Als ik iets nieuws koop wil ik graag het beste wat er voor mijn budget is. Of je nou 169 of 280 uitgeeft, het is in beide gevallen een hoop geld en ik baal ervan als ik achteraf spijt krijg. Je kan het geld maar 1 keer uitgeven.
Ik spaar liever wat langer als ik daarmee iets beters kan kopen.
Maar als de Dick zo goed haaks is, en vergelijkbaar met de LN, dan ga ik voor de Dick. Dat scheelt toch een hoop.
Dan kan ik ook wat meer uitgeven om een mooie beuken shootingboard te maken, ipv wat restjes vuren.

Groeten, Raymond
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Het is een hele mooie schaaf inderdaad en je krijgt er ook zo'n rolletje bij voor gebruik op shooting board. Dat lijkt me heel handig, want ik krijg vaak kramp in mijn hand als ik veel 'shoot'.
Een verschil met de Veritas die ik heb is de dikte van de beitel: 3.1mm voor de Dick en 4.8 voor de Veritas. Nu weet ik niet of dat een voor of nadeel is: makkelijker slijpen versus minder chatter?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het is een hele mooie schaaf inderdaad en je krijgt er ook zo'n rolletje bij voor gebruik op shooting board. Dat lijkt me heel handig, want ik krijg vaak kramp in mijn hand als ik veel 'shoot'.
Een verschil met de Veritas die ik heb is de dikte van de beitel: 3.1mm voor de Dick en 4.8 voor de Veritas. Nu weet ik niet of dat een voor of nadeel is: makkelijker slijpen versus minder chatter?

Bij een dikkere beitel moet je meer materiaal weghalen. Kortom als je langere tijd met slijpen en wetten bezig wilt zijn dan moet je dikkere beitel nemen. Voor het schaven zelf is er geen aantoonbaar verschil.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Naar mijn gevoel is een dikkere beitel gemakkelijker te slijpen uit de hand. Door het grotere contactoppervlak ligt de beitel stabieler op de steen. De beitel is gemakkelijker te controleren tijdens het slijpen/wetten. Eventueel kan je beitel hol slijpen op de slijpmolen.
Ik heb één blokschaafje van Juuma (einhand simshobel, rabbat blokschaafje) waar ik erg tevreden over ben. Uitstekende afwerking, vlak en haaks en goede beitel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tja Nico de kleur (licht)bruin was direct ook niet mijn favoriet, maar ik moet zeggen het stoort mij nu niet meer en ik vind het eigenlijk wel wat hebben in combi met de handgreep en knop en de mooie afwerking.
Heb ook nog de lage hoek schaaf met de beitel over de gehele breedte van de zool ook zo'n geweldig schaafje.

IMG_2361.jpg

IMG_2362.jpg

IMG_2363.jpg

gr. Roeland
 
Toch nog wat moeten bij stellen aan de Dick schaaf. Ik kwam er achter dat de dekbeitel niet lekker vast klikte, waardoor de beitel los kwam tijdens het schaven van wat zwaarder werk. De schroef vaster aandraaien was geen optie, want dan was de beitel niet meer te verstellen. Ik heb de onderkant van het aandrukhendel van de dekbeitel voorzichtig iets afgevijld tot hij zuiver vlak op de keerbeitel lag en daar was de klik. Het euvel was verholpen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf de Juuma nr 4 en die is volgens mij kwalitatief gelijk aan Dick. Vond de kleur en uitvoering mooier dan de Dick serie. Minder vond ik de greep die teveel knelde aan de bovenkant. Zool, zijkant in het haak en alleen de beitel over de waterstenen gehaald.

Na een kleine ingreep alle vrijheid en comfortabele grip.

schaafgreep.jpg
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Dick of LN? Deze discussie heb ik deze zomer (na terugrit vakantie) bij een bezoek aan Dick (Dictum) gevoerd met de verkoper. Wat is nou het verschil tussen een LN en een Dick schaaf? Zijn antwoord was dat het vooral in de toleranties van productie zit, dus inderdaad zaken als haaksheid van de kanten en vlakheid van de schaafoppervlakken. Zelf ben ik zeer blij met mijn No 62 en blokschaaf van Lie Nielsen, inmiddels al jaren in bezit en altijd weer een genot om te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.