stofafzuiging Makita 2012NB vandiktebank

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik ben sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een Makita vandiktebank, type 2012NB.
Oorspronkelijk was het mijn bedoeling een tweedehands vlak van diktebank, zoals de Kity, te kopen, maar de vele positieve commentaren over de Makita, zoals van WR1944, hebben de doorslag gegeven voor de 2012NB.

De eerste proefbalkjes ,vuren, Tali en Azobe zijn geschaafd, wat een gemak.
Het geluidsniveau valt me mee, morgen ga ik wat langere stukken schaven.

Wat me wel opvalt, en daar heb ik meteen een vraag over, is de stofafzuiging.
Ik heb een Cyclone afzuiging met een Protool VCP170E stofzuiger.
De stofafzuigkap van de Makita sluit links en rechts onder niet aan, aan de onderkant helemaal niet, omdat er een inkeping in de stofafzuigkap zit, zie ook de foto. Aan de onderkant valt het aluminium blok iets terug, dus daar is een grotere luchtspleet te zien.
Door die spleet blaast de Makita houtsnippers naar buiten, die wil ik uiteraard in de Cyclone bak krijgen.

Weet iemand waar die inkeping in de stofkap voor dient, en waarom er een extra luchtspleet aanwezig is aan de onderkant?

Joep

IMG_20140814_172804.jpg
De Makita, recht uit de verpakking

IMG_20140814_210028.jpg
de inkeping in de stofafzuigkap, onder de kap is de spleet nog groter
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Uit een reactie van WR1944 bleek dat die spleet opzij en onderin standaard is, waarom is me nog een raadsel.

Met de standaard stofzuigerslang (binnendiameter 37 mm), vrij lang, want ik gebruik de slang ook om te stofzuigen, was de afvoer onvoldoende, en raakte de afvoer verstopt in de afzuigkap, dat had WR1944 al aangegeven.
Ik sta trouwens versteld hoe snel de Cyclone bak vol is bij het schaven.
Remedie is hopelijk een kortere slang met grotere diameter. Daar had ik er nog van liggen, ruim een meter lang, iets meer dan 50 mm binnendiameter, hierdoor heb ik 80% meer doorlaat. Zie ook de foto.
De slang past bij de cyclone precies om de inlaat, aan de afzuigkap kant heb ik een stuk 75 mm pijp aangepast, die past nu om de 70 mm aansluiting van de afzuigkap, en om de 60 mm buitendiameter van de slang.
Als de afzuigkap nog steeds verstopt raakt, is de slangdiameter nog steeds te klein, of zuigt de protool VCP170 niet hard genoeg, afkloppen dus.
de afzuig configuratie:
IMG_20140816_161715.jpg

De aansluitmof:
IMG_20140816_161724.jpg
 
Laatst bewerkt:

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Beste Joep,
Ik ben aan het overwegen om ook een vandiktebankje aan te schaffen en mijn eerste gedachte was ook deze Makita (dit in verband met de beschikbare plaats).
Hoe zijn jouw ervaringen met deze machine tot nu toe? Kun je hier iets meer van vertellen en heb je een oplossing gevonden voor het probleemmet de spaanafvoer?
Ik lees op dit forum vrijwel alleen maar positieve dingen over deze Makita, maar zijn er misschien mensen die iets kunnen zeggen over een soortgelijke machine van bijvoorbeeld Metabo, Jet of Dewalt?
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo Piet,
Ik heb geen ervaring met andere banken, sterker nog, ik had nog nooit een vvd bank gebruikt.

Op het gevaar af dat ik verdacht wordt bij Makita te werken, is niet zo, ik heb bij KPN gewerkt:

Ik ben erg enthousiast over de 2012NB. Hij is erg compact, tafelmodel, maar dat wist je natuurlijk al.
Hij is zo'n 28 Kg, dat zie je er niet aan af.
Ik ben net een balkon bij de buren aan het maken, en heb onder andere een ruwe Azobé balk geschaafd (5 x 15 cm, 2 meter lang). fantastisch, glad geschoren lijkt het wel. Ik neem wel weinig af dan, zo'n halve millimeter, want ik wil niet meteen de beitels verknallen.
De spaanafvoer werkt nu goed, dankzij de 50 mm (inwendige) korte slang, en de geringe afname. De bak onder de Cyclone is wel erg vol, maar dat kan ik de Makita natuurlijk niet kwalijk nemen.
Instellen gaat erg makkelijk, gewoon de balk er in, eerste keer nauwelijks iets afnemen, bij Azobé een kwart slag aan de zwengel geven (0.5 mm), en weer gaan met de baan, na een paar keer is de balk geschaafd, aan een vlak natuurlijk. Bij zachter hout kan je natuurlijk meer in een keer afnemen.
Wat ook opvalt dat hij vrij weinig lawaai maakt, ik kan het me in mijn onderhuis ook 's avonds nog permitteren om wat te schaven. De zaagtafel maakt aanzienlijk meer lawaai.
Ik had geen ongeschaafde plank van 30 cm breed liggen, dus daarom maar een (geschaafd) timmerpaneel van 30 cm breed nog een keer geschaafd, geen probleem.
Wat ik slecht vind, maar zeker niet blokkerend, is de gebruiksaanwijzing. Ik wilde de zijplaat demonteren, die bleek met een paar kleine schroefjes vast te zitten. Ik had eerst de inbus bouten losgemaakt, blijkt dat met die bouten de diagonale versteviging vast zat. Dat had toch wel in de manual mogen staan
De stofafzuiging, bij mijn geringe afname en de dikke slang, werkt nu goed. Aan de voorkant komen wel snippers op de tafel / grond, niet alles verdwijnt dus in de stofzuigerslang.
De messen heb ik nog niet verwisseld, ze zijn nog steeds scherp. Wisselen schijnt makkelijk te zijn, maar dat heb je zelf natuurlijk al ergens gelezen.
Snipe, ik begrijp onderhand dat dat extra afname is aan het begin of het einde van de balk, heb ik 1 keer gemerkt, bij een kort proefbalkje hardhout.
Resumé, als je een vandiktebank nodig denkt te hebben, en niet een groot model wilt, en niet niet aan een tweedehandse bank wilt sleutelen, en er er het geld voor over hebt: kopen.
By the way, in de Verenigde Staten kosten deze machines iets van 550 USD, dfus we doen toch iets niet goed hier.

succes met je beslissing
PS, als je in de buurt van Dordrecht kunt komen, kan ik natuurlijk een en ander demonstreren.
Joep
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
@jjjlll Betreft de eerste gang en het instellen daarvan..

Aan de voorzijde (invoerzijde) van de makita zit een pennetje dat verticaal kan bewegen. Eer je begint met de eerste afname kun je eerst de bovenzijde van de Makita tot op het hout laten zakken. (het palletje wordt door het hout omhoog gedrukt). Vervolgens draai je de hoogte-instelling 1,5 keer linksom (3,0 a 3,5 mm), het palletje hangt dan precies boven het hout, de hoogte van het palletje is de schaafhoogte.

Bij een hoogte verschil van meer dan 3 mm op een schaafstuk loop je tevens de kans dat het te schaven deel vastloopt in de machine. Hierbij bestaat de kans dat de motor aandrijfriem breekt (kunststof), maar die is eenvoudig weer te vervangen.

Kortom bij egale stukken kun je het palletje gebruiken om de eerste run in te stellen, maar bij erg ongelijk oppervlak eerst handmatig kijken of het werkstuk er wel tussendoor kan..
 

WR1944

Oud hout
........ Wat ik slecht vind, maar zeker niet blokkerend, is de gebruiksaanwijzing. Ik wilde de zijplaat demonteren, die bleek met een paar kleine schroefjes vast te zitten. Ik had eerst de inbus bouten losgemaakt, blijkt dat met die bouten de diagonale versteviging vast zat. Dat had toch wel in de manual mogen staan ....

Ik deed precies hetzelfde en ik vond het ook stom dat er niet voor gewaarschuwd werd in de gebruiksaanwijzing.
De prijs in Amerika is altijd zonder sales tax en die verschilt per staat. Meestal zit het rond de 6% maar een enkele staat heft geen sales tax. Meestal omzeil je de sales tax door in een andere staat te bestellen maar dat kan alleen als er geen zaak van dat bedrijf in jouw staat zit.

Ik heb het probleem van de afzuiging nog niet beet gepakt, lijkt me een typische winterklus. ;)
 

jjjlll

Actieve deelnemer
@WillemLimmen
Bedankt voor je info, dat een balk klem komt lijkt me inderdaad niet zo gezond voor het apparaat.
Ik neem wel aan dat je 1,5 keer rechtsom bedoelt, linksom is lager.

Er staat trouwens een Makita 2012NB op Mp te koop zie ik net.
Joep.
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik deed precies hetzelfde en ik vond het ook stom dat er niet voor gewaarschuwd werd in de gebruiksaanwijzing.
De prijs in Amerika is altijd zonder sales tax en die verschilt per staat. Meestal zit het rond de 6% maar een enkele staat heft geen sales tax. Meestal omzeil je de sales tax door in een andere staat te bestellen maar dat kan alleen als er geen zaak van dat bedrijf in jouw staat zit.

Ik heb het probleem van de afzuiging nog niet beet gepakt, lijkt me een typische winterklus. ;)


Ik heb vanmorgen een mail gestuurd naar Makita, met de opmerking over de gebruiksaanwijzing.

Tot mijn verbazing kreeg ik binnen een paar uur antwoord, ook de aftersales bij Makita zit dus goed in elkaar.


het antwoord van Makita:
-------------------------------------------------------------
dank voor jouw interesse in Makita. Je stelde mij de hieronder genoemde vraag, waarop ik je graag antwoord.

Ik weet wat je bedoelt. In de gebruiksaanwijzing op pagina 28 staat beschreven dat je de borgschroeven moet verwijderen om de rechterkap te kunnen verwijderen. Maar welke zijn nu de borgschroeven. Ik heb destijds aan het hoofdkantoor verzocht om dit aan te passen in de gebruiksaanwijzing, maar dat is tot op heden nog niet gedaan.

Ik heb daarom drie video's gemaakt over de 2012NB die ik in oktober op ons Youtube kanaal live zal zetten. Daarin laat ik o.a. zien wat je moet doen om de messen te kunnen verwisselen.

Met vriendelijke groet,

Ike Vogels
Kennisdeler
Makita Nederland B.V.
T: 040-2064040
-------------------------------------------------------------------
 
Laatst bewerkt:

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.
Een extra bedankje voor Joep voor zijn uitvoerige verslag van zijn bevindingen.
En tevens ook voor je aanbod om eens te komen kijken.
Alleen: Dordrecht ligt nu niet bepaald bij mij in de buurt (ik woon in Midden-Limburg), dus ik denk dat dit er niet van gaat komen.
Mocht dit wel zo zijn, dan neem ik nog contact op.
Verder ben ik uiteraard wel nog benieuwd naar reacties van andere gebruikers (ook van mensen die met vandiktebanken van een ander merk werken).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.