Tafelzaag of invalzaag voor amateur houtbewerker

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Ik heb in het verleden de nodige luidspreker 'kastjes' in elkaar geknutseld. Ik was daarbij altijd afhankelijk van de zaagkwaliteiten van de lokale bouwmarkt en mijn (geklungel met mijn) bovenfrees. Er komt binnenkort weer een klusprojectje aan. Ik overweeg om eens een keer in 'iets' te investeren waarmee ik voortaan netjes en consistent kan zagen. Daarnaast is kunnen zagen in verstek een eis.

De meeste werkstukken zullen beperkt blijven tot panelen met een breedte van zeg 40 cm en een lengte tot 100 cm. Het mogelijk eerste project zou het op maat maken van een werkblad zijn. Dat is dan het eerste en n.a.w. enige paneel van maar dan 1 meter lengte. De lengte van dat paneel is +/- 2.5 m. De dikte van de panelen is veelal +/- 20mm, maar panelen van 40 mm dik kunnen zagen heeft de voorkeur.

Maar waar kies ik nu voor? Een invalzaag met geleider of een zaagtafeltje? Het heeft de voorkeur een stuk gereedschap aan te schaffen waar nog de nodige accessoires voor beschikbaar zijn/blijven zodat uitbreidingen mogelijk zijn. Mocht het van belang zijn, de bovenfrees die ik heb is een DeWalt DW615 (of een net afwijkend model, hij lijkt er iig sterk op)

Mijn budget is 400 euro.

Kan iemand me op weg helpen? Ik zie door de hoeveelheid aan merken en type-nummers de machines niet meer.
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Misschien maar gewoon een Festool TS 55 halen. Daar kan ik volgens mij geen bult aan vallen.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Ik heb zelf een cs70 en een ts55.
Ik ben echt verliefd op de cs70, maar moet soms toch terug grijpen naar de ts55 ivm de grootte van de panelen.
Een zaagtafel is leuk voor schulpen maar bij 260cm breedte houd het op (ik heb nog geen tafel verbreding)

Je geeft zelf al aan dat je met grote platen wilt werken. Ik zou dan voor de ts55 gaan.
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Prima, ik houd marktplaats in de gaten. Eens kijken of van de week een fraai model kan vinden.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je een beetje binnen je bugdet wil blijven. Is de keuze een inval zaag. Een goede tafelzaag is veeel duurder.
Ik lees weer heel veel het F-word. En als je van plan ben om bv ook de CS70 te kopen dan is het, het overwegen waard. Maar dit is wel een zeer prijzige hobby.

Kijk een naar de Bosch Blauw GKT 55 deze zaag is op zijn minst even goed als de TS-55 maar wat vriendelijke geprijsd.

Maar welke zaag je ook neemt, koop er gelijk een goed zaagblad bij.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Een zaaglineaal/geleider is heel praktisch met dit soort lengtes.
Helaas is bij Festool dan ongeveer je budget weg en dan moet de zaag er nog bij.

Twee linealen van 2 x 140 cm is praktisch, maar je kunt de koppeling net scheef duwen tijdens het zagen. Dat is goed opletten en geen zijwaartse druk uitoefenen, anders heb je een holle of bolle zaagsnede (ik heb het over 1 a 2 mm).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Twee linealen van 2 x 140 cm is praktisch, maar je kunt de koppeling net scheef duwen tijdens het zagen.

Dan moet je een Mafell of Bosch nemen, met die rails koppel je probleemloos en snel volledig recht.

Voor de topicstarter, volgens mij maakt je budget je keuze al als je serieus materiaal wilt. Een goed merk tafelzaag koop je waarschijnlijk niet eens 2e hands voor dat geld. Nieuw zeker niet. In jouw situatie kun je je weinig buil vallen aan een goede invalzaag met goede liniaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.