Voorstellen en na aanleiding van dit forum ook een kistje

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Mijn naam is Rene,ik ben 30 jaar en kom uit Mijdrecht,gemeente De Ronde Venen.
Ik ben begonnen in de scheepsbouw,met name zeilschepen.Werkzaamheden waren vanaf de opbouw naar het aftimmeren aan boord en teak dekleggen.
Na 7 jaar daar gewerkt te hebben is er iets anders op me pad gekomen waar ik nog met plezier werk.
Het is alleen toch wel iets heel anders...Nu plaats ik kunststof kozijnen,garagedeuren dakkapellen(maken,plaatsen en aftimmeren) en gevelbekleding.
Best leuk allemaal,maar mis het echte fijne timmerwerk wel.
Nu kwam ik een tijdje geleden op dit forum terecht en het heeft me aangespoord het toch weer een beetje op te gaan pakken!:D
We hebben sinds kort ook een huis gekocht met een schuur in de achtertuin van 12m2,dus het kan nu ook,aangezien ik eerst niet eens een schuur had..:(

Ben begonnen met een werkbank van okoume te maken en wand met het haaklatten systeem.
foto(1).jpg
En aangezien ik nu bouwvak heb,had ik mooi de tijd om voor het eerst is een mooi juwelen kistje te maken voor me dochter.

Aangezien we op m'n werk geen vlak en vandiktebank hebben heb ik het van MDF en Essen/ Pallisander fineer gemaakt.

foto 3.jpgfoto.jpgfoto 1.jpgfoto 2.jpg
Het kistje is nog geeneens af en zou dingen toch de volgende keer al heel anders doen..oa zou de afwerking iets beter kunnen maar over het algeheel ben ik best tevreden!
Boven op de deksel wil ik nog een messing plaatje inleggen met haar naam erin gegraveerd.
Nu rest mij nog de eindafwerking,het is geschuurd met P600 maar ik weet niet zou goed wat ik nu moet,dus hierbij graag jullie advies!(met foto's ;))
Ik zat aan schellak te denken maar ik weet niet of het politoeren me gaat lukken en wil het niet verpesten.
Dus misschien toch maar een glanzende olie? Wat is wijsheid..?

Graag jullie mening en opbouwende kritiek natuurlijk :rolleyes:

Mvg,Rene
 
A

Athanor

Guest
Hallo Rene,

Welkom op het forum!! Fijn zo'n eigen werkplek he?

Je start gelijk met een mooi werkstuk hoor! Zeker complimenten dat je dit met fineerwerk hebt gemaakt.

Ik heb vorig jaar een paar kistjes afgewerkt met Danish Oil, die zijn er fraai uitgekomen na een drietal lagen.

Groet van Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind het een Top Kissie en een heel mooi werkplekje alles een vast plekje en opgeruimd , zou ik ook is moeten doen ;-)

O ja ,enne welkom

ook Rene (rendew)
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Rene,
Welkom op het forum.
Mooi kistje heb je gemaakt.
Voor de afwerking kan je natuurlijk van alles gebruiken.
Zoals Fons aangeeft de Danisch Oil maar Osmo hardwax is ook goed te gebruiken.
Daarnaast kan je ook gewoon een blanke lak gebruiken.

Ik zou zelf een quadrant scharnier gebruikt hebben.
Deze vind ik net een iets luxere uitstraling hebben en de klep kan te ver open.

image.jpg
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Bedankt voor de leuke reacties:)!
@Athanor: Zeker fijn zo'n werkplek,ben er ook echt blij. Je kistjes zien er ook erg mooi uit,had ze al een keer voorbij zien komen:D

@Scrijnwerker: Ik heb de quadrant scharnier gezien op de site van Baptist. Het scharnier is ook veel mooier dan die ik nu heb gebruikt,enkel vind ik ze vrij prijzig.. Want fineer was 50 euro,de lijm 16 euro en dan de scharnieren van 12euro ps en dan nog de olie..dan wordt het toch een best duur kistje voor de eerste keer:rolleyes: Niet dat ik er spijt van heb hoor,denk eerder dat ik de smaak te pakken heb:cool:

Of halen jullie het beslag ergens anders? Ik zie namelijk hele mooie scharnieren en sluitingen voorbij komen.

Ik heb trouwens nog Aquamarijn Revol blanke olie van mn parketvloer staan,dat zou misschien ook nog kunnen?
Moeilijk,want wil het wel in 1 keer goed doen...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
ik heb ooit een hele voorraad schaniertjes gekocht bij veritas/lee valley. je hebt dan wel de transportkosten, maar de schaniertjes waren een paar dollar per stuk. Wel de moeite waard op eens op hun site te kijken.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik begrijp je redenatie om deze scharnieren te gebruiken.
Wat betreft de olie kan je natuurlijk een proefstukje maken om te kijken of je het wat vind.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.