Deuromlijsting afwerken

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Beste,

Ik heb 5 mdf verfdeuren geplaatsen op mijn eerste verdieping.
De omlijstingen in verstek gemaakt en de onvolmaakthden (kleine spleten in verstek) heb ik afgwerkt met mdf vuller, en aan de kanten van de omlijstingen met acrylkit.
Deze worden geverfd en dan is dat proper afgwerkt.

Nu ga ik onder eiken deuren plaatsen met eiken omlijstingen. Hoe kan ik die afwerken?
Aan de kanten van de omlijstingen en aan het verstek? Die worden natuurlijk niet geverfd, vernis of olie.

Mvg
Bart
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Hoi Bape,

Heel toevallig ben ik afgelopen weekend ook bezig geweest met het frezen van mij nieuwe deurlijsten. Heb je wellicht ene foto'tje? Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Met vriendelijke groet,

Ralph
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Hoi,

Ik kan je enkel een foto bezorgen van de verfdeuren. Die heb ik gewoon gekocht.
Mijn deuren voor onder heb ik nog niet. Die zijn besteld.
2 deuren ben ik zelf aan't maken, speciaal formaat.

Mvg
Bart
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
bape zei:
Beste,


Nu ga ik onder eiken deuren plaatsen met eiken omlijstingen. Hoe kan ik die afwerken?
Aan de kanten van de omlijstingen en aan het verstek? Die worden natuurlijk niet geverfd, vernis of olie.

Mvg
Bart

Hallo Bart

Ik veronderstel dat de kozijnen zijn geschilderd,dus de eventuele langsnaden zou je met acrylaat/parket kit kunnen afwerken.De verstekken is een kwestie van zuiver zagen/schaven ( met verstekbak/afkortzaag )om een mooi resultaat te verkrijgen.Spijkergaatjes zijn te vullen met kneedbaarhout of een zelf gemaakte mix van houtlijm met schuurstof.



Geurt.


----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-------
 

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Nee, de lijsten gaan niet geverfd worden, enkel beits + vernis.
Maar als je met houtlijm en zaagsel bijwerkt, ga je dat niet zien als je dan gaat beitsen en vernissen?
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Idd als je de beleglatten met koploze spijkertjes bevestigd kun je die uitstekend met lijm en fijn schuursel dichtmaken.
Gupa wil ook perfekt, maar waarom zou je dat gebruiken als je het zelf ook kunt maken.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Even reageren op het bericht waarin gesteld wordt dat het vullen van gaatjes met een mengsel van lijm en schuurstof geen probleem oplevert. Dat is geen goed advies. PVAC lijm met schuurstof droogt in de regel op als een enigzins taaie en grijze massa die onder lak of vernis goed en lelijk zichtbaar blijft. Parketteurs gebruiken voor het vullen van gaatjes stoplak met schuurstof gemengd. Dat werkt wel. Feitelijk maak je kneedbaarhout met het schuurstof van het onderhanden zijnde project. Je kunt er overigens beter geen oppervlakte beschadigingen zoals diepe krassen en deuken mee repareren. Dat wordt weer lelijk! Overigens kun je niet scherpe deuken met behulp van een (stoom) strijkijzer en een vochtige schone doek op laten zwellen en dus "uitdeuken" :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.