Restauratie van een zwaluwstaart zaagje.

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Op de rommelmarkt heb ik dit zaagje op de kop getikt. Het is in vrij slechte staat, maar nog niet reddeloos verloren. Dit soort zaagjes duikt bij ons in de streek bijna nooit op, dus moest ik het wel meenemen.

IMG_2133.jpg

Het zaagblad is zo'n 25cm (10 inch) lang en het handvat zit me als gegoten. Helaas heeft een onverlaat een gat in het handvat geboord :mad:. Ik ben er nog niet uit of ik dit gewoon zo ga laten, of dat ik er een nieuw stuk hout ga instoppen.

De vertanding is vakkundig om zeep geholpen, let maar op de tanden tov de tegelvoeg:

IMG_2136.jpg

Heeft er iemand een idee van waartoe de afschuining thv het handvat dient?

De rug van de zaag is helaas niet van messing maar van staal. Als ik even snel met wat staalwol over de rug wrijf zie je dit duidelijk.

IMG_2138.jpg

Er zijn nog vage sporen van een merkstempel aan te treffen in de rug. Helaas is het nooit echt diep ingeslaan, en heeft het roest alles nog onduidelijker gemaakt.

IMG_2134.jpg

Rechts van de stempel is er trouwens nog een kleinere stempel gemaakt met twee mini afbeeldingen bij. Helaas is dit bijna niet op foto vast te leggen. Ik kan het enkel zien als ik onder de juiste hoek onder een sterke lamp begin te speuren.
Heeft iemand nog tips om dit duidelijker leesbaar te maken? Ik heb voorlopig nog niks durven doen aan deze kant van de rug, ik zou graag weten welk merk de zaag heeft.

Aangezien de rug ook van staal is overweeg ik om alles in het citroenzuur te leggen om te ontroesten. Zonder handvat uiteraard. Goed idee of niet?
Voorwaarde is natuurlijk wel dat ik de schroeven in het handvat los krijg. Wat nog niet evident zal zijn.

IMG_2139.jpg

Zou ik deze proberen loskrijgen of zou dit alles om zeep kunnen helpen?

Ik ben alvast begonnen met de smurrie op het handvat te verwijderen. Hiervoor heb ik fijne staalwol en glasreiniger gebruikt. Zo gaat het vuil weg, maar behoud je wel een mooi patina (tip van Paul Sellers).

IMG_2140.jpg

Alle tips zijn meer dan welkom!

Groeten, Reinoud
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb betere foto's proberen maken van de stempel in de rug.

IMG_2154.jpg

IMG_2155.jpg

Beter krijg ik ze niet. Met het blote oog is het iets beter te zien, maar niet veel. Ik heb wat CSI methodes opgezocht, maar daar ga ik niks aan hebben vrees ik.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zoals gewoonlijk heeft ongeduld en impulsiviteit weer eens de bovenhand genomen :).
Ik had nog een oude schroevendraaier liggen, even wat vijlen en de schroeven kunnen eruit:

IMG_2160.jpg

Na ze los te schroeven voorzichtig tikken met een doorslag en een klein hamertje:

IMG_2161.jpg

Een van de schroeven zat wat dieper in het hout:

IMG_2158.jpg

Dit kon helaas niet zonder gevolg blijven:

IMG_2163.jpg

Maar voor ieder probleem een oplossing, beetje lijm, een klemmetje en een beetje rusten.

IMG_2166.jpg

Nu het blad uit het handvat is, is het tijd voor de volgende stap. Eerst heb ik met een steekmesje het grove roest al verwijderd. Op naar het zuur:

IMG_2165.jpg

(sorry, ik krijg de foto niet gedraaid)

De fles heb ik in een emmer gezet om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt.

IMG_2167.jpg

Nu maar wachten...
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Ha, geweldige vondst! Ik heb een tijdje geleden iets gelijkaardigs op de kop getikt, in een vergelijkbare toestand. Alleen heeft een ondeugend jongetje mijn zaagje in de tuin achtergelaten voor we op vakantie vertrokken, dus het citroenzuur zal er een flinke kluif aan hebben. Bij mij zit het handvat er trouwens niet aan geschroefd, maar gerivetteerd. Het zal mij benieuwen of het handvat zal kunnen gered worden...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
In minder dan 24 uur tijd heeft het citroenzuur z'n werk gedaan. Ik had warm water gebruikt en een stevige oplossing gemaakt. Zoals je in het filmpje kon zien werd er het roest behoorlijk snel opgegeten. Nadat ik de zaag had afgespoeld en gedroogd met een doek zag alles er zo uit:

IMG_2185.jpg

Het citroenzuur heeft ook de stempel weer leesbaar gemaakt:

IMG_2187.jpg

Er stond ook nog een nummer in gestempeld wat ik voorheen totaal niet kon zien:

IMG_2188.jpg

Nadat ik met een zachte staalborstel voorzichtig de rug had bewerkt is alles nog beter te zien:

IMG_2191.jpg

"J Taylor & Son Sheffield"

IMG_2190.jpg

Wat verderop kwam er met de staalborstel zelfs nog wat tevoorschijn:

IMG_2189.jpg

Op deze foto wat minder leesbaar, er staat "German Steel".

Ik had nooit gedacht dat de stempels zo mooi te voorschijn zouden komen. Ik dacht dat ze niet erg diep waren ingeslagen maar dat bleek niet het geval. Zelfs toen de zaag uit het zuur kwam had ik schrik om met de staalborstel alles weg te wrijven. Gelukkig was het enige wat verdween het roest.
Zo dadelijk nog wat meer oppoetsen en daarna met schuurpapier het zaagblad weer glad maken.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb de zaag ondertussen nog wat opgepoetst, een noodzaak als je met citroenzuur ontroest. Het zaagje is ooit eens op z'n neus gevallen waardoor vooraan het blad dieper in de rug zit en de voorste tand een beetje krom is.

IMG_2197.jpg

De rug moet vooraan dus terug omhoog getikt worden. Geen gemakkelijke opgave zo bleek.

IMG_2201.jpg

Het zaagblad heb ik tussen twee plankjes Padouk in m'n bankvijs geklemd. Met een stukje Padouk en een hamer heb ik de rug uiteindelijk naar beneden kunnen tikken.

IMG_2205.jpg

De rug zit stevig om het blad geklemd. Je kan ook zien dat het citroenzuur het staal hier niet kon bereiken. Aangezien er hier geen roest was vermoed ik dat het zaagje al heel lang geleden gevallen is. Tussendoor heb ik ook eens met een alcoholstiftje een lijntje getrokken om de vooruitgang te kunnen volgen.

IMG_2206.jpg

Op het eerste zicht lijkt er roest te zitten op de punt van de rug, dit zijn echter Padouk resten.

Op deze voorlopige voor en na kan je de verbeterde positie van het zaagblad zien:

IMG_2133.jpg

IMG_2209.jpg

Het lijmen van het handvat is goed gelukt. Het is ook ontdaan van alle smurrie maar heeft toch een mooie dosis patina gehouden.

IMG_2212.jpg

IMG_2213.jpg

Ik moet nu het zaagje nog een beetje rechten. Hiervoor ga ik nog wat moeten zoeken op Google en Youtube :).
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb het gekocht bij Vanderstockt in Hamme-Zogge, maar ik heb dezelfde potten ook al zien staan in de Brico in Dendermonde. Onder welke afdeling kan je dit vinden bij Aveve?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Drogist om de hoek. Ze zouden er wel verbaasd kunnen kijken als je de hele bus wilt. Ze schijnen het vaak te verkopen in kleine hoeveelheidjes.

Ik denk dat je misschien nog iets meer resultaat krijgt als je het niet 24 uur maar een paar daagjes in het citroenzuur laat staan. This een tamelijk vriendelijk zuurtje (maar niet voor roest natuurlijk).


Mvg
klaas

PS. Oh ik zie dat er ondertussen meer adviezen zijn. Misschien heeft een drogist in Belgie een ander assortiment. Hoe dan ook, er is makkelijk aan te komen.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Voor ik het eruit haalde was het nog amper aan het borrelen. Ik was van plan om eens te kijken hoever het stond, maar al snel bleek dat het voldoende was. Weg is weg :). De grijze laag die overblijft heb je na een paar dagen ook nog heb ik al ondervonden.
De drogist zoals in Nederland bestaat eigenlijk niet echt in België, we hebben wel Kruidvat en zo, maar voor veel dingen kan je enkel bij de apotheek terecht.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Dag Reinoud,

gewoon bij de poetsprodukten, wc-ontstoppers e.d. Vroeger kocht ik bij de apotheek, maar dit was veel duurder...
Ik heb gehoord dat schoonmaakazijn ook wel helpt... maar heb het nog niet geprobeerd. (Te koop bij Wibra)
Groetjes
Luk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank voor de reacties,

In België moet je op andere plaatsen zoeken dan in Nederland, heb ik de indruk.

Schoonmaakazijn heb ik nog nooit bij Aldi in België zien staan ( ik kom daar niet veel), toch zeker niet in hun vaste gamma.
Het is wel ,waarschijnlijk onlangs toegevoegd ( ?) , bij Colruyt te koop.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik las hier op het forum, ik dacht in een bijdrage van Henk Verhaar, dat het theoretisch minder goed zou werken dan citroenzuur. Is schoonmaak azijn het toch nog krachtig genoeg om als vervanger van citroenzuuur te kunnen dienen?

Reinhoud , bij welke producten staat dat in de Brico (van Dendermonde)?

groeten,
Ornament
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb het zien staan op de kop van de gang bij de HG huishoudproducten. Ik vermoed dat het nieuw in het assortiment is. Azijn schijnt ook niet slecht te werken, maar ik walg van de geur van azijn. Citroenzuur geeft in elk geval niet veel geur.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank voor de inlichtingen, hiermee wordt het makkelijker indien ik het eens nodig heb.

groeten,
Ornament
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Voor wie geen zin heeft om in de regen de deur uit te gaan op zoek naar citroenzuur: Bol.com verkoopt het ook, 800g voor 8,-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.