PDA

Bekijk Volledige Versie : Restauratie van een zwaluwstaart zaagje.

Reinoud
16-08-14, 11:51
Op de rommelmarkt heb ik dit zaagje op de kop getikt. Het is in vrij slechte staat, maar nog niet reddeloos verloren. Dit soort zaagjes duikt bij ons in de streek bijna nooit op, dus moest ik het wel meenemen.

19031

Het zaagblad is zo'n 25cm (10 inch) lang en het handvat zit me als gegoten. Helaas heeft een onverlaat een gat in het handvat geboord :mad:. Ik ben er nog niet uit of ik dit gewoon zo ga laten, of dat ik er een nieuw stuk hout ga instoppen.

De vertanding is vakkundig om zeep geholpen, let maar op de tanden tov de tegelvoeg:

19032

Heeft er iemand een idee van waartoe de afschuining thv het handvat dient?

De rug van de zaag is helaas niet van messing maar van staal. Als ik even snel met wat staalwol over de rug wrijf zie je dit duidelijk.

19033

Er zijn nog vage sporen van een merkstempel aan te treffen in de rug. Helaas is het nooit echt diep ingeslaan, en heeft het roest alles nog onduidelijker gemaakt.

19034

Rechts van de stempel is er trouwens nog een kleinere stempel gemaakt met twee mini afbeeldingen bij. Helaas is dit bijna niet op foto vast te leggen. Ik kan het enkel zien als ik onder de juiste hoek onder een sterke lamp begin te speuren.
Heeft iemand nog tips om dit duidelijker leesbaar te maken? Ik heb voorlopig nog niks durven doen aan deze kant van de rug, ik zou graag weten welk merk de zaag heeft.

Aangezien de rug ook van staal is overweeg ik om alles in het citroenzuur te leggen om te ontroesten. Zonder handvat uiteraard. Goed idee of niet?
Voorwaarde is natuurlijk wel dat ik de schroeven in het handvat los krijg. Wat nog niet evident zal zijn.

19035

Zou ik deze proberen loskrijgen of zou dit alles om zeep kunnen helpen?

Ik ben alvast begonnen met de smurrie op het handvat te verwijderen. Hiervoor heb ik fijne staalwol en glasreiniger gebruikt. Zo gaat het vuil weg, maar behoud je wel een mooi patina (tip van Paul Sellers).

19036

Alle tips zijn meer dan welkom!

Groeten, Reinoud

Reinoud
16-08-14, 13:27
Ik heb betere foto's proberen maken van de stempel in de rug.

19037

19038

Beter krijg ik ze niet. Met het blote oog is het iets beter te zien, maar niet veel. Ik heb wat CSI methodes opgezocht, maar daar ga ik niks aan hebben vrees ik.

Reinoud
16-08-14, 16:21
Zoals gewoonlijk heeft ongeduld en impulsiviteit weer eens de bovenhand genomen :).
Ik had nog een oude schroevendraaier liggen, even wat vijlen en de schroeven kunnen eruit:

19041

Na ze los te schroeven voorzichtig tikken met een doorslag en een klein hamertje:

19042

Een van de schroeven zat wat dieper in het hout:

19043

Dit kon helaas niet zonder gevolg blijven:

19044

Maar voor ieder probleem een oplossing, beetje lijm, een klemmetje en een beetje rusten.

19045

Nu het blad uit het handvat is, is het tijd voor de volgende stap. Eerst heb ik met een steekmesje het grove roest al verwijderd. Op naar het zuur:

19046

(sorry, ik krijg de foto niet gedraaid)

De fles heb ik in een emmer gezet om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt.

19047

Nu maar wachten...

Reinoud
16-08-14, 17:02
Speciaal voor Rendew een filmpje van het citroenzuur in actie. Je ziet het letterlijk het roest opeten :).

https://www.youtube.com/watch?v=2WJ2mn9AQMM&feature=youtu.be

rendew
16-08-14, 19:06
Dank u !!!!!

Arnoud Delporte
16-08-14, 21:00
Ha, geweldige vondst! Ik heb een tijdje geleden iets gelijkaardigs op de kop getikt, in een vergelijkbare toestand. Alleen heeft een ondeugend jongetje mijn zaagje in de tuin achtergelaten voor we op vakantie vertrokken, dus het citroenzuur zal er een flinke kluif aan hebben. Bij mij zit het handvat er trouwens niet aan geschroefd, maar gerivetteerd. Het zal mij benieuwen of het handvat zal kunnen gered worden...

Reinoud
17-08-14, 15:27
In minder dan 24 uur tijd heeft het citroenzuur z'n werk gedaan. Ik had warm water gebruikt en een stevige oplossing gemaakt. Zoals je in het filmpje kon zien werd er het roest behoorlijk snel opgegeten. Nadat ik de zaag had afgespoeld en gedroogd met een doek zag alles er zo uit:

19084

Het citroenzuur heeft ook de stempel weer leesbaar gemaakt:

19085

Er stond ook nog een nummer in gestempeld wat ik voorheen totaal niet kon zien:

19086

Nadat ik met een zachte staalborstel voorzichtig de rug had bewerkt is alles nog beter te zien:

19087

"J Taylor & Son Sheffield"

19088

Wat verderop kwam er met de staalborstel zelfs nog wat tevoorschijn:

19089

Op deze foto wat minder leesbaar, er staat "German Steel".

Ik had nooit gedacht dat de stempels zo mooi te voorschijn zouden komen. Ik dacht dat ze niet erg diep waren ingeslagen maar dat bleek niet het geval. Zelfs toen de zaag uit het zuur kwam had ik schrik om met de staalborstel alles weg te wrijven. Gelukkig was het enige wat verdween het roest.
Zo dadelijk nog wat meer oppoetsen en daarna met schuurpapier het zaagblad weer glad maken.

flyer
17-08-14, 15:52
Mooi om dit te kunnen zien..
Bedankt.!

Reinoud
17-08-14, 18:44
Ik heb de zaag ondertussen nog wat opgepoetst, een noodzaak als je met citroenzuur ontroest. Het zaagje is ooit eens op z'n neus gevallen waardoor vooraan het blad dieper in de rug zit en de voorste tand een beetje krom is.

19091

De rug moet vooraan dus terug omhoog getikt worden. Geen gemakkelijke opgave zo bleek.

19092

Het zaagblad heb ik tussen twee plankjes Padouk in m'n bankvijs geklemd. Met een stukje Padouk en een hamer heb ik de rug uiteindelijk naar beneden kunnen tikken.

19093

De rug zit stevig om het blad geklemd. Je kan ook zien dat het citroenzuur het staal hier niet kon bereiken. Aangezien er hier geen roest was vermoed ik dat het zaagje al heel lang geleden gevallen is. Tussendoor heb ik ook eens met een alcoholstiftje een lijntje getrokken om de vooruitgang te kunnen volgen.

19094

Op het eerste zicht lijkt er roest te zitten op de punt van de rug, dit zijn echter Padouk resten.

Op deze voorlopige voor en na kan je de verbeterde positie van het zaagblad zien:

19095

19096

Het lijmen van het handvat is goed gelukt. Het is ook ontdaan van alle smurrie maar heeft toch een mooie dosis patina gehouden.

19097

19098

Ik moet nu het zaagje nog een beetje rechten. Hiervoor ga ik nog wat moeten zoeken op Google en Youtube :).

ornament
17-08-14, 20:36
hoi Reinhoud,

waar haal je het citroenzuur?

groeten,
Ornament

luk knops
17-08-14, 20:44
Dag Ornament,

in BelgiŽ het goedkoopst bij AVEVE (ex-boerenbond)

groeten,
Luk

Reinoud
17-08-14, 20:48
Ik heb het gekocht bij Vanderstockt in Hamme-Zogge, maar ik heb dezelfde potten ook al zien staan in de Brico in Dendermonde. Onder welke afdeling kan je dit vinden bij Aveve?

klaas0639
17-08-14, 20:53
Drogist om de hoek. Ze zouden er wel verbaasd kunnen kijken als je de hele bus wilt. Ze schijnen het vaak te verkopen in kleine hoeveelheidjes.

Ik denk dat je misschien nog iets meer resultaat krijgt als je het niet 24 uur maar een paar daagjes in het citroenzuur laat staan. This een tamelijk vriendelijk zuurtje (maar niet voor roest natuurlijk).

Mvg
klaas

PS. Oh ik zie dat er ondertussen meer adviezen zijn. Misschien heeft een drogist in Belgie een ander assortiment. Hoe dan ook, er is makkelijk aan te komen.

Reinoud
17-08-14, 21:00
Voor ik het eruit haalde was het nog amper aan het borrelen. Ik was van plan om eens te kijken hoever het stond, maar al snel bleek dat het voldoende was. Weg is weg :). De grijze laag die overblijft heb je na een paar dagen ook nog heb ik al ondervonden.
De drogist zoals in Nederland bestaat eigenlijk niet echt in BelgiŽ, we hebben wel Kruidvat en zo, maar voor veel dingen kan je enkel bij de apotheek terecht.

luk knops
17-08-14, 22:04
Dag Reinoud,

gewoon bij de poetsprodukten, wc-ontstoppers e.d. Vroeger kocht ik bij de apotheek, maar dit was veel duurder...
Ik heb gehoord dat schoonmaakazijn ook wel helpt... maar heb het nog niet geprobeerd. (Te koop bij Wibra)
Groetjes
Luk.

Wim Kluck
17-08-14, 22:50
Horeca groothandels hebben het. Bij mijn groothandel staat het bij de kilopotten kruiden.

ornament
18-08-14, 00:12
dank voor de reacties,

In BelgiŽ moet je op andere plaatsen zoeken dan in Nederland, heb ik de indruk.

Schoonmaakazijn heb ik nog nooit bij Aldi in BelgiŽ zien staan ( ik kom daar niet veel), toch zeker niet in hun vaste gamma.
Het is wel ,waarschijnlijk onlangs toegevoegd ( ?) , bij Colruyt te koop.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik las hier op het forum, ik dacht in een bijdrage van Henk Verhaar, dat het theoretisch minder goed zou werken dan citroenzuur. Is schoonmaak azijn het toch nog krachtig genoeg om als vervanger van citroenzuuur te kunnen dienen?

Reinhoud , bij welke producten staat dat in de Brico (van Dendermonde)?

groeten,
Ornament

Reinoud
18-08-14, 08:04
Ik heb het zien staan op de kop van de gang bij de HG huishoudproducten. Ik vermoed dat het nieuw in het assortiment is. Azijn schijnt ook niet slecht te werken, maar ik walg van de geur van azijn. Citroenzuur geeft in elk geval niet veel geur.

ornament
18-08-14, 23:15
Dank voor de inlichtingen, hiermee wordt het makkelijker indien ik het eens nodig heb.

groeten,
Ornament

Ad Beumer
19-08-14, 13:57
Voor wie geen zin heeft om in de regen de deur uit te gaan op zoek naar citroenzuur: Bol.com verkoopt het ook, 800g voor 8,-

Reinoud
22-08-14, 10:41
De volgende stap is de tanden wegvijlen om het zaagje weer bruikbaar te maken. De tandenrij loopt enorm uit. Ik heb met de winkelhaak een lijn getekend parallel aan de rug. Het plan is om tot daar alles weg te vijlen en het zaagvlak weer recht te maken.

19247

19248

19249

19250

Klaas
22-08-14, 14:41
Je hebt 'm al weer een heel stuk netter gekregen dan hoe hij was toen je 'm kocht zeg! Alleen die tanden, potverdrie. Die zijn er een partij slecht aan toe zeg. Daar heb je nog wel een avondje werk aan denk ik zo.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt!

meron
22-08-14, 20:42
Leuk, zo'n verslag. Erg leerzaam om het proces te kunnen volgen.

Reinoud
23-08-14, 22:02
Vandaag nog wat verder gewerkt aan de zaag. Om de tanden weg te vijlen en nieuwe te maken moest ik eerst iets maken om het zaagje te klemmen. Ik kon ofwel twee plankjes Padouk op de juiste breedte zagen, ofwel in de plankjes een uitsparing maken voor de rug. Het laatste is natuurlijk veel leuker. Na wat gerommel in m'n werkkoffer/schatkist de gepaste houten schaaf gevonden.

19287

Een beetje zoeken en een beetje spelen met de diepte-stop en maar lekker schaven, wat in het harde Padouk nog niet echt meeviel.

19288

Beetje creatief inklemmen:

19289

Beetje bij beetje krijgt de uitsparing vorm:

19290

Nu kan de zaag veilig in bankschroef.

19291

Ik had nog foto's gemaakt van het wegvijlen van de tanden, maar deze waren helaas te onscherp.
Na nog wat zoekwerk op het forum besloten om de zaag op 15TPI te vertanden. Met dank aan de duidelijke uitleg van Ornament in een eerder zaag-topic van mij :).
Even een sjabloon afdrukken en op maat knippen.

19292

Opnieuw inklemmen, alles comfortabel plaatsen, krukje erbij. Klaar om te vijlen.

19293

Daar gaan we dan. De eerste inch heb ik de tanden minder agressief geslepen, vanaf de tweede inch de vijl een beetje gedraaid.

19294

Een uurtje later is alles gevijld.

19295

In close-up zijn niet alle tanden mooi gelijkmatig, maar het ging in elk geval beter dan vorige keer. Ik denk wel dat een kleinere maat zaagvijl beter zou zijn.

19296

Reinoud
23-08-14, 22:18
19297

Nadien heb ik de zaag weer in elkaar gezet, wat nog niet meeviel aangezien de schroeven toch wel behoorlijk gehavend zijn. Misschien moet ik ze eens vervangen, al heb ik geen idee waar ik dergelijke schroeven kan vinden.
En dan het grote moment natuurlijk. De eerste zaagsneden, eerst nog zonder de tanden te zetten.

19298

Het uitscheuren aan de andere kant valt heel erg mee, deze kant van het hout is trouwens ongeschaafd en behoorlijk ruw.

19299

De eerste snede's in vuren (promo-pak rommel uit de Gamma).

19300

19301

19302

Na de eerste kleine sneden in Padouk werd duidelijk dat een beetje zetten van de tanden wenselijk was. Eens dit gebeurt ging ook dit vlot.

19303

19304

Afkorten in Beuk.

19305

En in vuren. Ook hier meer dan aanvaardbaar scheuren aan de uitgaande zijde.

19306

Roeland
23-08-14, 22:18
Harstikke goed, Reinoud, alleen waarom geen horizontaal lijntje gezet voor de tand diepte op je sjabloon, werkt echt veel fijner.
Kun je een fotootje maken van je zaag vijl (is het wel een zaagvijl?).
Met een eclips tandzetter gaat het zetten van de tand bijzonder fijn ik heb een bronzen uitvoering die nog van mijn pa is geweest.
Al om al een prachtig zaagje waar ik toch wel wat hebberig van word, oude handgereedschappen vind ik geweldig door de uitstraling en het feit dat er al diverse ambachtslieden er jaren mee gewerkt hebben, tegenwoordig is alles gebaseerd op snelheid en dus wegooien/vervangen als het bot stomp is.

gr. Roeland

Reinoud
23-08-14, 22:29
Zo, ik denk dat de restauratie erop zit. Niet de mooiste moneyshots, maar buiten was het al donker en op ťťn of andere manier ben ik van men test-balkje gaan houden :)

19307

19308

- - - Updated - - -

Goede tip Roeland, die ga ik onthouden. Op de laatste foto zie je de tang die ik gebruikt heb voor het zetten. Een Eclipse kopie. Ik had nog een fraaie antieke tang die ik onlangs een nieuw leven heb bezorgd, maar deze is voor grovere zagen.
Ik heb verschillende zaagvijlen geprobeerd. Die met het oranje handvat is een Bahco, werkt lekker, maar is iets te groot. Die met het houten handvat is een Nicholson en is de fijnste die ik in huis heb, maar die is stilaan op.

Hoewel ik graag als eens gereedschap ruil blijft deze voorlopig toch maar mooi bij mij :). Als ik natuurlijk ooit nog een mooiere vind...

Nu nog iets maken om de zaag op te bergen. Leuke ideeŽn zijn steeds welkom.

Spaander
24-08-14, 07:36
Door die oude uitstraling is het inderdaad een mooi zaagje.
Ik heb de restauratie met plezier gevolgd, Mvg:D

Athanor
24-08-14, 08:51
Mooi project Reinoud!!! Volg ik met plezier, goed gedocumenteerd.

Complimenten!

Fons

Seek
24-08-14, 09:10
Mooi werk. Ik hou ook veel meer van oud gereedschap dan van nieuwe spullen. Er zit zoveel meer leven in die oude dingen.

Even een klein beetje achtergrond informatie over dat "German steel". De Engelse zagenbouwers hadden verschillende kwaliteiten. De beste was Cast Steel. En kwaliteit minder was German Steel. Daar zat geloof ik nog Best Steel tussenin. Niet dat dat veel uitmaakt in het gebruik hoor, maar dit was dus een wat goedkopere variant.

klaas0639
24-08-14, 09:50
Als het zo is -en ik weet er te weinig van om het in twijfel te trekken - dat er meerdere betere staalvarianten waren, is het opmerkelijk dat de fabrikant op zijn zaag laat zetten dat het van "german steel" is. Het moet a) uit de tijd zijn dat de Engelsen en Duitsers nog geen vijanden waren (dat is lang geleden:-)) en b) "German steel" had een goede naam. Anders laat je als fabrikant deze aanduiding achterwege lijkt me.

Interessant.

Mvg
klaas0639

Seek
24-08-14, 10:36
Ja maar german steel was al een stuk beter dan gewoon iron.

Cast steel is een ontwikkeling uit de laat 18e eeuw en was het beste dat ze hadden. Dat werd altijd heel trots op beitels en zagen gezet. Maar niet alle fabrikanten deden dat, dus het is nu allemaal een beetje vaag wat voor staal je hebt in je gereedschap. Het maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit voor ons.

Seek
24-08-14, 11:27
Hier kan je wat lezen over de ontwikkeling van staal in gereedschap in Engeland.
http://books.google.nl/books?id=17C60695ADUC&pg=PA78&lpg=PA78&dq=cast+steel+german+steel&source=bl&ots=c1LScajmk8&sig=wxe_CQ_6EB7akaHIDKMiCeYyy4A&hl=en&sa=X&ei=Ta_5U8S4GY3garnYgKgM&ved=0CCMQ6AEwATgK#v=onepage&q=cast%20steel%20german%20steel&f=false

klaas0639
24-08-14, 12:12
Interessant Seek. Dank.
Je hebt geliik dat het voor de functie niet heel belangrijk is, maar vanwege mijn interesse voor geschiedenis intrigeerde het me dat die Engelsen ooit "German steel" op hun gereedschap zetten. Dat op zich is al een bewijs dat het zaagje "prehistorisch" moet zijn :-).

mvg
klaas0639

PS
Mooi in beeld gebracht en inspirerend beschreven Reinoud. Ook daarvoor dank :-). En je hebt mooi het oorspronkelijke karakter vd zaag gerespecteerd vind ik.

Reinoud
24-08-14, 21:05
In de afdeling filmpjes kan je nu het volledige beeldverslag zien. Veel plezier.

19335

Wim Kluck
24-08-14, 21:09
Leuke bijdrage aan ons forum. Opnieuw bruikbaar maken van goed gereedschap. Geen weggooimaatschappij meer.

rendew
24-08-14, 22:05
Niet ouwehoeren plankkies zagen met die handel !! TOP !!

Arnoud Delporte
25-08-14, 17:39
Wie had er ooit gedacht dat er zo'n mooi zaagje verscholen zat onder die hoop roest? Prachtige restauratie, maar nu zoals Rendew terecht opmerkt: was zagen zie? Plankjes! Wat dacht je van een mooi gezwaluwstaart padoek doosje voor moeder de vrouw? Helpt altijd om begrip voor de hobby van papa te kweken...

SunRayes
25-08-14, 18:53
Gefeliciteerd! Wat een prachtige restauratie! En een mooi verslag hoe je het gedaan hebt.
Ik heb ook nog een oud zaagje liggen (gelukkig niet zo erg verroest als deze, maar ook niet met zo'n mooi handvat :( ), en dit is zeker een stimulans om het te gaan opknappen.

Groeten, Raymond

Reinoud
26-08-14, 09:43
Dankjewel voor de leuke commentaren. En bedankt ook Seek voor de verdere achtergrond informatie. Ik heb zelf ook wat zitten zoeken op backsaw.net en daaruit blijkt dat het zaagje ergens in de tweede helft van de 19de eeuw gemaakt moet zijn. Best wel leuk :).

Alvorens ik aan de slag kan met zwaluwstaarten moet ik m'n schaaf nog wat verder tunen en dan plankjes haaks leren maken. Ik heb een massa Padouk plankjes liggen, maar ze zijn allemaal scheluw en uit de haak. Los van het feit dat het Padouk echt niet gemakkelijk schaaft is vooral het formaat van de plankjes wat onhandig voor de schaaf. En mijn schaaftechniek staat uiteraard nog in z'n kinderschoenen :o. Maar we zijn alvast op de goede weg.

Het opknappen van zo'n oude spullen is altijd fijn. Zo begin ik nu m'n houten profielschaven te ontdekken. Ook had ik onlangs wat boren gekocht voor m'n booromslag, na wat ontroesten en slijpen gaan die als een trein. Zo'n booromslag werkt heerlijk en voor grote gaten vaak sneller dan m'n accuboormachine.

Arnoud Delporte
29-08-14, 22:25
Omdat ik niet wou onderdoen voor m'n kleine broertje heb ik vandaag eindelijk weer eens werk gemaakt van mijn eigen zaagprojectje. Het betreft een simpele paneelzaag (of hoe noem je zo'n ding in het Nederlands?) die ik quasi gratis heb gepingeld bij de aankoop van een Stanley Nį3. Niks bijzonders, gewoon een zaag met een plastic handvat van voor de tijd van geharde tanden; gewoon een goede oefening die hopelijk een goede zaag oplevert.
Ik had ze eerder al eens vlug geslepen (het was -en is- een schulpzaag), maar bij het afkorten was ze erg bokkig. Bij nadere inspectie bleek dat er een paar tanden erg diep verzonken zaten en dat het hele zaagvlak een zware frons had. Een half uurtje vijlen later waren alle tanden eraf en was het zaagvlak weer mooi recht. Dat alles was voor Reinoud zijn restauratieproject, wat nu volgt is schatplichtig aan zijn werk.
Mijn tandenpatroon komt van norsewoodsmith, ik heb op het zicht gekozen voor 9 PPI. Het patroon op het zaagblad lijmen werkt erg goed, maar het papier achteraf weer verwijderen viel toch tegen. Ik had alleen aceton als oplosmiddel en dat werkt toch niet zo geweldig, nooit gedacht dat pritt zo goed zou plakken op staal.
De slijpmethode is die van Paul Sellers: schulppatroon met een passieve start en een agressiever vervolg. Omdat het een vrij grote zaag is heb ik de eerste twee duimen passief geslepen (bovenkant zaagvijl horizontaal) om na een duim overgang naar een -min of meer- nul graden te gaan. Bemerkingen van de nieuweling: ritme is belangrijk (na elke pauze of onderbreking moest ik er weer inkomen), de ongeslepen bovenkant kleuren met alcoholstift is een must om te zien of de tand scherp is, als er eens een tand een beetje minder is dan moet je hem niet proberen redden (je maakt het alleen erger) maar gewoon concentreren op de volgende, je zettang bij je broer laten liggen is nooit een goed idee.
Na een paar duim kwam ik toch op het idee om eens een fotootje te maken:
19467
Hier zie je het verschil in hoek goed:
19468
Klaar (let op de oorkappen; het gepiep werkt na een tijdje erg op de zenuwen):
19469
Eerste zaagsnede, zonder zetten, wijkt af naar rechts. Een volgende test week af naar links, ik concludeer dat mijn arm het probleem is.
19470
De dwarse snede is trouwens de achterkant van het afkorten, al met al niet slecht voor een schulpzaag me dunkt.
Nu nog zetten en een nieuw handvat maken!

Klaas
29-08-14, 23:03
Netjes hoor! Het is alleen wel een enorm lang blad, of lijkt dat maar zo? En zo ja, hoe ziet zoiets er dan origineel uit?

Arnoud Delporte
30-08-14, 13:35
Zo'n lang blad is het niet hoor, een halve meter of zo.
Zo ziet ze er nu uit:
19483
Op een paar plekjes roest en dat handvat na een fijne zaag.

Reinoud
30-08-14, 18:48
Nice! Benieuwd om deze zaag eens uit te proberen. Die zet-tang komt in elk geval in orde.

Arnoud Delporte
25-09-14, 16:07
Nog even een snelle update van mijn zaag projectje. Ik heb zoals zo vaak weer veel te weinig foto's genomen, maar dit is de huidige stand van zaken:
20430
Handvat in beuk, sjabloon van TGIAG, eerst de scherpste rondingen geboord en dan alles uitgezaagd met een coping saw. Na vreselijk lang zagen alles zo recht mogelijk proberen maken met een rasp, want al mijn zaagsnedes waren schots en scheef over de dikte van het plankje. Vervolgens met guts en beitel de rondingen van het handvat gemaakt en de zaagsporen met de spookschaaf weggewerkt. Daarna de gleuf gezaagd waar het blad in komt met een vreselijk toffelzaagje van Stanley. Te klein en te bot, maar wel de goede dikte van snede. Het laatste stukje heb ik met een ijzerzaag moeten doen, dat was namelijk de enige zaag die ik heb die en fijn genoeg zaagt en diep genoeg gaat.
Nu nog verder vijlen en schuren en vervolgens de schroefgaten boren en alles in mekaar zetten. Het blad zit nu al behoorlijk goed vast, vast genoeg voor een test stukje en dat was erg fijn. De zaag ligt goed in de hand en glijdt door het hout.