Onder 45° met de ts 55

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik had een vraagje... ik heb enkele verstekken moeten zagen onder 45° met mijn ts55. De hoek en de rechtheid zijn perfect, maar als de invalzaag op de rail staat valt die om. Ik moet voortdurend mijn hand op de zool houden en de zaag zo voortduwen. Is dit de normale hang of is er ergens een knopje of een wieletje die je moet indrukken ofzo waardoor de zaag zich vastzet?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat is normaal.

Er is maar 1 zaag waarbij dit niet het geval is: de makita. Deze heeft op de rail een extra randje waaronder je een lipje van de zaag kan schuiven, zodat deze niet omkantel.

Dit is iets waar festool in tekort komt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank je! Ik verwachtte, Festool kennende, dat er wel een wieletje ofzo zou zij die je moest aanspannen ofzo... Wel een groot tekort voor zo'n merk!
 

WR1944

Oud hout
Er is wel een mouw aan te passen als je een beetje handig bent. Met een geleideraanslag kan je het Makita-effect nabootsen.
https://www.festool.nl/Products/Acc...2&name=Accessoires-voor-de-geleiderail-FS-RSP

Met een zelfmaak beugeltje kan je deze stop aan de zaag bevestigen. Ik heb het zelf niet gedaan maar ik zag het ooit op de Amerikaanse FOG.

De zool op de geleider drukken leek me een simpeler manier van werken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dank je wr1944, ik zal het ook zo laten, dacht gewoon dat ik iets over het hoofd zag, gezien de reputatie van Festool dacht ik dat er daar wel over nagedacht was. De hand op de zool is natuurlijk geen drama!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.